Jump to content
Annons

Cubase låser sig


TCIM

Recommended Posts

Efter en formatering, win 7 64 och ljudkortsuppdatering ,fireface 800, kan min nya fräscha installation av cubase inte ladda upp mina tunga projekt (80+ spår).

Det hänger sig när mixern laddar. Lätta projekt är inga problem.

Felsökt pluggar, det är inte det.

RAM har jag 16gb, och disken jag kör Cubase på är en hurtig SSD.

Har testat att öppna projektmappen från annan hårddisk utan resultat.

Sitter verkligen i skiten här.

Förslag någon?

Redigerat av TCIM
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter surt. Jag spånar lite saker som du kanske har eller inte ha provat redan: Provat någon av trådarna "Optimize windows 7 for audio" (stäng av Aero, optimera för bakgrundstjänster etc.) Har du ändrad något i inställningar för ljudet (gå ner till 44.1/16 och prova). Kontrollera och justera latency. Kolla också med programmet "DPC Latency Checker". Laptop - Trådlöst nätverkskort? Ny Win 7, ingen access rättighets grej på foldrarna? Fireface = firewire(?), inga problem där med drivare till firewirekortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vilken version du har, eller hur det ser ut när projekten laddar.

Men i Cubase SX3 som jag har så ser man ju progressen på inladdningen av ett projekt, vilket pluggar som laddas.

Har hänt ibland att det låser sig när man laddar in ett projekt. Då har det hittills alltid gått att lösa genom att studera när Cubase laddar in projektet, kolla vilken plugg det hänger på (kan vara både instrument och effekt-pluggar).

Sen öppnar jag projektet på en annan dator som inte har denna plugg installerad, (sparare eventuella inställningar från pluggen), tar bort pluggen och sparare projektet som en ny version.

Då brukar det kunna gå att öppna igen på huvudmusikdatorn. Sen kan man lägga tillbaka pluggen man tog bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Datorn är optimerad, win 7 är registrerat och alla uppdateringar gjora.DPC visar inga tecken på problem.

Firewire-kortet uppdaterat och inga problem. Stationär dator.

JJRockford:

Det är inte pluggar som spökar.

Projektet låser sig när det laddar audiofiler. De första 15-20 går bra, sedan låser det sig vid något (helt random vilket det blir) av dom.

Har också prövat att koppla ur ljudkortet och köra via Asio4All utan skillnad. Så ljudkort och firewire kan vi utesluta.

Kör cubase 5.

Redigerat av TCIM
Link to comment
Dela på andra sajter

För skojs skull kan du ju testa att flytta audiofilerna till en annan mapp. Cubase kommer att protestera, och du får manuellt visa var filerna finns. Detta ändrade förlopp kanske löser problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm,

Lite skott ut i mörkret...

- Har du kollat loggarna för Cubase (ligger under din användare)?

- Har du andra låssningar eller är det verkligen bara i Cubase? Tänker tex på värmeproblem o liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken version av C5? Provat att uppdatera till senaste versionen?

Läste i första posten att det hängde sig när mixern laddar och i andra posten att den hänger sig när den laddat mellan 15 - 20 filer..

om den hänger sig när den laddar audiofiler kan bero på att den skriver en temporär bild av vågformen till disken... frågan är om du har någon restriktion på dina kataloger som skapar problemet eller någon form av minnesallokering som spöka då det verkar vara beroende på detta när små projekt laddar OK

Vilken SSD är det du kör? Och har du bara en SSD för både operativ och audiofiler?

Desvaengers ide är bra för då kan du se exakt när det barkar

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäktar att jag inte fått rätt på citeringsmojängen här i forumet. Trots mina många år som medlem.

Desvaenger

Prövade och lägga audiofilerna på en helt annan disk. Helt utan resultat. Cubase gjorde som vanligt, började ladda kanalerna med låste sig efter 15-20 st.

ONSatan

Windows meddelar att cubase slutat svara innan cubase hinner skapa några .log-filer, antar jag, för att jag hittar inga krashfiler alls, förutom windows egna i Loggboken.

Inga problem i övrigt. Datorn i fråga är ju arbetsdatorn, så gör inget mer än att mixa och spela in på den, så vet inte när och i vilket sammanhang jag skulle kunna stöta på eller provocera fram några problem. Inga prob med itunes, spotify, office, antivirus.

Lundin

Minnesallokering. Detta kan vara något. Var ska jag ändra allokeringsminnet? Och vilka värden?

Restriktion på kataloger borde jag inte ha någon. Jag är enda användaren, admin, och flyttade ned "säkerhetsstapeln" för ändringar som kan utföras till botten, utan resultat.

Bara en SSD till system/program-disken. En intel 120gb. Audio-disken är en 700gb sata 3, seagate. Utöver dessa har jag en disk till ljudbibliotek. Seagate, 320gb, sata3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao..Jag kkikade på Steinbergs hemsida och frågan är vilken version du kör? och om du har uppdaterat till senaste versionen? Vad jag kunde tyda verkar det vara ett versionsfel på 5.0.1 som gör att Cubase crashar vid import..

Hmm.. kanske bara var Mac-relaterat iofs men ändå..

Spånar vidare..

Har du laddat projektet med alla pluggar först och ser så det inte är instabilt innan du importerar audiofilerna? Är projektet inställt till samma samplingsfrekvens och bit-djup? så det inte är en fråga om att filerna konverteras..

Importerar du alla filerna i ett svep eller tar du dem en och en?

Kan ha hittat en workaround på Gearslutz där någon verkade ha exakt det felet du nämner med samma Cubase version.

Han startade ett nytt tomt projekt först och laddade sen det spökande projektet - utan att aktivera det - när det kånglande projektet laddat klart, stängde han det tomma projektet och fick det tydligen att funka..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag chansar vidare. Jag installerade just en SSD i helgen och ominstallerade win 7. Efter det hade jag en massa "låsta" mappar på min audio disk. Win 7'an meddelade att " du har inte access till den här foldern, tryck OK för att få access". Det var därför jag undrade om access - det kanske skulle kunna orsaka(?)

Prova också de ljudfiler du har. Skapa ett nytt projekt och dra in dem från Audio foldern. Om du känner att du har tid, ta dem en och en. "Lätta projekt är inte ett problem", kan det vara så att en RAM-minnes krets gått? Kolla cubase.exe. Stannar det upp på ung. samma minnesmängd varje gång?

Ta bort alla pluggar. Jag vet du sa att det inte är pluggarna, men det är nog ett standardtest vid startkrascher tror jag.

Har för mig att 5.5 var en gratis uppdatering till 5'an, ladda ner senaste och testa.

Hoppas det löser sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

ONSatan

Windows meddelar att cubase slutat svara innan cubase hinner skapa några .log-filer, antar jag, för att jag hittar inga krashfiler alls, förutom windows egna i Loggboken.

Inga problem i övrigt. Datorn i fråga är ju arbetsdatorn, så gör inget mer än att mixa och spela in på den, så vet inte när och i vilket sammanhang jag skulle kunna stöta på eller provocera fram några problem. Inga prob med itunes, spotify, office, antivirus.

Loggarna ska ligga under:

C:\Users\"din användare"\Documents\Steinberg\CrashDumps

Jag tror denna skapas även om du inte har haft någon krasch

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Spånar vidare..

Har du laddat projektet med alla pluggar först och ser så det inte är instabilt innan du importerar audiofilerna? Är projektet inställt till samma samplingsfrekvens och bit-djup? så det inte är en fråga om att filerna konverteras..

Importerar du alla filerna i ett svep eller tar du dem en och en?

Kan ha hittat en workaround på Gearslutz där någon verkade ha exakt det felet du nämner med samma Cubase version.

Han startade ett nytt tomt projekt först och laddade sen det spökande projektet - utan att aktivera det - när det kånglande projektet laddat klart, stängde han det tomma projektet och fick det tydligen att funka..

Samma inställningar i samplingsfrekvens och bit.

Inga problem på audiofilerna, dessa kan jag ladda in i ett tomt nytt projekt. Det är när mixern laddar in kanalerna i mina befintliga mixar, med automatiserade pluggar etc, som laddningen stannar och står och tuggar tills windows avbryter.

Testade tipset från gearslutz. Detta funkar nog om man har mer tydliga problem i programuppstarts-skeendet. Det har inte jag. Cubase är kicking och i högform när jag startar det tunga projektet.

Jag chansar vidare. Jag installerade just en SSD i helgen och ominstallerade win 7. Efter det hade jag en massa "låsta" mappar på min audio disk. Win 7'an meddelade att " du har inte access till den här foldern, tryck OK för att få access". Det var därför jag undrade om access - det kanske skulle kunna orsaka(?)

Prova också de ljudfiler du har. Skapa ett nytt projekt och dra in dem från Audio foldern. Om du känner att du har tid, ta dem en och en. "Lätta projekt är inte ett problem", kan det vara så att en RAM-minnes krets gått? Kolla cubase.exe. Stannar det upp på ung. samma minnesmängd varje gång?

Ta bort alla pluggar. Jag vet du sa att det inte är pluggarna, men det är nog ett standardtest vid startkrascher tror jag.

Har för mig att 5.5 var en gratis uppdatering till 5'an, ladda ner senaste och testa.

Hoppas det löser sig!

Full access, som sagt. Har petat runt i administrationsmappen och plockat bort alla säkerhetsrestriktioner.

Prövade att rycka ut ram-kort till jag bara hade 4gb kvar, prövade att byta ut dessa 4gb osv, men det förändrade inget. Körde dessa 4gb från olika slots också.

Alla pluggar borta och grundligt rensat i registermapp, caches etc.

Cubase är uppdaterat till 5.5.

Loggarna ska ligga under:

C:\Users\"din användare"\Documents\Steinberg\CrashDumps

Jag tror denna skapas även om du inte har haft någon krasch

Nä, detta är konstigt. Ingen krashmapp!

Projekten verkar ej vara korrupta då de går att ladda in på annan dator, med samma pluggar.

Tack för er hjälp.

Redigerat av TCIM
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, först läste jag att det var när mixern laddade, sen berättade du att det var när audiofilerna laddade, och nu är vi tillbaka till när mixern laddar igen? Då får vi bena ut vad du menar med "när mixern laddar"

När du öppnar ett gammalt projekt laddas ju pluggar in i minnet och om du säger att det inte är pluggar som är problemet och inte Audiofilerna.. hmmm.. det känns lite som vi fortfarande står på nollan och stampar 🙂

To recap:

Du har alltså flyttat audiofilerna så Cubase inte hittar dem och sedan låter Cubase ladda klart alla pluggar och sedan plockar du in audiofilerna?

Är du fortfarande helt säker på att det inte är någon plugg i det gamla projektet som inte finns installerat nu så Cubase försöker skapa "dummy" spår?

Inget annat du ändrat i denna nya dator? Jag är fortfarande övertygad om att det är något som skiljer som inte Cubase fixar när det samtidigt är så många spår

Ehum: "Projekten går att ladda in på annan dator med samma pluggar?" Samma operativ eller WIndows XP?

Det finns väl en trace-funktion i Windows du kan slå på innan programstart som loggar alla processer under programkörning..

..och har du kollat i aktivitetshanteraren i Windows och hur minnesallokeringen ser ut när du laddar projektet?

..eller på B så vet vi in... eller joo..

Kör du 32-bitars pluggar eller 64-bit? 32-bits bryggan var ingen höjdare i C5 .. och 32 eller 64-bit Cubase?

Nu.. svarar jag B..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...