Jump to content
Annons

Lagra filmer på externt media till Ipad (fixat)

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du behöver - En USB SD kortläsare (till din dator) samt Apples Camera Connection Kitet.

Konvertera filmerna med handbrake till Ipad formatet (under toggle presets ute till höger) var noga med att välja rätt (förmodligen största) fil under title så att du inte får fel avsnitt (typ bara Trailers etc). Välj det språk du vill ha under Subtitles.

Sätt SD kortet i kortläsaren och hitta den i Finder (eller Utforskaren på PC).

Namnge filerna/filmerna med precis 8 tecken, varken mer eller mindre (typ Astronf1.m4v) annars funkar det inte.

Gör en mapp på ditt SD kort och namnge den DCIM och ställ in handbrake att spara filmerna filmerna direkt till den så spar du tid.

När du sen ansluter Camera Connection kitet till paddan med SD kortet i så öppnas bilder och du kan importera den eller dom filmer du vill.

Dessvärre så syns inte filnamnen i bildprogrammet på Ipaden av nån konstig anledning men det får man väl ta. Det går ändå ganska snabbt att ladda in dom så man lär sig snabbt vilka man redan sett hehe.

Redigerat av BurninSven
Annons
Postat

Yup detta verkar funka och som sagt bra att ha på resa om man har 16 gigs versionen men vill ha med sig lite filmer som normalt inte får plats på den.

Postat

Hello,

Vill inte starta nått datorkrig, MEN, det kan vara lönt att titta på alternativet "kombinera din iPad med en billig Kina-Andrioid"...

Jag kör själv med en iPAd 3 för "musik-appar" etc.

Till det mesta andra använder jag en billig 7" Kina-platta för ca 1000:- Fördelen är att den är sväljer allt man kastar på den. ALLT fungerar och jag kan koppla in den till TV via HDMI, strömma till Apple-TV, sätta i SD-kort, använda USB-minne, hantera filer med riktigt filträd, flytta filer mellan appar, remotestyra servrar mm mm. Förmodligen kostar denna dig ungefär samma somm ett Apple Camera connection kit med andra nödvändiga tillbehör kostar. Kvalitetskänslan ÄR lägre men frihetskänslan är större. Vill du ha större skärm kostar det lite mer och den blir inte helelr lika "smidig".

Mina 2 cent

Postat (redigerat)

Bra tips onsatan. Jag personligen retar mig på att apple gör det så krångligt att kunna göra så pass grundläggande saker som att flytta en film mellan två enheter.

Jag började med det här för att hjälpa min dotter som ska ut på resa. Givetvis så stoppar man dit ett usb minne och tror att det är frid och fröjd, menTji fick man. Precis som du säger så finns inte ens ett riktigt filträd vilket i sig är mycket mycket märkligt.

Första gången som jag fick det att funka med SD kortet så hade jag en film som av en händelse hade rätt antal tecken i namnet. Jag tänkte oki saken är biff det här funkar fint så jag drog in till netonet för att köpa minneskort, en kortläsare till datorn och CC kitet till min dotter och hennes kompis. Det gick på ca 1000 spänn.

Sen satte jag igång att konvertera filmer och det går ju ganska fort med handbrake. Glad i hågen går jag sen upp till plattan för att lägga in dom men tji inget syns överhuvudtaget.

Jag fattade ingenting och trodde att jag antingen gjort fel eller att det bara funkade tidigare av nån tillfällig flax. Shit tänkte jag nu har jag lovat ungarna för mycket och slängt en tusing i sjön samt skrävlat här om hur smart jag är.

I natt hittade jag sen då sista pusselbiten dvs det där med filnamnet och att det måste vara 8 tecken, alltså 8 tecken varken mer eller mindre.

Det är ju oxå en märklig grej kan man minst sagt tycka.

Redigerat av BurninSven
Postat (redigerat)

Kameror använder FAT-filsystem med teckenformatet 8.3 och filer/mappstruktur i mappen DCIM

Camera Connection Kit är tänkt för att importera foton/filmer från kameraminneskort

Simple as that.

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Ja tydligen FAT32 filsystem till och med.

Känns det inte liiiiiiiiiiite Microsoft/Windows över det eller? Säkert inte för den insatte men mig lurar man inte FAT32 = Windows 😄 .

Faktum kvarstår nog dock det vill säga att samma begränsningar när det gäller basic grejor som det här finns säkert inte i android världen.

Eller?

Sen vore det ju bra om det framgick klart/liiiiite tydligare hur man gör sånt här på en Apple produkt. Man behöver ju inte vara kvantfysiker för att fatta att folk som inte är jätte insatta i vilket filsystem som gäller för kameror kanske ändå vill kunna kopiera saker fritt mellan sin dator och övrig liknande hårvara som dom äger och köpt.

Redigerat av BurninSven
Postat (redigerat)

Faktum kvarstår nog dock det vill säga att samma begränsningar när det gäller basic grejor som det här finns säkert inte i android världen.

Eller?

Du köper en USB kabel, USB "on the go" för typ 80 spänn. Klart.

edit: Till telefonen alltså. Flesta plattorna har väl vanliga USB tror jag.

Redigerat av cborg
Postat

FAT32 är ett öppet system som alla operativsystem klarar, oavsett Windows/Macintosh/Linux/Unix/BSD/Solaris/faderuttan lej. Det är därför USB-minnen/minneskort är formaterade i ett kompatibelt format.

...folk som inte är jätte insatta i vilket filsystem som gäller...
...är precis den kategorin Apple tänker på. Du ska skippa filsystemet/filhantering och bara tänka innehåll. Bilder? Ja, de har jag under Bilder. Filmer? I appen Video. Musik i Musik.

Ploppa i ett minneskort som är formaterat i en digitalkamera, då dyker det inte upp filer som ska hanteras och kopieras. Då dyker det upp innehåll, bilder och filmer.

Sen vore det ju bra om det framgick klart/liiiiite tydligare hur man gör sånt här på en Apple produkt.
Precis som Microsoft vill att du ska spara din musik i Windows Media Player vill Apple att du använder iTunes. Kompatibla filmer synkas med iTunes, icke-kompatibla filmer konverteras och synkas med iTunes.
Postat

Vill inte heller starta ett religionskrig a'la Amiga vs Atari, men jag tycker faktisk att Apples affärsplan att begränsa sina kunder så mycket som möjligt för att de ska köpa deras lösningar så dyrt som möjligt är mycket märklig. Åtminstone konstigt att den verkar funka.

Inget utbytbart batteri. Ingen standard Usb-port. Ingen möjlighet att sätta i ett externt minneskort. Ingen möjlighet att titta på filmer som inte går igenom deras format (=försämrad bildkvalitet). Ingen möjlighet att installera tredjepartsmjukvara. Ingen möjlighet att använda flash...

• Gilla 1
Postat

Har också för mig att man -måste- mata in ett giltigt kreditkort i App store för att det ska överhuvudtaget ska fungera?

Postat

Har också för mig att man -måste- mata in ett giltigt kreditkort i App store för att det ska överhuvudtaget ska fungera?

Du får nog inget val om att hoppa över det men det behövs inte för att funka.

Går numera att avbryta och ändå bli registrerad har jag för mig.(Det var det första jag hackade förbi på min gamla iphone, Till mina kollegors förnöjelse eftersom jag inte direkt dolde min irritation över att inte kunna ringa direkt på den)

Postat

Aha. Så som standard vill de att man ska mata in ett kreditkort för att telefonen öht ska fungera (att ringa på)?! trodde det bara var appstore som krävde det...

Postat

Kanske inte längre, men då när iPhone 4 kom var jag tvungen att ladda ner och installera iTunes, koppla upp mig och skapa konto (därav kreditkortsgrejen) och ansluta min iPhone till datorn och iTunes innan jag ens kunde ringa på den.

Eftersom jag då jobbade just med användarvänlighet (förläsning o utveckling mot företagsanvändare, förenkling och effektivisering i dagliga arbetet, främst Office) tyckte mina kollegor det var lite extra kul att se mig gå igenom processen med en sur min. 😄 Men nog om mina anekdoter, det är ju BurninSvens tråd.

Bra att du delar med dig av din lösning BurninSven!

Postat

FAT32 är ett öppet system som alla operativsystem klarar, oavsett Windows/Macintosh/Linux/Unix/BSD/Solaris/faderuttan lej. Det är därför USB-minnen/minneskort är formaterade i ett kompatibelt format.

...är precis den kategorin Apple tänker på. Du ska skippa filsystemet/filhantering och bara tänka innehåll. Bilder? Ja, de har jag under Bilder. Filmer? I appen Video. Musik i Musik.

Ploppa i ett minneskort som är formaterat i en digitalkamera, då dyker det inte upp filer som ska hanteras och kopieras. Då dyker det upp innehåll, bilder och filmer.

Precis som Microsoft vill att du ska spara din musik i Windows Media Player vill Apple att du använder iTunes. Kompatibla filmer synkas med iTunes, icke-kompatibla filmer konverteras och synkas med iTunes.

Förstå mig rätt nu jag är inte sarkastisk över det du säger, jag vill bara klargöra det.

Det är ju precis det som Apple och nu även Microsoft gör som jag och väldigt många med mig tycker är en begränsning.

Ett exempel är att har du en Ipad men ingen dator så är det ju kört att ladda över filmer. Ipaden marknadsförs ju som en fristående enhet inte som ett tillbehör/komplement till en dator.

Uefi bios verkar vara Microsofts sätt att försöka spärra hårdvara att bara funka med windows och det är ju bedrövligt.

Det är nog bra med bilder i bildmappen och dokument i dokumentmappen och så vidare med en tänkt struktur som gör det lätt att hantera din data, men inte om det blir svårt att göra sånt som faller lite utanför ramarna för det tänket.

Nåväl med google kan man lösa sånt som varken Microsoft eller Apple tycker man ska kunna få göra.

Postat

Kanske inte längre, men då när iPhone 4 kom var jag tvungen att ladda ner och installera iTunes, koppla upp mig och skapa konto (därav kreditkortsgrejen) och ansluta min iPhone till datorn och iTunes innan jag ens kunde ringa på den.

Eftersom jag då jobbade just med användarvänlighet (förläsning o utveckling mot företagsanvändare, förenkling och effektivisering i dagliga arbetet, främst Office) tyckte mina kollegor det var lite extra kul att se mig gå igenom processen med en sur min. 😄 Men nog om mina anekdoter, det är ju BurninSvens tråd.

Bra att du delar med dig av din lösning BurninSven!

Tack cborg

Samma hände med mig när jag skaffade min Iphone och jag trodde inte det var sant när försäljaren sa att man måste ha en dator tillhands för att kunna börja använda den.

Ja det är skumt hur vi konsumenter låter dom hålla på. Men det är ju lite svårt att klara sig utan dom här produkterna i dagens samhälle så vi har väl inget val. Men det blir lite dumt när internet går ner och man ringer leverantören bara för att hamna i en kö som säger - Har du problem så kan du alltid gå in på vår hemsida. Ja hur fan ska det gå till när nätet är nere?

Postat (redigerat)

Vill inte heller starta ett religionskrig a'la Amiga vs Atari, men jag tycker faktisk att Apples affärsplan att begränsa sina kunder så mycket som möjligt för att de ska köpa deras lösningar så dyrt som möjligt är mycket märklig. Åtminstone konstigt att den verkar funka.

Inget utbytbart batteri. Ingen standard Usb-port. Ingen möjlighet att sätta i ett externt minneskort. Ingen möjlighet att titta på filmer som inte går igenom deras format (=försämrad bildkvalitet). Ingen möjlighet att installera tredjepartsmjukvara. Ingen möjlighet att använda flash...

Ja den är minst sagt konstig.

Jag tror i och för sig inte att bildkvalitén försämras på en film om man kör den genom handbrake eller liknande program. Den anpassas väl och skalas till ett format som rullar bäst i förhållande till storleken på skärmen och så vitt jag förstår så blir det H.264 som är en helt ok komprimering för film.

När det gäller Flash så finns till exempel Iswifter som är en app som fixar det och ganska bra. Till och med med livestreamad web TV sändning som jag håller på med ganska mycket.

Redigerat av BurninSven
Postat

BurningSven:

Vad jag menade med försämrad kvalitet är ju att när man; precis som med audio; använder destruktiv komprimering så blir den sämre ju fler gånger du gör det på samma ström.

Bra att det finns alternativ så att ni kan köra Flash också. Skulle bli tokig annars 🙂

Postat

Jo så är det så det är viktigt att begränsa till en gång och då blir det vettigt ändå med H.264.

Postat

Jag har lagt till lite info i första inlägget som är viktigt att känna till.

Postat

Duger inte iTunes och kompatibla format? Använd appen Plex, tanka över vilka filer som helst. Appen Flash Drive och NetPortalLite kan också vara vad du söker.

Postat

Tack Linus det är sån info vi behöver.

Itunes gillar i och för sig inte jag personligen då jag nästan aldrig lyssnar på musik på "det sättet" via datorn men att Plex kunde komma till användning i det här fallet låter riktigt intressant. Har du lust att ge oss en genomkörare.

Dom andra apparna du tipsar måsta jag kolla in. Tack för tipset.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.