Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag gjorde audio mixdown på några låtar förut och försökte bränna dom på en skiva men detta gick inte, jag hadde inställningen på wave 32bitar (float tror jag att det stog med) men efter att jag ändrade till 16 bitar så gick det ju att bränna låtarna på en skiva. Jag har ingen koll på detta alls, kan man höra skillnad på 16, 24 och 32 bitar? jag antar att man ska ha inställningen 32 när man spelar in eller? undrar även vad det här med 44 hz är...........kan någon förklara lite.

Annons
Postat

är det ljud-cd du pratar om?

då ska du bounca ut till 44kHz/16-bit

spelar in gör du lämpligen i 44/24 så du får ökat dynamikomfång (som du sen förstås kommer försöka mosa sönder till varje pris men ändå...)

Postat

Ok, tackar! vad är då 32 float för något, och när skall man använda detta?

För själva inspelningen är det egentligen ingen större mening att använda 32-bit FP, eftersom det inte finns några omvandlare som ger mer än 24-bit in till datorn. Om man exporterar ett bearbetat spår, så kan det vara meningsfullt eftersom filen med 32-bit FP innehåller alla detaljer, utan några kompromisser, medan 24-bitsexporten blir något sämre ljudkvalitet (åtminstone teoretiskt...) eftersom resultatet är trunkerat eller avrundat.

Internt använder Cubase alltid 32-bit FP oavsett vilket bitdjup ljudfilerna har och det är inga problem att ha flera olika bitdjup i ett projekt.

Du kan läsa lite mer om bitdjup här: http://wiki.kontrollrummet.com/Bitdjup

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.