Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag kör cubase sx 2 och cpumätaren är på lite mer än hälften så händer det allt oftare att datorn går i vänteläge och när jag kommer tillbaka så är ljudet försvunnet. Vid vanlig användning sker det inget sådant utan det är när datorn får jobba lite mer. Ibland kan det ta 10 min och ibland 2 timmar innan det händer.

Är det någon som vet hur jag skall åtgärda problemet?

Jag tycker att datorn borde palla trycket? Jag har 1 gb internminne och temperaturen är normal. Jag trodde att det kanske var vissa pluggar som orsakade det men när jag körde itunes för att tanka låtar till ipoden hände samma sak, dock är det nästan alltid när jag kör cubase.

Hjälp!!

Annons
Postat

Du måste precisera dig lite mer.

Mac/PC?

Windows XP?

OS X 10.3.8?

Nåt annat som kan vara intressant för oss innan vi kan ta på tänkhjälmarna?

Postat

Sorry, jag kör pc och win xp.

Jag tror inte det ska vara så mycket annat av intresse annars. Jag har installerat en s-ata hårddsik nyligen, men om den påverkar det vet jag inte.

Postat

Gå in i inställningar av viloläge och trixa runt med lite olika inställningar. Har du t ex satt viloläget att träda in efter en viss tids inaktivitet bör du kanske pröva att stänga av det. Det är oftast de mest ologiska lösningarna som fungerar.

Ett populärt sätt att lösa problem på PC är att formatera och ominstallera. Pröva det. Låt sedan operativet vara helt rent. Om du då får samma fel igen kan du nog börja misstänka ett hårdvarufel.

Postat
När jag kör cubase sx 2 och cpumätaren är på lite mer än hälften så händer det allt oftare att datorn går i vänteläge och när jag kommer tillbaka så är ljudet försvunnet.  Vid vanlig användning sker det inget sådant utan det är när datorn får jobba lite mer. Ibland kan det ta 10 min och ibland 2 timmar innan det händer.

Jag tycker att datorn borde palla trycket? Jag har 1 gb internminne och temperaturen är normal. Jag trodde att det kanske var vissa pluggar som orsakade det men när jag körde itunes för att tanka låtar till ipoden hände samma sak, dock är det nästan alltid när jag kör cubase.

Hjälp!!

Hmm..

Jag hade ett liknande problem som jag just löst.

När jag körde nuendo så slocknade datorn ibland helt utan anledning.

Grejen var att jag hade ryckts med av piratkopieringsdebatten och krypterat diskarna med 256 bitars kryptering 😱 (drivecrypt plus pack).

När jag avkrypterat skiten så funkade allt som vanligt igen 😄

Postat (redigerat)
När jag kör cubase sx 2 och cpumätaren är på lite mer än hälften så händer det allt oftare att datorn går i vänteläge och när jag kommer tillbaka så är ljudet försvunnet.  Vid vanlig användning sker det inget sådant utan det är när datorn får jobba lite mer. Ibland kan det ta 10 min och ibland 2 timmar innan det händer.

Hjälp!!

Är det en orginalversion av Cubase? Om inte kan problemet vara där.....

EDIT: tänker inte säga vad jag edit:ade

Redigerat av Fredster
Postat

Går det att se CPU-temperaturen på alla datorer, eller behöver man någon speciell termometer?

Postat
Går det att se CPU-temperaturen på alla datorer, eller behöver man någon speciell termometer?

De flesta nya har nog temperaturmätare. Gå in i biosmenyn. ( Den man kan få upp direkt när datorn startas upp om man trycker på en speciell knapp ). Där finns det information.

Postat

Tack för alla svar. Jag har inte löst det men jag har gjort så att datorn måste fråga om den ska gå i vänteläge. Vill den det så kör jag bara avbryt, sen efter det är det inga problem.

Konstigt som fan men efter det verkar den funka hur bra som helst. Jag ska dock köra en avkryptering och testa det.

Postat

Japp, hittade en tempratur-mätare i BIOSen. Kan man komma åt den från Windows också? (Har XP)

Postat (redigerat)
EDIT: tänker inte säga vad jag edit:ade

Edit: Då tänker inte jag fråga vad du editerade.

Redigerat av joachime
Postat
Japp, hittade en tempratur-mätare i BIOSen. Kan man komma åt den från Windows också? (Har XP)

Har aldrig hittat den funktionen i XP, men om du har ett ASUS moderkort kan du köra ett gratisprogram som heter Asus Probe som håller koll på temperaturer, fläktvarv och spänningar. Kanske finns liknande för andra moderkort också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.