Jump to content
Annons

Beräkna diverse reverb-inställningar efter tempo?


JJRockford

Recommended Posts

När jag mixade förra omgången låtar (The Rockford Heroes - The white EP), satt jag och slet rätt länge med första låten ("Gold encircles the altar") utan större framgång. Sen hittade jag någon artikel som bl a tog upp lite bra tips på hur man ska tänka när man skruvar på reverb och helt plötsligt föll en massa saker på plats.

Jag har ett bestämt minne av artikeln beskrev hur i a f en del av värdena kunde räknas fram utifrån låtens tempo, t ex predelay och möjligen också time. Just predelayen blev lite av en aha-upplevelse när jag helt plötsligt hittade "rätt" tid.

Men hittar nu inte artikeln och kommer inte riktigt ihåg hur jag tänkte eller gjorde. Och jag får inte heller någon hjälp av att kika i mina andra projekt, eftersom jag tydligen importerat allting rätt av, samma värden i alla fyra låtar, trots klart varierande tempo.

Delay-effekterna har jag däremot tydligen varit noggrannare med, dom har olika värden i de olika låtarna.

Hursomhelst, har jag helt drömt ihop det här, eller kan jag ha läst artikeln jag tror jag läst? 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känner inte till nån sån artikel, tyvärr. Nån annan kanske gör det. Men det är väl troligt att nån skrivit en artikel om att anpassa reverbets värden efter hastigheten på beatet. För pre-delay blir nog den effekten som störst o tydligast. Med reverbsvansen däremot är det nog mer komplicerat, men tanken är inte alls konstig. Har dock inga säkra tips att ge på den fronten. Tänker inte så när man skruvar reverb.

Reverb och delay m.m. använder oftast millisekunder. Några reverb kan dessutom ofta synka mot värd DAW-ens tempo, och man kan ställa in vilket rytm-värde det ska motsvara. Annars kan man räkna själv:

Med formeln (BPM / 60) * (1000 / 4), så får du fram hur många millisekunder en fjärdedel motsvarar. Byter du ut fyran mot en 8, får du åttondelar, 16 ger sextondelar, 2 ger halvnoter och 1 en hel takt (i 4/4). Vill du ha ut triolvärden så dividerar du bara resultatet (från föregående formel) med 3.

En idé kan ju bara att sätta predelay på en sextondel och svansen på en hel takt. Se om det funkar typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid gå efter bpm/ms om du vill att vissa saker i reverbet ska triggas eller ske tajmat med låten, med en sån här fin funktion http://web.forret.co.../bpm_tempo.asp. Finns bra appar som räknar ut det här också, används väl mycket av houseproducenter för att sätta rätt release på sidechain o.s.v

edit.

för att sätta "rätt" release på sidechain o.s.v.

självklart finns det inga rätt - eller fel heller för den delen

Redigerat av Teo
Link to comment
Dela på andra sajter

Signia, stämmer verkligen formeln? Om man delar BPM med 60 (som jag antar är antalet sekunder på en minut?), så blir ju värdet större ju högre BPM man har. Borde väl bli tvärtom? 🙂

Fast ju mer jag tänker på det, desto mer konstig tycker jag att min egen fråga är. Att delay-returer gärna får vara i takt är en sak, men predelayet i ett reverb borde väl egentligen bara påverkas av det rum som man försöker simulera? Stort rum -> längre predelay, litet rum -> kortare predelay.

Eller har jag snurrat till det onödigt mycket för mig själv nu?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Signia, stämmer verkligen formeln? Om man delar BPM med 60 (som jag antar är antalet sekunder på en minut?), så blir ju värdet större ju högre BPM man har. Borde väl bli tvärtom? 🙂

Shit, du har rätt 🤪 öyckades sno till det på nåt sätt där. Ursäkta så mycket.

60 / BPM * 1000. Den ska funka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

JJ det kan kanske vara något liknande som står i mix engineers handbook? Någonting i stil med:

Predelay: Förr hade de bara två val som motsvarade typ 125ms och 250ms. Med idag kan man ju tajma det med takten som man tycker passar.

(125 och 250 motsvarar ju ett halvt slag (åttondel) eller ett fjärdedels slag (sextondel) i 120 bpm )

Decaytiden: Se till att den tonar ut på en takt dvs från en snare-hit så skall det vara uttonat till nästa slår igen för att få pump/gung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...