Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill dela med mig av ett hörseltrauma som jag råkade ut för och i samband med det tipsa om vad man kan göra när skadan väl har inträffat.

Jag var ute på ett akustikuppdrag gällande en bowlinghall. När jag befann mig i maskinrummet för att kolla kägelmaskinerna, började en spelare plötsligt att spela med en strike till följd. Dessvärre hade jag inga kåpor på mig och har sedan dess fått en extrem tinnitus i ena örat.

Jag kontaktade Kim Kähäri som forskar på tinnitus vid Sahlgrenska i Göteborg, och hon berättade för mig att man alltid ska uppsöka läkare vid ett hörseltrauma. Det finns mediciner som påskyndar läkningsprocessen och som kan förhindra att ev. skador uppkommer. Jag hade ingen aning om detta! Vidare tipsade hon om att käka mycket antioxidanter (A,C,E-vitamin + magnesium) vilka också snabbar på läkningen. Slutligen betonade hon vikten av att vila öronen. Det visste jag i och för sig men det andra var helt nytt för mig. Alltså, uppsök läkare och propsa på att det finns specialmediciner för att behandla ett hörseltrauma. Var rädd om er hörsel!

// Björn

Annons
Postat

Bra att veta. Jag har aldrig haft problem med tinnitus själv (ta i trä) men känner folk som har det.

Var försiktigare i framtiden så du kan fortsätta uppleva wellness! 🙂

Postat (redigerat)

Jag är verkligen ledsen att du råkat illa ut, hoppas att tinnitusen kan gå tillbaka något och inte blir permanent?

Det har kommit nya rekommendationer för bullerskador inom militären. Det man gör nu är att man ger acetylcystein 400 mg inom 4 timmar efter ett ljudtrauma och sedan 400 mg morgonen därpå. Det skyddar mot celldöd i hörselsnäckan. Sedan rekommenderas inte längre ljudvila mer en högst en dag eller två utan att man så snart som möjligt kommer igång med att lyssna på ljud på normal volym.

Redigerat av Lesky
Postat (redigerat)

Ajdå, det är alltid jobbigt när man råkar ut för sånt där när man inte är beredd på det, i mitt yrke händer det titt som tätt att någon drar en hammare i en planka precis bakom huvudet på en, använder gasdrivna spikpistoler e.t.c.. jag brukar numera alltid ha bullerdämpande proppar i fickan och stoppar i dem om man anar att det kan bli oväsen.. Ah, bra tips där Björn.. det hade jag faktiskt ingen aning om angående vitaminerna / Antioxidanterna och det kanske är därför min "halv-tinnitus" går över så snabbt när den dyker upp..

Hoppas dina öron piggnar till snart då.

Redigerat av Lundin
Postat

@ Klasho: Tack, ja det gäller ju att leva som man lär (ha ha) 🙂

@ Lesky: Tack snälla! Jag har ju läst en del av vad du skrivit och det jag råkade ut för kan ju inte på något sätt att jämföras med det problem som du råkat ut för. Fortsätt och skriv som du gör och jag hoppas från mitt innersta att det reder upp sig för dig inom kort. Suverän info / tips om acetylcystein!

Postat

Ajdå, det är alltid jobbigt när man råkar ut för sånt där när man inte är beredd på det, i mitt yrke händer det titt som tätt att någon drar en hammare i en planka precis bakom huvudet på en, använder gasdrivna spikpistoler e.t.c.. jag brukar numera alltid ha bullerdämpande proppar i fickan och stoppar i dem om man anar att det kan bli oväsen.. Ah, bra tips där Björn.. det hade jag faktiskt ingen aning om angående vitaminerna / Antioxidanterna och det kanske är därför min "halv-tinnitus" går över så snabbt när den dyker upp..

Hoppas dina öron piggnar till snart då.

Tack Lundin! Jag förstår precis vad du menar. Har ungefär samma rutin själv att alltid ha proppar med mig vart jag än går. När jag själv bygger har jag alltid proppar + kåpor.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.