Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Dags att byta ut min gamla tröga dator, med Win XP till något med mer muskler.

Jag har länge funderat över ett byte, men gruvat mig för jag vet att det alltid är ett fasansfullt tålamodsprövande jobb att installera och aktivera allting (eller är det bara jag)?

Särskilt som operativet är nyare än de gamla program jag har.

Jag älskar flexibiliteten med att arbeta med musik i dator, men jag hyser stark motvilja till att fippla i diverse till själva datorn relaterade inställningsapplikationer, allt från den enklaste mapp till kontrollpanel till register. Datorer tycks tillverkas för folk som tycker sådant som att ändra hårdvaruaccelerationer, swapstorlekar, minnesadresser, blabla, etc etc är en underhållande sysselsättning.

Så kom dagen D. Det började med att jag inte hade tänkt på att den nya datorn var en ’small form factor’ vilket resulterade i att jag fick skruva bort kontaktplåten till firewirekortet som var designat för ett standard tower chassi. Så nu sitter fw kortet och vippar omkring fritt i busskontakten. Försiktighet iakttages. Hur ska man kunna kontrollera allting när inte ens tillverkarna kan hålla koll på vilka av deras modeller som levereras med vad?

Efter rensning av en massa skräpfunktioner såsom nätverkskort, internt ljudkort, Windows brandvägg etc etc, var det så dags att ta tjuren vid hornen och stoppa i första disken med programvara (bara det). Det började ju förstås genast med att programvaran till det externa ljudkortet inte fick kontakt med hårdvaran.

Uppdatering. Vad hade tillverkarens hemsida för address nu igen? Tack Google.

Vad var det för inloggningsuppgifter jag använde senast? När var det? Två år sedan? Tre, kanske fyra? Varför skickas användaruppgifterna alltid från en mailadress som inte går att matcha till företagets namn?

Jag tackar någon för ”forgot your password?” funktionen. Efter en halvtimmes micklande kan jag äntligen ladda ned uppdateringen. Spara på USB. Föra över till den nya internetlösa studiodatorn. Installera. Tack och lov behövs ingen aktivering. Kontakt! Ljudkort – Check!

Nästa programvarudisk. ”Programmet har inte installerats korrekt”. Fast i Windows 7 kan man bekvämt nog välja att vara oense med operativsystemet. Mycket behändigt. Mer sån’t!

Nästa problem: I vilken av Steinbergs fyra till antalet vst mappar ska den läggas? Efter en alldeles för lång stunds flyttande av programmets dll-fil hit och dit mellan olika mappar känner äntligen Cubase av programmet och listar den i sin vst plugin tabell. (jodå, jag hade redan innan lagt till samtliga dessa sökvägar i tabellen).

Kallar upp instrumentet i instrumentlistan och får en s.k. ”challenge code”. Kopierar.- Sparar på USB. Över till datorn med internetanslutning. Ytterligare en halvtimme till att lokalisera denna programtillverkares nedladdnings sida med tillhörande kontouppgifter. Får till slut en s.k. ”response code”. Kopierar och klistrar in den på USB sticken. Över till studiodatorn, klistrar in i motsvarande fält för response kod och får en ’next’ knapp att trycka på.

En pop-up ruta säger; ”authorization complete”.

I det fönstret finns en ’OK’ knapp att trycka på som rent logiskt bör stänga aktiveringsfönstren och låsa upp programmet. Istället dyker ett annat pop-up fönster upp som förkunnar det motsatta, nämligen ”authorization failed, contact manufacturer”, samt ännu en ’OK’ knapp. När jag trycker på den kommer samma negativa fönster tillbaka. Eftersom jag tycker att jag åtminstone borde kunna få pop-up rutan att stängas trycker jag ännu en gång på ’OK’, varpå den faktiskt stängs och instrumentet plötsligt fungerar. För att vara säker startar jag om Cubase och gör en ny instans och - Jodå, det fungerar faktiskt. En liten detalj bara; instrumentet hittar inte mappen med samplingar, vill jag lokalisera den? Den kan du ge dig den på. Bläddra. Där är den. Väljer mappen: "The folder is not a valid instrument folder!". ORKAA!.

En hastig blick på programtillverkarens aktiveringssida avslöjar en liten, liten text längst ned på sidan som informerar; ”Be sure to make all updates BEFORE authorization”. ”#£$#!?!@!!? ” Vad var det för fel med att lägga denna text ÖVER istället för UNDER aktiveringsfunktionerna? Och kanske med lite större teckensnitt (eller är det bara jag, som inte är tillräckligt äventyrlig)?

Uppdateringen lär väl göras, fast jag låter det bero tillsvidare, för vid det här laget (fem timmar efter upppackandet av datorn), är jag helt slut och det är läggdags.

Jag har ett dussin eller fler programinstallationer att se fram emot. De flesta ännu äldre och med än mer tveksam kompabilitet. Med lite tur kanske jag lyckas installera ett program per kväll, vilket betyder att jag kanske kan få ett fungerande system om typ, två veckor... 😱

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Fast för mig gick det för en gångs skull skitenkelt när jag bytte dator.

Installera ljudkort och drivrutin helt utan strul samt Reason 6.5.

Klar på mindre än 15 minuter.

Så här enkelt har det aldrig varit förr, men någon gång skall vara den första.

Postat

Välkommen till datorernas värld!

Så mycket tid att hålla ordning på dem och så lite tid att göra musik. 🙂

Tips: skriv upp alla uppgifter och spara i en pärm (analogt).

Postat

@bluesboy och nilsson: Jag hade faktiskt Nilsson i åtanke när jag skrev det här och tänkte att det skulle bli lite "vatten-på-kvarnen" läsning. 😄

Fortsatte igår, och upptäckte att aktiveringen som strulade, men till sist verkade lösa sig, inte alls hade löst sig. Synten hade gått in i demoläge bara. Den försökte jag tvinga in i datorn, men den totalvägrade. Jag har fått skicka mail till tillverkaren för att höra om det överhuvudtaget låter sig göras utan en kostsam uppdatering. Om dom försöker få mig till att hosta upp pengar för en uppdatering kommer den istället att hamna på soptippen. Den känns ändå lite utdaterad.

EN plugin lyckades jag faktiskt installera så allt fungerade. Sedan tänkte jag pytsa in några pluggar från IK Multimedia, men där tog det stopp. Det blir verkligen förvirrande när aktiveringssidan dels inte svarar, dels när de har valt att det dom på internet kallar för serienummer, kallar för aktiveringskod i boxens dokumentation...Man börjar ju givetvis undra var serienumret är...har jag tappat bort det? Var det något man fick per mail, eller vad?

Det tog en stund innan jag fattade att aktiveringskod var detsamma som serienummer, och varför jag inte fick någon svarskod var för att internetsidan inte fungerade...tror jag... sidan blev iallafall blank efter att jag öppnat upp html dokumentet som genererats av deras "Authorization Center" (senaste version) och tryckt in det jag antog var serienumret...Det kan också vara så att koderna har tagit slut...Om jag har fattat ett mail jag har fått från dom rätt, är man begränsad till ett visst antal aktiveringar. Jag fick det mailet för något år sedan, men har ignorerat det för det låter ju inte klokt! 😠

@sleap: Jag funderade faktiskt på varför jag inte har skrivit upp den här infon, men jag tror det beror på att jag oftast (läs alltid) är så vansinnig över att det måste vara så omständigt, och att när jag väl lyckats installera och aktivera, inte riktigt förstått hur det har gått till. Jag stångar mig gul och blå och plötsligt bara fungerar det utan jag vet hur jag gjorde. Nästan ungefär som att programmet är intelligent och tänker: "OK, nu har vi jävlats nog med honom...nu börjar vi fungera"...

...and the show must go on...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.