Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!!jag behöver hjälp med att koppla mixern till datan..kan inte mycke om detta och behöver därför hjälp..ska jag alltså köpa ett ljudkort som man kopplar till usb porten på datan och sen kopplar mixern på ut å ingårna på kortet?eller kan man koppla mixern direkt till datan nu på nå vis?tacksam för svar

Annons
Postat (redigerat)

Vad ska du göra med ditt ljudkort/mixer/dator?

Har du externa syntar? ska du använda MIDI?

Berätta lite mer preciserat vad du vill åstadkomma och vad du har för utrustning idag.

Normalt har varje dator ett inbyggt ljudkort och åtminstone 1st line-utgång i form av Minitele-kontakt (hane) och om ditt mixerbord har vanliga instrument-anslutningar (stereo och mono ) ska du ha en kabel med minitele-hane i ena änden (stereo) till antingen 1st stereotelehane i andra änden ELLER 2st monotele (vänster+höger) i det fall dina kanalstrippar är uppdelade som monokanaler med varsin fader/volymregel

Nämn gärna märket på din mixer också

Redigerat av demoniqus
Postat

Det jag vill göra är "sålänge" spela in enkel gitarr å sång..Dom grejorna jag har är en Soundcraft compact 4 mixer..jag har ett inbyggt ljudkort på datan..men går det att koppla mixern till de?

captain nemo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Visst skall du koppla din mixer till ljudkortet på datorn, det är meningen.

Compact 4 är en mycket lämplig mixer att jobba med i hemstudiosammanhang.

Den har dessutom en otroligt bra dokumentation (till skillnad från t ex Behringer) ;-) som visar flera olika kopplingsmöjligheter.

Vilket ljudkort har du och vilka in/ut-gångar?

//nemo

Redigerat av captain nemo
Postat

jag har ett inbyggt ljudkort i datan...vet inte exakt vare e..man kan väl koppla mixern där jag kopplat in högtalarna till datan?i sånnafall ere bara sladd ja ska köpa..

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Hur ser in och utgångarna ut? Märkning?

//nemo

Postat

Normalt har varje dator ett inbyggt ljudkort och åtminstone 1st line-utgång i form av Minitele-kontakt (hane) och om ditt mixerbord har vanliga instrument-anslutningar (stereo och mono ) ska du ha en kabel med minitele-hane i ena änden (stereo) till antingen 1st stereotelehane i andra änden ELLER 2st monotele (vänster+höger) i det fall dina kanalstrippar är uppdelade som monokanaler med varsin fader/volymregel

Postat

hum..på datan har jag tre ingångar ..två som de e typ ljudvågor på bredvid..å sen en där ja har micken isatt...sen har jag en subbwoffer eller hure stavas=Pmed massa ingår å så på...

Postat (redigerat)

Den som ser ut som en ljudvåg är en utgång det finns oftast 2st, en AUX och en LINE-out, du ska använda Line-out ( där dina högtalare sitter )

stavas: Subwoofer

Redigerat av demoniqus
Postat
men då verkar det som jag bara behöver köpa kablar...minitele kablar..

Ja Minitele i ena änden, vanliga monotele i andra ( 2st )

Postat (redigerat)

? Det är kanske RCA-anslutningarna du menar ? kollade på mixern men hittade inga miniteleanslutningar ( diameter 3,5mm) på bilderna... de flesta moderna mixerbord har inte miniteleanslutningar

XLR, tele och RCA är de som är mest representerade på analoga mixerbord

en telepropp är 5,25mm i diameter och c:a 40 - 50mm lång.

( 1plastring vid spetsen =mono, 2 plastringar vid spetsen = stereo )

Redigerat av demoniqus
Postat

funtade på de förr me...men de går väl inte?och om man vill ha sång å lite grejer me måste man ju koppla in de på mixern..sen ere ju bra man kan styra å ställa på den oxå..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.