Mr Keys Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 Ja, väldigt ofta...dock inte c4 längre...ozone5 dynamics...
cborg Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Jag är också nyfiken. Vilka band brukar ni jobba med då? Är det på enskilda spår eller bara på bussar/grupperade spår typ körer, backing?
crillemannen Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Jag kör alla banden. Tycker det jämnar ut sången på ett fint sätt. Använder det på sång bussen
cborg Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Nice, gör det att du slipper de-essa ibland också? Får nog testa själv nån gång när jag har lite sång att leka med. 🙂 Tack för svaret!
CHAE Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Faktiskt inte men som cborg sa så kan jag ju alltid testa nästa gång ett projekt dyker upp 🙂
Linus Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Ja, väldigt ofta. På leadspår för att forma sångljudet lite mer, trycka ner puffar utan att behöva eq:a bort all bas, samt för att deessa. På bakgrundskörer för att pressa dynamiken lite hårdare.
DMM Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Ibland. Det beror helt och hållet på hur materialet låter.
Fabz Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Körspåren bussar jag alltid till en multibandare inställd på ganska brett spektrum. Det gör att körspåren uppfattas som "en enhet". På leadspåret brukar jag nöja mig med enbandskompression med deesser. Men det varierar lite med vilken produktion jag gör.
crillemannen Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Nice, gör det att du slipper de-essa ibland också? Får nog testa själv nån gång när jag har lite sång att leka med. 🙂 Tack för svaret! Jo jag tycker det hjälper att tämja diskanten på ett snyggt sätt. Sen händer det ju att jag använder desser också givetvis. Allt som gör så det funkar i mix 🙂
Carle Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Jag använder aldrig multibands, men ett bra sätt att slipp för mycket S redan vid inspelning är att rikta mikrofonen lite till sidan om munnen.
crillemannen Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Jag använder aldrig multibands, men ett bra sätt att slipp för mycket S redan vid inspelning är att rikta mikrofonen lite till sidan om munnen. Jao absolut men det spelar inte så mycket roll om man pressar sången en 30db lr så 😄 haha. Man kan sätta en penna mitt framför puffskyddet det hjälper lite granna även det
van Caine Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 I praktiken aldrig. Det finns tillfällen då jag tycker multiband funkar bra, men generellt tycker jag ljudet blir för platt och odynamiskt för enskilda ljudkällor.
Demonproducenten Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 så gott som alltid på bussar så gott som aldrig på enskilda spår
joachime Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 Jag använder sällan multiband på annat än mastern. Det är om det är något frekvensband (som inte de-essern når) som irriterar på ett visst spår, eller en buss, som jag inte vill skära bort med en statisk eq.
Signia Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 (redigerat) Nej. Det har hänt, men väldigt sällan. Det är mest om inspelningen av sången vobblar väldigt, t.ex. om sångaren liksom gungat/bangat så proximityeffekten far upp och ner, eller om sången spelats in med kompression på, och om det är ap-bråttom med mixen. Då kan flerbandskompressorn åka fram, men ... nä, i regel inte. Redigerat 19 november 2012 av Signia
Jon Rinneby Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 Nej (använder aldrig multibandskompressor) mvh Jon
SadamJR Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 Nej (använder aldrig multibandskompressor) mvh Jon Varför inte? Intressant ur utbildningssyfte.
Valle Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 Om sången inte förutsätter ljudkirurgiskt ingrepp (på grund av kass inspelning), så nej, inte MBK på sång.
android Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 Nej. Vanlig kompressor och EQ räcker fint. Brukar inte behöva de-esser heller.
Germer Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Lånar tråden.. Nån som har tips på en gratis multibandare som är vettig? Sitter me cubase på mac.
joachime Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Har inga tips på gratis multibandskompressor, men med lite knep och knåp kan man bygga sin egen genom att adressera en eller flera kanaler till t ex två olika grupper. Den ena gruppen lägger man ett lågpassfilter på och den andra ett högpass vid samma centrumfrekvens. Bearbeta sedan de två grupperna med kompressor etc.
Germer Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Man får inte va dum! Bra idé! Cubase har ju en inbyggd som jag har lattjat lite med på hela mixar, men det kan ju vara gött att prova lite olika för att på kläm på det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.