Lesky Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 (redigerat) Hej! Jag satt och läste i godan ro när någon helt plötsligt satte igång att såga ett träd med motorsåg ca 25-30 meter från mitt fönster. Genast skar det till i mitt dåliga öra och tinnitus höjdes. Jag försöker nu räkna ut hur många dB jag utsattes för. En motorsåg låter allt från 100-118 dB har jag kunnat läsa mig till. Men hur mycket sjunker ljudnivån per meter utomhus? Jag har hittat följade citat på alla webbsidor av intresse: Om man är utomhus så minskar ljudets styrka när man rör sig ifrån en ljudkälla som till exempel ett vägarbete. Om det inte finns några reflekterande föremål i närheten, så avtar ljudnivån från en enstaka ljudkälla med 6 dB per avståndsfördubbling. Skulle det alltså innebära att man kan dra av 6 dB vid 2, 4, 8, 16 och 32 meter? Det skulle innebära 30 dB lägre ljud endast 32 meter från motorsågen? Kan det verkligen stämma? Jag tycker det låter som en allt för kraftig dämpning på det ringa avståndet? (men jag är ju bara lekman) Formel för att räkna ut ljudstyrkan på ett avstånd om du känner ljudstyrkan på ett avstånd : Exempel: Man känner till att ljudstyrkan är 100 dB på 25 meters avstånd och vill ha reda på hur stor ljudstyrkan är på 100 m avstånd. Med insatta värden i formeln blir ljudstyrkan cirka 88 dB. Redigerat 11 november 2012 av Lesky
Terror Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 (redigerat) De borde ju vara fler faktorer man måste ha i åtanke. Såsom dämpning mellan dig och ljudkällan (träd ect). Sen tror jag vind påverkar en del.. jag kan ha fel.. men du bör ju höra mer om ljudet har medvind emot dig. Kanske inte. Redigerat 11 november 2012 av Terror
Lesky Postat 11 november 2012 Trådstartare Postat 11 november 2012 (redigerat) De borde ju vara fler faktorer man måste ha i åtanke. Såsom dämpning mellan dig och ljudkällan (träd ect). Sen tror jag vind påverkar en del.. jag kan ha fel.. men du bör ju höra mer om ljudet har medvind emot dig. Kanske inte. Visst finns det fler faktorer. Dämpningen som jag fick av att befinna mig inomhus tex. Då måste jag väl starta tex en gräsklippare utanför huset och mäta dB och sedan gå in och mäta samma ljud - det borde väl säga mig hur mycket fasaden drar ned volymen? Självfallet blir ljudet högre om det just vid dessa sekunder blåste i riktning mot huset jag befann mig i. Vindriktningen den aktuella dagen har jag dock ingen koll på - så det är omöjligt att räkna på. I övrigt är det ett öppet område, inga andra träd som påverkar ljudet. Redigerat 11 november 2012 av Lesky
Terror Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 Visst finns det fler faktorer. Dämpningen som jag fick av att befinna mig inomhus tex. Då måste jag väl starta tex en gräsklippare utanför huset och mäta dB och sedan gå in och mäta samma ljud - det borde väl säga mig hur mycket fasaden drar ned volymen? Självfallet blir ljudet högre om det just vid dessa sekunder blåste i riktning mot huset jag befann mig i. Vindriktningen den aktuella dagen har jag dock ingen koll på - så det är omöjligt att räkna på. I övrigt är det ett öppet område, inga andra träd som påverkar ljudet. absolut kan du göra avancerade uträkningar. Det jag försöka komma fram till är att jag inte tror att du kan få ett fast 100%-igt svar på din frågeställning. Tyvärr. :/
Lesky Postat 11 november 2012 Trådstartare Postat 11 november 2012 absolut kan du göra avancerade uträkningar. Det jag försöka komma fram till är att jag inte tror att du kan få ett fast 100%-igt svar på din frågeställning. Tyvärr. :/ Det har du nog alldeles rätt i - men vore fint att komma så nära som möjligt 🙂 Eftersom jag fick ett försämrat tillstånd vill jag veta ungefär vilket dB antal som krävdes för det. Angående vinden, även om jag vet hur vinden såg ut den dagen så är det väl ändå omöjligt att säga hur mycket det in facto blåste de fåtal sekunder som jag blev utsatt?
Terror Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 Precis. Om det nu är så viktigt att få ett svar, så skulle jag gått ut och mätt på olika avstånd med en mick i ditt hus och utanför, skriva upp vind och anteckna annat som kan störa eller förbättra ljudets hastighet/väg till dig, göra det vid flera tillfällen och dra ett medelvärde utöver det hela.
Carle Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 Det spelade nog roll att du var oförberädd på ljudet. Samma mängd ljud hade inte varit lika jobbigt om du vetat att den skulle komma.
Miklo Postat 12 november 2012 Postat 12 november 2012 Du postadr ju en formel i ditt inlägg, vad blir det om du lägger in dina värden? Formeln räknar nog med vindstilla
cborg Postat 12 november 2012 Postat 12 november 2012 (redigerat) Ljudstyrka kan uttryckas i både ljudtryck (dB SPL, Pa) och ljudintensitet (dB SIL, W/m2). Formeln för ljudtryck används ofta vid beräkning vid olika avstånd precis som du citerade ovan. Förenklat blir det: SPL_2 = SPL_1 - 20 * log (avstånd_2 / avstånd_1). Då utgår man ofta ifrån ljudtrycket från källan efter en meter (avstånd_1 = 1) och räknar sedan ut det teoretiska värdet om ljudet fortplantar sig fritt åt alla håll, i en sfär. Luft, olika material, vind som ni nämnde och objekt absorberar och ändrar ljudets framfart i olika frekvenser och det går att räkna på det också ifall man vill vara riktigt avancerad. Redigerat 12 november 2012 av cborg
Erik dP Postat 12 november 2012 Postat 12 november 2012 (redigerat) Om du från att varit i en helt tyst omgivning plötsligt hör ett skarp ljud så upplevs det nog högre än om du varit i en bullrig miljö. Jag inbillar mig att en bensinmotor (motorsåg) på 25-30 meters avstånd inte kommer upp i skadliga nivåer, även om det kan låta obehagligt om omgivningen i övrigt är helt tyst. Lägger man sedan på lite nojjighet för en hörselskada så kanske man blir lite mer överkänslig psykiskt. ...Säger jag som har 70dB sämre hörsel i vänster öra jmft med höger öra och ständiga tut och övrig tinnitus. Om du har hörselproblem så vänta inte med att skaffa hörapparat. Jag borde skaffat min mycket tidigare. Nu var det en läkare i anslutning till en öroninfektion som föreslog att jag borde överväga att skaffa en. Jag märker numera inte av hörselskadan, eller att jag har en hörapparat. Kostnad: 600kr. Redigerat 12 november 2012 av Erik dP
cborg Postat 12 november 2012 Postat 12 november 2012 I en sfär är det -6 dB per dubbling av av avståndet och i en halvsfär är det -3 dB per dubbling av avstånd. Detta stämmer endast om det är en cylindrisk halfsfär dvs t.ex. linearray eller motorväg etc så jag tog bort det från inlägget jag gjorde tidigare.
Lesky Postat 12 november 2012 Trådstartare Postat 12 november 2012 Det spelade nog roll att du var oförberädd på ljudet. Samma mängd ljud hade inte varit lika jobbigt om du vetat att den skulle komma. Menar du endast förskräckelsen nu? Eller åsyftar du att eventuellt påverkan på tinnitus och hörsel blir de facto blir värre om man är oförberedd på ljudet i fråga?
Erik dP Postat 12 november 2012 Postat 12 november 2012 ...Det lär finnas en muskel som drar i dom små benen i mellanörat (hammaren och skäran, eller vad de nu heter) och därmed kan dämpa ljudnivån till innerörat i bullriga miljöer genom att då spänna sig. I tystare miljö transporteras mao ljudet mer obehindrat än i bullriga miljöer. Så vi har lite biologiska limiterare och kompressiorer inbyggda.
Carle Postat 18 november 2012 Postat 18 november 2012 Ja, för om du är beredd på att ljuden skall komma blir chocken för örat inte lika stor. Jag vet inte exakt de vetenskapliga grunderna, men jag vet att det fungerar så.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.