Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska snart möblera om för bättre ljud. Tänkte även passa på att fixa nått för att skona grannarna. Jag har en liten skiss på hur d kommer se ut. I vardagsrummet kommer datorn vara medans inspelningen sker i sovrummet. Dels kommer jag behöver behandla lite grann men undrar även hur man ska göra för att minska ljuden till grannarna och mellan sovrummet och vardagsrummet. Väggen i mellan (brun) är ihåliga gipsskivor. Om man nyser så faller dem säkert! Jag förmodar även att ljudet från högtalarna kommer ta sig igenom väggen. Det finns även en skjutdörr (längst ner på bilden).

Jag pratade med en kille om sångbåset och han tipsade om plexiglas. Tyckte det lät konstigt, blir det inte en massa direkta reflektioner? Ang att minska lljudet från datorn till microfonen har jag ingen aning.

Tacksam för alla tips

post-31165-0-27715800-1354019487_thumb.png

Annons
Postat

Så här i juletider, borde inte din tråd döpts till "Skona granarna" 🙂

(Förlåt, kunde inte låta bli).

Postat

Som du beskriver är nog den enklaste lösningen att skärma av datorn och sätta upp absorbenter i de rum du ska mixa / spela in. Akustiken kommer tyvärr inte bli speciellt bra i ett litet bås med små mått så jag tycker du ska skippa det. Du kan läsa mer i Claes akustikartikel (på kontrollrummet.se) (hur du ska tänka när det gäller placering av absorbenter.

Att ljudisolera en dators fläktljud är enkelt och kräver inte speciellt tjocka absorbenter inuti lådan. Du kan bygga en tät låda av tex. MDF som du sedan förser med en tilluftsöppning i nederkant och en frånluftöppning diagonalt i överkant. Skärmar du av öppningen med en absorbent (byter riktning på luften) får du den garanterat tyst för omgivningen. En vanlig tyst datorfläkt funkar bra att evakuera den varma luften ur lådan.

Postat (redigerat)

Istället för att bygga in ett bås så skulle jag ljudisolering på väggarna och taket där i hörnet där du tänkt dig båset och tjock matta på golvet.. Sen skaffa reflection filter framför micken och stå och sjunga ut diagonalt mot andra hörnet. Det borde lösa de värsta ljudproblemen. Så har jag gjort och har frågat grannarna om jag stört när jag spelat in men ingen har hört något.

Redigerat av klasho

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.