Jump to content
Annons

tips på stereopar preamps i 500 serie? med input och output!


red_house_painter

Recommended Posts

sneglat fram och tillbaka kring min setup i min lunchbox och har nog kommit fram till att jag hellre har 2st olika stereo preamps i mitt rack.

just nu har jag api 512 som jag gillar på det mesta och har både en burl b1d samt en purple audio biz. bizen har växt oerhört när det kommer till sånginspelning

men jag känner någonstans att jag ändå hade behövt ha två olika stereopar då jag ibland känner att api inte alls funkar till alla stereoinspelningar.

och någonstans tror jag att en extra burl eller purple biz inte alls ger mig de möjligheterna jag är ute efter... jag behöver alltså ha något som är lite annorlunda och

antagligen kommer jag behöva slopa både burlen och purplen då jag behöver lite eqs och kompressors..

jag vill ändå ha någon som ger mig en lite mer "retro" känsla. vill även kunna skicka ut stereospår genom preamparna för att få lite mer färg. burlen hade varit grym men den känns lite för kall. dock helt fantastisk på gitarrer och perc! hmm...

den jag fastnat mest på är wunder audio nu när de kommit med en 500 slots modul! däremot är det svårt att testa sådant då ingen knappt har "andra" moduler än api. iallafall av de jag känner. så det känns lite som att köpa grisen i säcken

och neve... hmm det känner jag mig extremt osäker på... då känns wunder mer gediget.. eller??

många gillar shadow hills och tonelux vad jag vet men det känns inte riktigt som rätt grej för mig. vill gärna ha kvar apierna ändå...

några tankar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En modell som kan vara väl värd att överväga, är holländska Triton Audio D2O Tube-FET 500, där man kan välja med en switch om man vill köra rör eller transistor - och möjlighet att välja med en switch mellan två olika lindningar på ingångstrafon, för att påverka soundet ytterligare om man vill det.

Link to comment
Dela på andra sajter

har aldrig hört någon säga något illa om några i 500 serien och det är just därför det är svårt att hitta något. vill tex i mixarna kunna skicka ut trumgrupp ut genom dem för att kanske få lite mer klös osv.. tänker just därför det är bra med att ha input och output

line behöver jag inte ha. har en grym rörpreamp som låter feeeeenooomenaaaalt med bas och syntar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...