Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har två rum som sitter ihop med varandra med ett valv emellan, valvet är ca 2 meter brett och 2 meter högt. Det ena rummet är tv rum och det andra har jag tänkt att skulle bli musik/studio rum där jag ska mixa musik och spela in sång och helt enkelt väsnans lite. Frågan är, måste jag bygga en vägg emellan rummen där valvet sitter eller kan jag sätta upp något annat som dämpar ljud ungefär lika bra? tjejen skall kunna kolla på tv samtidigt som jag mixar musik........, Finns det nåt enklare sätt en en vägg, tex nån form av draperi eller några dämpplator med glasull eller ...................har ni några tips eller måste jag bygga vägg, verkar lite jobbigt i och med at jag vet inte alls hur länge musikrummet ska vara där och det är rätt bra med ett valv så länge man inte ska hålla på med musik

Annons
Postat

Ljudisolering kräver massa - och att det är lufttätt. Om det inte görs på rätt sätt, så gör det bara marginell nytta. Akustikbehandling kan man komma undan ganska ok med lite halvbra lösningar om man gör någorlunda på rätt sätt, men ljudisolering är en ännu svårare historia... 🙁

Om ni ska sitta samtidigt och väsnas, så skulle jag nog främst föreslå att en av er sitter med lurar.

Postat

Vad är det för material i väggen nu?

Även om ett draperi och/eller skärmväggar skulle dämpa något så kommer det att läcka igenom friskt och då kommer tjejen höja ljudet på TV:n för att att maskera "oljudet" som i sin tur läcker över till dig!

Krävs antagligen både att du sätter igen valvet och bygger på befintlig vägg ...... och ändå kommer det att gå igenom en hel del ljud.

Finns inga genvägar till det perfekta ljudet!

Billigaste och enklast lösning är som sagt lurar eller presentkortscheckar på bio till tjejen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.