Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kanske borde vänt mig till ett byggforum men eftersom jag är en inbiten studio forumist och tänker att det nog finns en och annan musiker som kan det jag söker så skriver jag här.

Jag har köpt en nybyggt parhus.

Övervåningen har lite svikt i golven men framför allt är golven och trappen en gigantisk kickpedal för den enorma baslåda som är vårat hus.

Nu är inte ljud från vår egen övervåning något större problem.

Men när det låter lika mycket från grannarnas övervåning in till oss + att de har barn i 6-7 års-åldern blir det ett problem. Stegljuden och t ex när de springer i trappan eller på deras övervåning är såpass bas-starka så att det faktiskt vibrerar i vårat möblemang.

Har pratat med byggherren som påstår att husen förvisso sitter ihop men att de är byggda med luftspalt emellan och därför släpper de inte igenom några ljud.

Om någon har erfarenhet av att diskutera med större byggföretag så förstår ni att det är svårt att komma längre än så. De vill förstås inte komma och kolla om det faktiskt är så som vi säger utan har bara givit oss ett protokoll från utförd ljudmätning.

Enligt ljudmätningen så håller dessa hus i snitt ljudklass A. Detta har jag otroligt svårt att tro på då jag bott i nybyggd bostadsrätt med maxklassningen B. Där hörde man i stort sett inga stegljud från grannar.

Det ska ju tilläggas att ljudmätningen är utförd (jag vet, detta låter lite konspirationsteori så det tar emot att skriva) på beställning och betald av byggherren. Eventuellt är det även så att det är samma företag som ritat huset som gjort ljudmätningen.

Saker jag skulle behöva hjälp med:

1. Finns det pålitliga decibelmätare att köpa för en överkomlig summa?

2. Finns det någon här med ingående kunskap i ämnet?

Redigerat av lonewind
Annons
Postat

Tjena Lonewind!

Bra frågor som inte är helt lätta att svara på utan en ordentlig ljudutredning. Brukar själv skriva en del på olika byggforum och just konstruktion - akustik brukar ofta vara en eftersatt bit där.

Eftersom det gäller nyproduktion i ditt fall så har fastighetsägaren krav från BBR (1999) att efterfölja.

Det är summan av luftburet ljud, stegljud samt stomljud som avgör skiljekontruktionens reduktionstal ( i dagsläget skiljer man inte på stom- och luftburet ljud). Parhus byggs ofta med lätta konstruktionselement och ett vanligt problem är att flera elements egenfrekvenser olyckligtvis sammanfaller tex eller så har man slarvat med att följa angivna föreskrifter under byggnationen.

För att kunna ta reda på hur ljudisoleringen förhåller sig i din nya bostad behöver en ljudutredning göras. Den går till på så sätt att en högtalare placeras i grannens olika rum (sändarrummet) och medan mätning görs i din lägenhet (mottagarrummet). På så sätt kollas skiljekonstruktionens reduktionstal för luftburet ljud. Vad gäller steg / trumljud samt stomljud så används en stegljudsapparat på liknande sätt som ovan.

Det jag rekommenderar dig är att begära in mätresultat från fastighetsägaren (byggherren, om du äger huset själv). Detta protokoll ska förutom de uppmätta värdena även innehålla information om vem som gjort mätningen, hur och när mätningarna är gjorda samt med vilken utrustning. Ta sedan kontakt med en akustiker som hjälper dig att analysera de uppmätta värdena och utifrån det ger förslag på lämplig åtgärd (mätning + åtgärdsförslag).

Även om en vedertagen- och laboratorietestad konstruktion kan se bra ut på papperet så är det långt ifrån så det brukar se ut i verkligheten ute på fältet. Byggare är tyvärr inte alltid så insatt i hur viktigt det är att följa angivna byggföreskrifter. En enda felmonterad skruv kan ju sabba en för ljudisolering, välgenomtänkt konstruktion.

// Björn

• 3 veckor senare...
Postat

Hej Björn!

Först av allt, ber tusen gånger om ursäkt för detta jättesena svar (nyinflyttad och precis blivit tvåbarnsfar så tid är en bristvara). Känner mig som en otacksam dryg jävel när du tagit dig tid att skriva ett väl formulerat svar.

Sen vill jag passa på att tacka för att du tagit dig tid att ge ett mycket informativt svar.

För att kunna ta reda på hur ljudisoleringen förhåller sig i din nya bostad behöver en ljudutredning göras. Den går till på så sätt att en högtalare placeras i grannens olika rum (sändarrummet) och medan mätning görs i din lägenhet (mottagarrummet). På så sätt kollas skiljekonstruktionens reduktionstal för luftburet ljud. Vad gäller steg / trumljud samt stomljud så används en stegljudsapparat på liknande sätt som ovan.

Det jag rekommenderar dig är att begära in mätresultat från fastighetsägaren (byggherren, om du äger huset själv). Detta protokoll ska förutom de uppmätta värdena även innehålla information om vem som gjort mätningen, hur och när mätningarna är gjorda samt med vilken utrustning. Ta sedan kontakt med en akustiker som hjälper dig att analysera de uppmätta värdena och utifrån det ger förslag på lämplig åtgärd (mätning + åtgärdsförslag).

Ljudmätningen är ju gjord innan vi flyttade in. Protokollet fick jag av förmannen som bevis på att det var gjort och att huset med bravur klarat testet.

Jag ställer mig dock oerhört tveksam till att allt har gått rätt till. Om nu huset håller en ljudklass A i snitt så kan det omöjligt (om inte toleransnivåerna är väldigt höga) låta så mycket som det gör.

När grannens barn hoppar på övervåningen så skapas vibrationer/subbas så att man känner det i möblerna man sitter på. Kan inte vara rimligt.

Eftersom byggherren har detta protokoll att luta sig mot så är ju frågan hur man kan gå vidare?

Var hittar man en opartisk akustiker?

/Chris

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.