Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har lite undringar om det här med att spela in till färdiga bakgrunder och vems ansvaret är för att det går rätt till.

Händer att sångerskor (hittills aldrig sångare av någon anledning) vill göra en sångdemo för att skicka till nån tävling eller dylikt. De har då med sig en färdig bakgrund att lägga sång till som oftast är köpt på nån sajt (typ karaoke-version.com). Efter mycket letande på deras sida hittade jag nu texten nedan som säger att man bara får använda den till livespelning, inte inspelning. Att man inte får spela in och ge ut en skiva utan tillstånd från NCB har jag koll på men om man bara skall göra en inspelning av låten för att ha som demo eller för möhippa och svensexa vad gäller då. Är det jag som studioägare som har ansvaret eller är det uppdragsgivaren?

Use for public events

We are happy to allow the use of our soundtracks for public audiences and other performances.

However, we'd like to remind you that in order to be legally compliant, you must receive an official agreement from your national music rights management office (PRS For Music in the UK for example).

In the case of a non-commercial private event, use of soundtracks is, of course, allowed and unrestricted.

Other uses (Recording/Streaming/Broadcasting...)

Recording rights of our soundtracks is not included in the price.

It is mandatory to file for a written authorisation prior to the recording of any of our soundtracks.

Use of any one of our available tracks, without prior agreement, is a violation of a French Law dated July 3, 1985 and International Conventions.

Be aware that Moral Copyright allows songwriters and composers to forbid any re-use of their work deemed not to respect the original design.

Från en annan sajt (Singback.se) fick jag för en tid sen ett mail där de berätta ifall man vill spela in en möhippa/svensexa så fick man köpa en speciallicens. Varje licens gav en rätt att kopiera upp 10 CD, ville man ha flera skivor köper man fler licenser. Något liknande hittar jag inte hos Karaoke-version-com.

Vill bara ha ryggen fri som man inte åker på nåt i efterhand.

MVH

Mattias

Studio101

.

Annons
Postat

Det måste vara uppdragsgivaren och inte studion som har ansvaret, men jag har svårt att tänka mig att en inspelning som ska skickas som demo till en tävling, klassas som "inspelning" på det sättet som de menar...

Spelar man in covers eller använder samplingar från andras musik så förutsätts det ju alltid att den som framför låten har skaffat alla tillstånd innan den släpps.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.