Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kör Studio One v2 Professional på min Lenovo ThinkCentre Edge 71 1577 (N8G). OBS! Har tydligen även fel med tangentbordet just nu och kan inte byta rad. Ändå, använder datorns integrerade ljudkort (Realtek HD Audio) och Windows 8 Professional (x64), samt ASIO4ALLs senaste drivrutin. Nu till problemet - innan jag skaffade Win 8 och använde Win 7 hade jag problem med ljudet. Var tvungen att skifta fram och tillbaka mellan ljuddrivrutinerna i inställningarna i Studio one vid start innan jag överhuvudtaget fick ljud, och så var det varje gång.. - kan tänkas att det är ljudkortet, men datorn är ganska ny och det borde ju iaf gå att få ljud kan man ju tycka. Nu när jag kör Windows 8 och Studio one så får jag ljud direkt utan problem och release audio fungerar perfekt - men ljudet blir i den stationära datorns frontpanelhögtalare.. och inte i hörlursuttaget (i studio one alltså, men i själva windows får jag ljud från hörlursuttaget) i vilken jag kopplat en y-kabel som med ena kontakten kopplad till 2 st monitorer samt 2a kontakten till en subwoofer. I Win 7 fanns en codec med stereo mix, som gjorde att jag fick ljud i alla högtalare, men istället blev allt instabilt och problematiskt... testade även den nu i Win 8.. och då försvann ljudet i fronthögtalaren på datorn, och då blev det ljud i alla monitorer samt sub, men samma som i Win 7 - instabilt och problematiskt. What the f*ck to do? Finns det möjlighet att få ljud i monitorerna, eller en stereo mix? Kan ju tycka, eftersom jag får ljud i fronthögtalaren på datorn så borde det ju vara en inställning någon stans... men kan inte hitta. Uppskattar att hjälp!!

Annons
Postat (redigerat)

Jag måste ju säga att det är lite väl utmanande att kombinera så där många möjliga felkällor, framförallt ASIO4All och ett operativsystem som kom ut för 2 veckor sedan.

Hur har du konfigurerat Realtek-chipets utgångar i Windows 8?

Vad heter utgångarna i ASIO4All och hur leder det vidare signalen till Realtek-chipet?

PS. Du har inte övervägt att köpa ett ljudkort? Och vad är det för subwoofer där du inte kan länka på dina monitorer?

Redigerat av Linus
Postat

Tack för svaret Linus, men det har ordnat sig något nu. Jag har ingen avancerad subwoofer, det är en subbas för datoranvändning och heter Creative SoundWorks THX 550, monitorerna är just nu ett par Tannoy Active Reveal. Kan fortfarande inte byta rad i detta forum när jag skriver inlägg, knepigt det. Jag fick iaf ljud i subbasen samt monitorerna genom en y-kabel kopplad till frontpanelens mini-telekontakt på datorn. 🙂 Istället kan jag inte exempelvis få ljud från "ljudsystemet" i Studio One om Spotify eller Windows Media Player är igång. Allt funkar bra, så länge jag inte har andra ljudkällor igång. Tilläggas skall att jag har "release audio" ibockad i Studio One. Denna issue kan jag nog leva med, men skulle vara lite intressant att veta om andra har samma problem. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.