Jump to content
Annons

En fet snare, svårt att hitta


NutCase

Recommended Posts

Jag har Superior Drummer och tycker virveltrumman låter riktigt klen. Den är platt och saknar helt punch, oavsett hur jag mixar. Har något paket från Steven Slate som jag öppnar i Drumagog och kör genom Superior Drummer och det låter aningen bättre, men fortfarande ganska platt och velocityn är katastrofal. Låter som om Steven Slate bara har low, medium, high ungefär. Usch.

Finns det något samplingsbibliotek för trummor ni kan rekommendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Jag kör Superior Drummer 2. På sistone har jag testat att använda OH och Ambience som huvudkällor, och sedan backa upp med de andra kanalerna (bastrumma, virvel osv) tills det låter gött. Jag tycker då man får mer liv i trumljudet. Man kan också panorera OH till vänster och AMB till höger för att få ännu mera feeling.

Efter kompressor och eq så skickar jag dessutom virvelkanalen till en bus med en dist-plugg för att få lite mer "sejarmatta".

mvh

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med AD och MOR (East west plugg, finns tre st trumset, bla ett från the black album) och jag är inte heller helt nöjd med dem. Virvlarna i MOR låter iofs lite fetare men fortfarande känns det som att något saknas. Försöker planka olika låtar och får det inte att låta likt men just virveln blir det alltid problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Chruncher har redan gett dig bra info om hur du går tillväga. Sen kan man feta till lite också i trumbussen. En bra tape saturator gör sitt också. Sen handlar det ju även om hur du EQ:ar och komprimerar och eventuellt en transient plugg. Det är iom helhetsbilden som gör att alla instrument, virveln, låter så bra som de gör i bra mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag omformulerar mig.

Om jag har Superior Drummer och gillar hihat och cymbaler där och så har jag Steven Slate Platinum som jag måste köra genom Kontakt och gillar kick och snare där. Kan jag använda dessa tillsammans och hur gör man smidigast det? Tycker om Superior Drummers gränssnitt och har alla mina midi grooves där.

Jag antar att jag kan skapa två separata spår, ett för SD2 och ett för Kontakt där jag laddar SSD och så skapar jag hela trumspåret som vanligt i SD2 tills jag har hela midifilen (låten) och då klipper ut alla kick och snare som jag flyttar ner till kanal 2 där SSD får trigga dessa, men är det smidigast?

Och går det att använda de midi grooves man har i SD2 med SSD?

Link to comment
Dela på andra sajter

Steven Slate inte fet? Jag tycker fetma är nästan enbart vad Slate har. Tjocka, klafsiga och chokladiga. Inte mycket responsiv sejarmatta liksom. Men det är ju inne nu att trummorna ska låta färdigprocessade.

Vet inte riktigt hur du menar med "fet" i så fall, menar du lågstämd ballad-virvel á la sent 80-tal med mycket fundamental ton och ändå känslig sejarmatta? Eller är det att Slate och SD-trummorna ofta är sönderkomprimerade? Att det bara är en tjock smäll men ingen känsla för att det är en trumma? I

så fall gäller nog äldre samplingsbiblion, där virveltrummor låter mer realistiskt än färdigprocessat. Ross Garfields produkt har några riktigt tjocka men ändå skarpa virvlar som jag brukar använda mig av när jag virveln ska låta as-maffig för långsamma låtar. Har även från Tascam, gamla Roland, men alla dom här är nog svåra att hitta i butik numera.

Gör en egen, om inte annat 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittat samplingar jag vill använda, men undrar hur jag ska kombinera ljud från olika tillverkare (SD, SSD, Addictive Drums) i samma project. Se fråga ovan. Läste nåt om EzPlayer Pro. Är det lösningen?

Redigerat av NutCase
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av EzPlayer Pro.

Men jag hade nog gjort som du beskriver ovan, med två separata spår. Men istället för att klippa och flytta baskagge och virvel kanske det räcker att kopiera hela spåret och sedan mute:a baskagge och virvel i SD2 och mute:a allt utom baskagge och virvel i SSD (om det är möjligt). Det borde vara det enklaste.

Jag brukar göra så när jag vill ha en ride med lite mer "klocka". Då lägger jag ett spår med bara ride-cymbal från en annan VST.

Redigerat av mangelito
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att jag kan skapa två separata spår, ett för SD2 och ett för Kontakt där jag laddar SSD och så skapar jag hela trumspåret som vanligt i SD2 tills jag har hela midifilen (låten) och då klipper ut alla kick och snare som jag flyttar ner till kanal 2 där SSD får trigga dessa, men är det smidigast?

Och går det att använda de midi grooves man har i SD2 med SSD?

Jag kör Superior hats (Sabian Stage eller AAX) och Studio Drummer i Kontakt parallellt jämt när jag spelar in åt folk, men utan klipp och klistra. Laddar upp dem på separata spår, men "mutar" allt utom hats i Superior Drummer, och mutar enbart hats i Studio Drummer, sedan trycker jag rec. Då har jag förvisso två midifiler men det är aldrig några konstigheter. Gillar inte Steven Slate f.ö.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...