Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag känner att set är det är dags att ta tag i mitt kunnande om kompressorer och få lite mer feeling för det hela. För att göra detta tänkte jag införskaffa mig en enkel och gärna välljudande hårdvarukompressor. Problemet är att jag inte har någon aning om vad som finns att tillgå.

Kan man få lite tips på en kompressor i 0-3000 kr klassen? Den kommer främst vara för träning.

Redigerat av YertleTheTurtel
Annons
Postat

Köper du beg för de pengarna får du riktigt bra grejer...

Ska du ha den mest till sång eller? Jag tycker det är kanon att få ha kompressor på direkt när man lägger sångspåren.

Du kan ju kika på diverse beg chanellstrips oxå, då får du lite mer knappar, kanske eq, deesser mm.

Postat

Studio Projects VTB-1, preamp med rör. Den är nog prisvärdast om du endast söker preamp.

När det kommer till strippar så är jag också ute efter en, kikar själv på Joemeeks oneQ. Deras ThreeQ är billigare, men mindre funktioner.

När jag själv började pula med datorer och musik för flera år sedan så köpte jag och en polare en 2-kanalers Behringerkompressor för runt en tusing. Den funkade ju skitbra att "träna" med. Körde med den som inserteffekt direkt på bordet jag använde då, eller patchad i ljudkortet så jag kunde ta ut en signal ur cubase, genom kompressorn och tillbaka

Även vad folk säger, så säger jag, kolla en Behringerstripp, billigt och bra grogrund.

Postat

Jag har haft en liten svag tanke på att sälja min Joemeek VC1Q. men den blir nog kvar.

Värt att googla på o läsa lite om i alla fall. Den färgar ljudet lite rocknrollaktigt.

Postat

Jag har haft en liten svag tanke på att sälja min Joemeek VC1Q. men den blir nog kvar.

Värt att googla på o läsa lite om i alla fall. Den färgar ljudet lite rocknrollaktigt.

Om tanken blir starkare, vad vill du ha för den?

Postat

Trodde att du tyckte att den va svaret på allt?

Postat

Jag har nyligen investerat i en Summit Audio TLA-50. Den är väl iofs knappt en kompressor utan mer en leveler men den gör magi med allt jag kört igenom den. Gillar man värme så är den fantastisk.

begagnat så kan du få den för 3-3500 pix.

pme (oregistrerad)
Postat

Tc elektronics tripple c verkar intressant. Någon som tycker något om tl audio 5052 ivory 2?

tripple c är en digital kompressor. Ett utmärkt val för live. Men vill man ha en analog

kompressor i studio är det fel. 5052 är en ganska trevlig men det är mycket OP-ampar och det är

lite för mycket brus för att vara riktigt bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.