Jump to content
Annons

att stämma en membranabsorbent


Lavid

Recommended Posts

hejhej...

som ett sidospår, till en annan tråd, som jag inte kommer vidare med just nu för att jag funderar lite för mycket för att rita ner saker...

så har jag lite idéer och funderingar gällande membranabsorbent

Det är ju rätt svårt att få dom på rätt frekvens, enligt vad jag läst, men en spontan tanke slog mig tidigare idag... att om man skulle kunna lacka/måla själva membranet som ett sätt att helt enkelt stämma den?

det ökar ju både tjockleken, en aning, och kg/m2

med andra ord, den bör väl gå Upp i frekvens om man gör det? eftersom den blir svårare att få i svängning ? [EDIT] läste lite mig till att om densiteten, tyngden går upp, så går frekvensen Ner, men om tjockleken går upp, så går frekvensen upp! men hmm, ??? vad innebär det om man då lackar den??

och stämmer det att även om den reagerar på högre frekvenser än fundamentalfrekvensen i den, att den inte är speciellt effektiv där? stött på det i nån tråd på gearslutz, men hittar inte länken just nu, men det som sas var att den släcker ut sig själv på nåt vis. det var inte bra beskrivet, och eftersom jag läst annat så undrar jag...

som jag läst mig till tidigare så jobbar den inte bara på fundamentalfrekvensen utan även på multiplar av den, typ, inte bara 20 hz, utan även 30, 40, 60, 80 osv.. om man nu teoretiskt skulle göra en stämd till 20 hz...

Andra idéer på hur man skulle kunna stämma en membranabsorbent? kanske lite väl mödosamt, men man kan ju slipa ner skivan ordentligt, eller ha ett par olika tjocklekar att testa med?

Helst hjade jag velat bygga en sisådär 6 stycken, att täcka en hel vägg på 291x275cm

och måla dem som väggen, och kanske även va så fräck att tapetsera över dem om det hade gått.

Mvh

Redigerat av Lavid
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nja, det blir bra full absorbering på den frekvens den är stämmt till +/- i Q-värde.

Det finns ett excel dokument som heter Memebran_absorbers_v2

Det hittar du här:

http://forum.studiot....php?f=1&t=3497

jag har byggt membranabsorbenter(plywood membran) uträknande med detta och det funkar.

Det går även att bygga membran i vinklar(rätt luftvolym till membran area), lättast är dock 45grader i hörn: Djupet man räknar med är Halva djupet från mitten av membran in till hörnet.

och som avnligt med resonansabsorbenter så måste dom placeras där problemet är.

Sedan är det viktigt att veta vad som kommer att funka och inte. Det är bättre djupare lådor med tunnare membran än grundlåda med tjockt membran. exempelvis till 60hz så funkar 7mm(plywood) på 191mm djup låda(ej säker på om jag minsrätt mått) bättre än 12mm membran på 95mm djup låda.

så här har jag byggt:

post-19551-0-37479100-1352853770_thumb.png

Edit: Det bör naturligtvis fogastätt med akrylfog överallt. membranet skruvas med jämt fördelade skruvar ca150-200 mm mellan.

Det går även att bygga med andra material som membran, tunn stålplåt tror jag funkar bra men då bör det byggas utan 5mm luftspalten och lite tjockare lågdensitets isolering(isover piano). Altså att isoleringen dempar övertover i plåten men lågdensitet som inte försämrar(dempar) resonansen vid absorberingsfrekvensen.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar!! :-)

Men undrar fortfarande gällande min idé på stämning utav en absorbent... :-P

det var det jag svarade på...

det är inga problem att måla(vanlig akrylfäg) en plywood(om du använder det) men det påvärkar inte resonansen.

Mät rummet(akustikmätning) och analysera mätningarna och hitta ytorna i rummet som relaterade till problemen.

Det är inte hälle säkert att du än behöver bygga membranabsorbent, det vet du först när du mätt rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag kanske är korkad då.

Men du menar att tjockleken på membranet och densiteten Inte påverkar frekvensen alltså? om jag förstår dig rätt?

Mätning och placering är inga problem alls, det har jag erfarenhet av att ha gjort både hos mig själv och hemma hos andra. det är just membranabsorbenter jag inte är så haj på. i got the basics daaoown yao.

har byggt studio förut med perforerad helmholtz, väldigt lyckat resultat. och jobbat i studio i typ 14 år, men när det kommer till membranabsorbenter, att förstå mig på matten... tja, nog för 14 år i studio, men jag har snöat in på vissa saker och missat andra helt enkelt... långt ifrån expert på allt! och att det faktiskt är rätt olika information lite varstans man vänder sig, gör det hela lite mer klurigt =)

Redigerat av Lavid
Link to comment
Dela på andra sajter

Densiteten (dvs tjockleken på plywooden i detta fall) ställt mot djupet på lådan bestämmer grundfrekvensen. finjustering blir nog svårt och färg gör nog varken från eller till med lådans resonans. en grundregel är att ett lättare membran över en djupare låda är mer effektivt än ett tjockt membran över en grund låda. Även om resultatet i n tabell visar samma resonansns. Se tabellen i min länk förlyfadensitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och som en reflektion från ditt första inlägg så tyckte jag inte alls att det var svårt att få dem i rätt frekvens. Mycket mindre jobb än för en perforerad Helmholtz.

Och igen från ditt första inlägg, högre densitet (över ett bestämt djup) på din låda sänker resonansfrekvensen.Inget annat. Lycka till med bygget och det vore jättekul om du uppdaterar oss i hur det går. Fyll på här eller i min tråd. Och kom gärna med fler frågor, sånt här är jättekul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...