Jump to content
Annons

bounce:a/exportera all tracks i REALTID för att få med analoga outboards i filerna


andreashc

Recommended Posts

Hej alla.

Jag undrar över en grej.

Hur kan man på ett smidigt sätt "bounce:a" ut alla spår samtidigt i realtid i Logic.

Jag vill kunna mixa analogt, med outboards och dylikt, på ett Tac Magnum, analog-bord, 28 kanaler.

Men jag kan inte för hela världen fatta hur jag får tillbaka spåren med insert-anslutningarna till datorn (logic).

Det enda jag kommer på är att spela in alla spår var för sig, (vilket skulle ta en sjukt oinspirerande lång tid).

Det måste finnas smidigare lösningar på det...

Jag vill inte mixa ITB, utan analogt, men samtidigt kunna fortsätta digitalt senare. Dvs första halvan OTB, och andra halvan ITB.

Jag vet att man kan använda sig av I/O i logic, men är det det ända sättet?

Jag har hittat både "bounce all tracks to new audio files", och "export all audiotracks", men båda delarna använder offline. Och man tycks inte kunna välja om det ska vara realtid heller.

Finns det någon här som har erfarenhet i detta och har lite ideer och förslag på olika arbets-sätt som kan passa?

Tack.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror det är lättast att skapa nya spår i Logic och spela in hela mixen från bordet(vage kanal, mlutikanal inspelning), alså så du får dubbel uppsättning pår och sedan radera dom gamla. Blir inte jobbigare än att trycka på rec med ett uppmickat trumset på flera kanaler.

fördel åxå om du koplar in mixern i numerföljd(1 2 3 4 5...) i interfacet(ljudkort) och lägger till rätt antal kanaler och låter logic rada upp ingånger i nummer följd. kan nog vara bra att klicka ur softwaremonitoring eller att du markerar alla insplningskanalerna och tycker mute före inspelning.(annars blir det "rundgång" om det är softmonitoring.) Eventuellt måste du muta mardwaremonitoring i ljudkortsmixern.(rundgång)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Det är kanske så man får göra. Ser väl inga direkta problem med det, fast en bounce klickning känns ju som det smidigaste, trodde det var så smidigt då allt annat är det. En följdfråga(rätt väsentlig), vet du om insertarna på ett analog bord går före eller efter regel och pan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror oftast att insert ligger före pan och regel, detta för att kunna styra/sänka/höja regel/pan utan att skicka annan volym till exempel till compressor på insert(altså att compressorn jobbar lika oavsätt hur regel ställd). Brukar(förmodeligen inte på alla bord) finnas en kanpp för EQ före eller äfter(pre/post) insert.

Du kan du ju som sagt testa att köra mixerbordet som insert i logic i I/O pluggen, hur det blir med latenzy vet jag dock inte. Då slipper du göra nya spår av mixerbordet vilket kanske är lättare. Det är bara att testa vilket som funkar bäst. En annan möjlighet om det går(latenzy?) är att använda pluggar i logic som insert i mixerbordet exempelvis lägga ett reverb på en gruppkanal(eller aux kanske är bättre?) på bordet. men då bör man ju ha många kanaler i/o på ljudkortet. och sedan sumera hela mixen på mixerbordet(spala in bordets masterkanal)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...