Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Jag har 2 st monitorer hemma av märket krk rp6 med både balanserad trs, xlr och obalanserad RCA ingångar . Ljudkortet jag beställde var slut och ser utgått från affären. Så nu behöver jag ett ljudkort/förstärkare för att slippa höja via datorn.

Jag har ingen koll på hårdvaror utan Diggar att göra musik ist 😉 . Vad ska jag köpa för något ? Pris runt 1000 kr behöver även sladdar mellan monitorerna och ljudkortet.

Tack på förhand !

Annons
Postat (redigerat)

Vilket ljudkort som helst med linjeutgångar ( teleanslutning eller RCA ) funkar när KRK RP 6 har ingång för linjenivå och egen förstärkare. sen är det bara anslutningarna ( kabeln) du behöver matcha. Trollar ett ljudkort ur hatten jag själv lyssnat på som är enkelt att hantera och som lät bra för de pengarna (USB) Focusrite Scarlett 2I2 c:a 1100 - 1300:- , sen har Roland något jag gillade men har för mig att den gick upp ytterligare lite i pris. Provade även 2st presonus interface Audiobox VSL och ett av deras mest sålda.. minns inte vad det heter.. Audiobox VSL hade något lustigt interface där man kunde få effekter och grejer i hårdvaran som man måste ha i åtanke, lite mer komplicerat att hantera.

Alla dessa interface har egen volymratt om du inte kan sköta det från datorn och de interface jag provade hade alla 6mm teleanslutning och 1 par sådana kablar kostar inte många kronor... finns väl nästan på Lidl om du letar lite 😉

Begagnat kan du säkert hitta något för några hundra

(p.s äger inte något av dessa interface själv, hade dem hemma för utvärdering men valde ett dyrare interface för att ha på resande fot )

Redigerat av Lundin
Postat

Vilket ljudkort som helst med linjeutgångar ( teleanslutning eller RCA ) funkar när KRK RP 6 har ingång för linjenivå och egen förstärkare. sen är det bara anslutningarna ( kabeln) du behöver matcha. Trollar ett ljudkort ur hatten jag själv lyssnat på som är enkelt att hantera och som lät bra för de pengarna (USB) Focusrite Scarlett 2I2 c:a 1100 - 1300:- , sen har Roland något jag gillade men har för mig att den gick upp ytterligare lite i pris. Provade även 2st presonus interface Audiobox VSL och ett av deras mest sålda.. minns inte vad det heter.. Audiobox VSL hade något lustigt interface där man kunde få effekter och grejer i hårdvaran som man måste ha i åtanke, lite mer komplicerat att hantera.

Alla dessa interface har egen volymratt om du inte kan sköta det från datorn och de interface jag provade hade alla 6mm teleanslutning och 1 par sådana kablar kostar inte många kronor... finns väl nästan på Lidl om du letar lite 😉

Begagnat kan du säkert hitta något för några hundra

(p.s äger inte något av dessa interface själv, hade dem hemma för utvärdering men valde ett dyrare interface för att ha på resande fot )

så det är denna du menar? http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2.htm?sid=90eb51f80be858362370f1282b7fb959

och sån här kabel http://www.thomann.de/se/pro_snake_tpy_2003_rcc.htm ? behöver jag två sånna för båda monitorerna då eller hur fan? Som sagt hårdvarugrejer är inte min grej 😉

Postat (redigerat)

1. ja

och

2. nej

.. eller njaeae.. den kan se ut så i ena änden ( det "ensamma" kontakdonet med piggen = hane ) men andra änden måste vara en 6,3mm's telekontakt, den delen som ska anslutas i Scarlet's utgångar

Kollade KrK RPG6 nu ( eller RP6 G2 ) och det är två såna här kablar du ska ha om du även köper Scarlet.. ( Kolla annars efter en text i ljudkortets spec som det står Balanced outputs TRS på = Tip, RIng, Sleve) KRK'erna hade även en teleanslutning vad jag såg.. men vet inte om det är en ingång ( borde vara) eller direkt ut.. är det en ingång så kan du har en balanserad telekabel 6,3mm i var ände.. same shit - different typ

5217360_800.jpg

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.