Jump to content
Annons

SPL Dynamaxx stereokompressor?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Nån som känner till SPL Dynamaxx? Jag hittar bara lite grann, men i stället väldigt goda omdömen om den. Är SPL studioprylar av den lite bättre sorten?

http://spl.info/produkte/kompressoren-transient-designer/dynamaxx/produktbeschreibung.html

http://www.thomann.de/se/spl_dynamaxx.htm

Den verkar vara fin både till sång tracking, trumbussar o hela mastern.

Kompressormissburkare - 55 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

SPL är absolut av den "lite bättre sorten" (även om det är ett understatement som heter duga... 😉 ).

Svenskt listpris för DynaMaxx är 7895:- och om du frågar någon svensk butik så kan de förmodligen matcha Thomanns pris, så att du slipper köpa från utlandet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhå. Inga tveksamheter ang automatiserad attack o release?

JO! Det kan aldrig bli lika bra som om man ställer in det manuellt - men om SPL har gjort det, så kan man vara säker på att de har gjort det på ett väldigt kompetent sätt som fungerar på bästa möjliga sätt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

JO! Det kan aldrig bli lika bra som om man ställer in det manuellt - men om SPL har gjort det, så kan man vara säker på att de har gjort det på ett väldigt kompetent sätt som fungerar på bästa möjliga sätt. 🙂

Burken kanske tom gör det bättre än en trött bluesman från rymden?

Snabbrattade grejer gillar jag skarpt!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Burken kanske tom gör det bättre än en trött bluesman från rymden?

😆 Kanske det...

Snabbrattade grejer gillar jag skarpt!

Det förenklar ju och kan snabba upp arbetsprocessen om man inte behöver lära sig pilla på alla parametrar - och som sagt; om SPL har petat ihop det, så kan man vara säker på att det funkar väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört Dynamaxx flertal gånger och tycker den är helt OK.

Men precis som med DBX 160 så hör man ganska snabbt att den komprimerar när man drar på några dB.

Tycker att Aphex 651 och 661 spöar de båda med hästlängder!

Hälsningar Tompa

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört Dynamaxx flertal gånger och tycker den är helt OK.

Men precis som med DBX 160 så hör man ganska snabbt att den komprimerar när man drar på några dB.

Tycker att Aphex 651 och 661 spöar de båda med hästlängder!

Hälsningar Tompa

Vid sångpålägg o direktkomprimering, gillar du Aphex bättre då med? De är väl bara mono, sämre för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Håkan.

Ja absolut, det är där som dom brillierar. Har kört flera shootouts med många andra kompressorer

och det går bara inte att få så bra kompressor för så lite pengar.

Stämmer, Aphex expressor är monoenheter men går att stereolänka utan problem om man skaffar två stycken.

Bästa affären jag gjort.

Jag tycker dom är lika bra som våra Distressors.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sket sig med de bägge SPL Dynamaxx som var till salu för 2900 styck, jag hann inte på nån av dem. Att köpa en ny är för dyrt...

Det dyker kanske upp nåt annat intressant framöver...

Jag skulle vilja ha en kompressor eller channelstrip som var i samma klass som min Neumann TLM49, men jag har ingen panik, det jag har funkar bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hurra! Den ene köparen dök aldrig upp så nu blir det en SPL Dynamaxx åt mig! Var lite tveksam om jag skulle köpa en Aphex 650 i stället, det finns även en sån till salu för ungf samma slant.

Men Dynamaxxen är stereo, extremt lättrattad och har noisegate, det sista kan jag inte vara utan vid sångpålägg. Det är en beprövad kompressor som fortfarande säljs, det skulle ju inte gå om den inte var dunder. Ska bli grymt att få testa den på både sång, ak gitarr, trumpaketet o hela mastern. 😎

Fan vad jag grämde mig att jag inte hann på den först, nu har lyckan återvänt, så jag kastar mig runt väggarna med dunder o brak och gallskriker av lycka! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lätt skitnödig när jag såg paketet på posten, men jo, det innehöll en Dynamaxx, ingen leksaksmoog.

Har testat en del, den låter helt underbart ihop med Audient Mico preampen och TLM49.

Jag körde även igenom ett inspelat trumpaket, men det komprimerade jag ganska lagom redan vid inspelningen, så det behövde ingen mer komprimering. Fascinerande var att se hur enormt exakt den själv ställer attack o release, bättre än vad jag själv klarar på manuella burkar. Den här ändrar även det där hela tiden beroende på materialet, och det klarar nog ingen levande människa av.

Den har en lite ovanlig led-display som lyser med en dios i mitten när inget händer. När ljuden komprimeras blinkar det iväg åt vänster, minushållet. För att kompensera den sbagare volymen ökar man på gainratten (motsvarar makeup gain) så blinkar det mer åt mitten o höger igen. Det gör att det blir ruggigt enkelt att ställa in kompressorn. Parallellkopplade den med en TC C300 multibandskompressor så jagh kunde lyssna på A/B, skillnaden var enorm till Dynamaxxens fördel.

Jag fick även till ett bra ljud med två mickar, en till sång o en till samtidig ak gitarr, det lät bättre o naturligare än vad jag fått till förut. Somliga visor måste man helt enkelt sjunga o spela samtidigt, det blir fint att testa mer.

Noisegaten i den här känns oxå kanonbra...

post-8284-0-67014700-1353689326_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...