Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Nu är säkert rubriken lite fel.. men jag undrar hur man "tonerar" (heter det så?) in en gitarr. Alltså inte stämma en gitarr, utan det där man kan lämna in den för.. när dem skruvar på halsen och alla andra skruvar på gitarren. Jag har för mig att de är något typ som ett öppet E ska ha exakt samma ton som om du tar ett E på 12e bandet eller nått sånt.

Finns det några tutorials på nätet så man kan lära sig att göra det själv?

Annons
Postat

Stäm gitarren som vanligt.........Sedan använder du stallets mekanism för att det även skall stämma på 12:e band........

mvh

Postat

Jag brukar använda en blyertpenna med gummisuddi på toppen för att trycka ner exakt i mitten på tolfte band så att jag inte ändrar tonen pga fingerrörelse. På någon gitarr fick jag överlag bättre intonation när jag intonerade så att, jag tror, sjunde och 14 band var så nära perfekta de kunde. Jag minns inte riktigt men du kan prova det om du inte blir nöjd med vanlig (flatschulett(?) vs ren ton på tolfte band) intonering.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.