Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag redigerar stora ljudfiler (3 st 120 minuters 128bit MP3:or) i Cool Edit Pro (ja, jag vet men har man väl fastnat i ett enkelt program så fortsätter man) på min Intel Core 2 Duo CPU E4500 2.20 GHz.

Men efter några minuter så tar det 3-4 sekunder för programmet att reagera på högerklick och allt går lite segare trots att jag har slängt in 6 GB RAM i den.

Det är ett helvete och sitta och redigera med denna extratid. Hur gör jag så det går lätt och smidigt och redigera mina filer? Jag har ju hört att RAM is the shit när det kommer till och redigera, är det något mer man ska göra?

Hjälp!

Annons
Postat (redigerat)

Det är kanske så, att programmet vill läsa in hela filen i RAM - och när det inte räcker till, så läggs det i virtuellt RAM på hårddisken (som går MYCKET segare än riktigt RAM)?

Som JJRockford nämnde, så hade jag nog helst testat med andra program också för att kolla om det funka bättre där. Det kan ju vara så, att det programmet du använder har begränsningar som ställer till trassel med stora filer...

Dum fråga kanske, men du kör förstås 64-bits operativsystem, så att du har nytta av så mycket RAM...?

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Förresten - tänkte inte på det innan, men är programmet gjort för 64-bits miljön eller har det installerats i (x86)-mappen?

Om det inte är gjort för 64-bit, så kan det vara en möjlig förklaring till att det inte kan använda det extra minnet...

Redigerat av Claes
Postat

Tror att ett av de stora problemen i fallet kan vara att du arbetar med en mp3:a!

Känner inte till hur ditt program arbetar med ljud internt men likväl så är mp3 en kompressionsalgoritm.

Den måste beräknas och packas upp via ekvationer.

Ren matematik helt enkelt!

Jag hade provat att konvertera om till en wav eller aiff-fil och se om det löser problemet.

Antagligen så får du låta datorn stå över natt.

Om ljudfilerna är i stereo sså kommer du behöva 1.2 Gb av hårddisk kapacitet per ljudfil på så när.

/Crunch'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.