Jump to content
Annons

Tips på reverb? Plate som rör osv


red_house_painter

Recommended Posts

Är sugen på att skaffa mig ett bra reverb. Har dock lite dålig koll på vad som finns ute. Finns riktigt bra pluggar men vill ändå ha något i hårdvaruväg.

Lexicon och alla dom digitala grejerna är bra men det är inte det jag är ute efter. Det är ju kanske inte så svårt att bygga själv men sånt orkar jag inte med just nu.

Nå har ni några förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En bra deal är om du hittar en TC Powercore och kan lyckas trixa till dig en $500 voucher vid registreringen av hårdvaran och sen använder de pengarna till deras VSS 3 reverb som härstammar från System 6000. Det låter vansinnigt bra för de 500 gratisdollarna kan jag säga. Jag tror jag gav 995:- på 4Sound för min Firewireburk..

Pluggen kostar runt 395 dollar vill jag minnas..

Bricasti är ju ett annat du kan kika efter om du vill ha ett som låter överjävligt bra.. nackdelen är prislappen.

Det går säkert att hitta bra begagnade Lexicon och TC burkar, Yamaha har väl också något som många gillar.. Men det är väl din smak som avgör lite och vad du tänkt använda den till.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Rackformat kan du nog glömma om du vill har bra hårdvarureverb. Röret på ett bra fjäderreverb brukade vara sådär 1,5 meter långt och ett bra plåtreverb brukade vara ca 1x1,5 meter.. Som jag minns dom i alla fall. Klart att det fanns enklare fjäderreverb för inbyggnad (orglar, gitarrförstärkare) men dom lät inte så vidare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fostex 3180. Bra och prisvärt.

Annars vet jag att pedaltillverkaren North Effects håller på att utveckla en förstärkare till fjäderrverb i pedalform. Sedan kan man välja fjäder själv. Plocka från en gammal gitarrcombo eller elorgel om man så vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ett Klark Teknik DN50 fjäderreverb när andan faller på.

Mycket karaktär som kanske inte passar på allt men när det ska skramla lite sitter det som en sportmössa.

Just ja. Det har jag också använt. Lät skitsnyggt i rätt sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

är medveten om att ett reverb bör vara stort.

jag kör redan en hel del ut genom min 57a telrad stärkare som har egen högtalare för reverb. fantastisk karaktär!

ska kolla upp ifall man kan ebaya efter både klark och fostex också... mitt alesis midiverb funkar mest på joy division vilket kan vara rätt tröttsamt i längden.. coolt verb det också. men bara på vissa saker..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...