Jump to content
Annons

Multibandskompressorer ger fasfel o knepigheter?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Enligt SPL blir det problem när man ska "få ihop" signalerna efter komprimeringen i de olika banden på multibandskompressorer. Nån som har nån kommentar på det?

"Full-Band versus Multi-Band

Some compressors try to solve the problem of high frequencies being modulated by low frequency compression by moving to a split band system, so why don't we do that?

Multi-band compression seems like a good idea to overcome the pumping effects caused by heavy bass compression also causing high frequency sounds to be pulled down in level. For example, with a regular compressor, you may be compressing a bass-drum but the Release time is set a little too long with the result that the following hi-hat gets ducked in level. Multi-band technology splits the original signal into two or more bands to be processed individually, and in this way, heavy gain reduction at the bass end doesn’t affect the level of the high frequencies. The problem is that unless the design is very elaborate and well thought out, phase differences and other problems can occur between the bands, resulting in a less natural sound or in an obviously processed sound (“radio sound”).

Until now, you had to choose between using a conventional full-band compressor or a multi-band design, but DYNAMAXX works differently from either and has significant advantages over both.

The secret is DYNAMAXX’s new Double VCA Drive TechnologyTM using the excellent „2181 Super-VCAs“ from THAT Corporation, and in addition to a very clean signal path, it provides two main advantages:

1. As explained, Multi-band technology has a significant sonic short-coming due to the way the original signal has to be split up into various bands, compressed, then mixed back together in a summing stage. Due to different levels of processing within the various bands, each band’s output may be changed in phase response, so that when the bands are recombined, the signal tends to have reduced dimensions and sounds incoherent and coloured. Because DYNAMAXX doesn’t split the signal into separate frequency bands, this problem is avoided.

2. DYNAMAXX offers simplicity of control. With Multi-band systems you have to set all the time constants plus GAIN, Threshold, and Ratio for each band. With a fully manual Four- Band-compressor, this would mean 20 parameters to set up per channel. DYNAMAXX only needs 2!

Ovanstående kopierat härifrån

http://spl.info/file...9735_manual.pdf

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aha. Man kan kanske anta att den Dynamaxx kompressor jag förhoppningsvis får idag ger mindre dist än multibandaren i Finalizern och ha den avstängd o bara använda tex eq, limitern o A/D omvandlaren i Finalizern.

De här fasfelen, blir de fler ju fler band kompressorn jobbAr i?

Man kan undra hur många som enbart öronen kan konstatera de här fasfelen?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fasen vet om Finalizern ger någon dist. Möjligen om den går riktigt hårt. Finalizer har använts när jag mastrat genom åren och det har funkat fint.

Alltid kul med nya grejer förstås 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen vet om Finalizern ger någon dist. Möjligen om den går riktigt hårt. Finalizer har använts när jag mastrat genom åren och det har funkat fint.

Alltid kul med nya grejer förstås 🙂

Jag hör inte heller nån dist från den. Bra med den i mitt fall är att jag kan ta ut ljuden ur portan och sen få dem tillbaka utan att behöva omvandla dem DAAD. Jag tycker mig höra att det blir lite sämre vidomvandling även om det sägs att det inte blir sämre. Finalizerns omvandlare är nog säkert bättre än portans i alla fall. Dynamaxxen blir nog mest att tracka igenom, fast jag ska förstås testa den på mastern med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite som att SPL använder det där för att slå sig lite på bröstet för sin egna "Double VCA Drive Technology", med extra lök typ.

Visst stämmer det att det blir lite fuffens i exakta återgivningen med flerbandskompressorer och grejor. Men det är inget som folk i allmänhet brukar lida av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som all annan delning i den analoga världen lider även multibandsprocessorer av fasförskjutningar över brytfrekvenser/-erna. Och preicvs som dom påpekar krävs kunskap och kvalitet för att göra det till ett ickeproblem.

Gäller inte i samma utsträckning i den digitala världen.

Som Signia säger är det så klart även en del strategiskt marknadsföringssnack inbakat. Upplägget för det att låta som att SPL ligger några längder föra sina konkurrenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite som att SPL använder det där för att slå sig lite på bröstet för sin egna "Double VCA Drive Technology", med extra lök typ.

Visst stämmer det att det blir lite fuffens i exakta återgivningen med flerbandskompressorer och grejor. Men det är inget som folk i allmänhet brukar lida av.

Precis som all annan delning i den analoga världen lider även multibandsprocessorer av fasförskjutningar över brytfrekvenser/-erna. Och preicvs som dom påpekar krävs kunskap och kvalitet för att göra det till ett ickeproblem.

Gäller inte i samma utsträckning i den digitala världen.

Som Signia säger är det så klart även en del strategiskt marknadsföringssnack inbakat. Upplägget för det att låta som att SPL ligger några längder föra sina konkurrenter.

Troligen så hörs väl inte de där fasfelen vid den mkt måttliga press jag kör i Finalizern. Och en fullbands kompressor kan nog aldrig göra samma sak som en multibandare hur bra den än är. Albert Engström skulle kanske ha sagt; "vi behöfva bägge"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finalizern är ju digital och tampas inte med fasproblem i samma utsträckning.

Ok... När jag kör med Finalizern kan jag ju tillfälligt få ut ljuden ur min porta utan att göra om dem till analoga. Tror det är bra. Jag tycker det analoga lyssningsljudet jag får ur finalizern är bättre än det jag får analogt ur portan, så det senare använder jag aldrig. Men kanske det kan vara bra att efterkomprimera vissa grejer med den här analoga mojängen, och då måste jag använda de analoga utgångarna. Diverse möjligheter öppnar sig i en för moderna tider sett underlig studio. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...