Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har analyserat låtar med frekvensanalysator och märkt att mp3:or cuttas av ganska så drastiskt runt 17-18khz medans wav har mer diskantinformation (när jag jämfört mina egna alster). Är det för att det är 16 bitar istället för 24 som kvaliten sänks? Undringen är:

1. Är det någon idé att behålla diskant över det värdet om man ändå ska bränna låten som mp3 eller tar det bara utrymme?

2. CD är på 16 bit wav, aif eller dylikt right? När jag föröker lägga in låtar från CD så konverteras det till mp4. Eller är CD:n i mp4? Om inte så kan jag behålla filen som den är från CD:n och lägga in den i mitt DAW för att kolla frekvenserna i toppen? (kör Imac och låtarna läggs automatiskt i Itunes)

Fabulös fredag till er alla!!

Annons
Postat

Well, kodar du som mp3 blir filen betydligt mindre och det mesta av informationen plockas bort, därför är det inte konstigt att en frekvensanalysator hittar bortskurna frekvenser. Olika kodare gör dessutom olika bra jobb - och så har det förstås betydelse hur många kbps du kodar i.

På CD-skivor (audio) finns inga mp4-filer, det måste vara ditt program du använder för att rippa som komprimerar musiken, det kan gå att ställa om nånstans.

Postat

Du ska alltid sträva efter att ha så hög kvalité som möjligt innan du kodar om, oavsett till vilket format du ska koda om till. Skär med andra ord aldrig bort frekvenser innan kodning.

En omkodare jobbar bättre, och skapar bättre resultat när den har mer ljud-data att jobba med. Sträva alltid efter högsta kvalité "in", oavsett vad du ska göra.

mp4 (.m4a / AAC)-filer används av de flesta mac-produkter, och formatet är det samma som när någon köper musik från iTunes/apple.

Postat
Är det för att det är 16 bitar istället för 24 som kvaliten sänks?
Nej. Det är för att mp3 är ett destruktivt format. Med utgångspunkt i den mänskliga hörseln och hur vi uppfattar ljud skalas den största delen av informationen i ljudet bort. Att du tappar det högre diskantregistret i mp3:an är delvis för att vi hör sämre i det frekvensområdet och vårt öra prioriterar andra frekvenser. Sedan är det mycket maskeringseffekt också. En mp3:a är egentligen varken 16 eller 24 bitar, det sker först vid avkodningen till PCM igen.
1. Är det någon idé att behålla diskant över det värdet om man ändå ska bränna låten som mp3 eller tar det bara utrymme?
En mp3 blir inte mindre för att du eq:ar bort allt över 17kHz.

Om du någon gång vill lyssna på låten i full kvalitet är det väl bra att behålla all information som går och behålla en wav-fil även om du gör en mp3-fil.

2. CD är på 16 bit wav, aif eller dylikt right?
Nästan, en ljud-CD använder inte wav/aiff men ljudet är kodat i okomprimerad 16 bit 44kHz. Därför arbetar vi med okomprimerad wav/aiff 16 bit 44 kHz för att det matchar CD:n och vid bränning blir det perfekt kopia.
När jag föröker lägga in låtar från CD så konverteras det till mp4. Eller är CD:n i mp4?
Nej, CD:n är inte komprimerad (se ovan). iTunes komprimerar till m4a/aac när du importerar låtar från skivan till datorn - för att spara plats.
Om inte så kan jag behålla filen som den är från CD:n och lägga in den i mitt DAW för att kolla frekvenserna i toppen?
Absolut, gå in i iTunes-inställningarna -> Allmänt -> Importinställningar

Välj att importera med t ex AIFF-kodaren istället för AAC. Nu tar filerna lika mycket plats på datorn som de gör på CD:n och du får samma kvalitet som originalet.

Postat

Tack så mycket för de utförliga svaren!! 🙂

Jag har aldrig riktigt greppat det här med formaten annat än att mp3 blir sämre kvalité.

Tack och bock!!!

Postat

Hålla dig till högsta möjliga frekvensinnehåll fram till masteringen bör inte gör något större skillnad då omkodare likt LAME, Quicktime, ogg etc kör lågpassfilter själva innan de görs om till respektive format. Om du vill prova dig fram med egna lågpassvärden innan omkodning är upp till dig och vem vet, du kanske får det att låta bättre än om omkodaren hade fått välja allt själv.

Nya opusformatet kan få till mycket bra ljud bra 128kbps. Det är första formatet som imponerat rejält på mig vid de bitratesarna. Annars använder jag ogg vorbis med några extra parametrar för att få en kvalité som jag vid absolut inga tillfällen behöver ställa mig frågande till ifall de låter annorlunda än losslessversionen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.