Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sorry, ev ännu en noobfråga från mig. Nu när jag inte kör gitarrpluggar längre utan mickar upp en stärkare så undrar jag om det går att stämma gitarren via Cubase ändå eller om jag måste använda en fysisk stämapparat och koppla gitarren till den (skulle vara sjukt osmidigt). Eller finns det särskilda pluggar att stämma en gitarr med som plockar upp signalen från mikrofon/stärkare och som är riktigt pålitlig (förslag på särskild tuner?).

Tacksam för svar 🙂

Annons
Postat

Det går att stämma via alla de vanliga gitarrförstärkar-VST, typ GuitarRig, Amplitube, Podfarm, TH2 osv. Sen finns en hel hög stand alone VST gitarrstämmare, säkert flera gratis. Bara att lägga stämapparaten som effekt på ingångskanalen.

Dock kan det vara lite lurigt (även om det absolut funkar) att stämma efter den uppmickade signalen så det blir nog exaktare att ha en fysisk stämapparat mellan gitarr och stärkare.

Postat

Jag hade nog inte intonerat gitarren på det viset iaf. En försärkare producerar och förstärker massor av övertoner som borde kunna lura stämapparaten en del. Men det blir säkert tillräckligt bra för många andra syften.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Stämmaren i Cubase duger utmärkt att stämma guran med.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ok, men funkar det bra att stämma genom en uppmickad stärkare och inte lajnad gura?

Jodå men kör med rent ljud när du stämmer

Postat

Ok, men funkar det bra att stämma genom en uppmickad stärkare och inte lajnad gura?

Så länge ljudet är någorlunda klart bör det inte vara något problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.