NutCase Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Har alltid kört med gitarrpluggar i min hemstudio (Guitar Rig) och tycker jag fått ett bra sound och har till och med fått en del komplimanger över gitarrljudet. Men jag inbillar mig ändå att det måste låta bättre att rigga en mick framför en riktig förstärkare, därför har jag börjat kika på Blackstar HT-5C. Men jag har inga referenser alls. Har provspelat i musikaffär, men det hjälper ju inte eftersom jag inte vet hur det låter inspelat. Undrar om någon har spelat in med en distad gura och en Blackstar HT-5 som de har på youtube, spotify eller vad som helst så man får höra 🙂
Limpan Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 (redigerat) Spontant skulle jag säga: Kör vidare på Guitar Rig... Jag tror inte du får ett bättre ljud genom att köpa en ht-5 faktiskt. Däremot är det gött att ha en stärkare, och den där blackstar låter väldigt bra på låg till mediumhög volym, så den passar bra i hemmet. Finns så många bra gitarrpluggar nu och jag tycker det finns betydligt bättre saker än guitar rig, och att skaffa en förstärkare för att få ett bättre ljud tycker jag kräver så mycket mer än bara en bra förstärkare. Du behöver följande: Bra högtalarlåda, Bra förstärkare, Bra rum, Bra mickar & Bra preamps att spela in med. Allt detta slipper du tänka på med en plugg... Så tycker jag iaf. Redigerat 9 november 2012 av Limpan
NutCase Postat 9 november 2012 Trådstartare Postat 9 november 2012 Tack för svar. Man har ju inte pengar att ström kring sig direkt så helst skulle jag vilja slippa köpa en stärkare, men jag inbillar mig att man ska ha en äkta stärkare att micka upp och inte köra med pluggar, även om folk verkar tycka det låter bra. Men jag har ju som sagt inget att jämföra med. Tänk om jag kör en Blackstar och känner "shit, vilken närvaro och vilket chunk"! Guitar rig är dock jävligt bekvämt. Man kan spela in mitt i natten om man vill.
Die Hard (oregistrerad) Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Tänk om jag kör en Blackstar och känner "shit, vilken närvaro och vilket chunk"! Du kommer aldrig att få samma kvalitet i ljudet i sig självt som med plugg om du inte har tillgång till allt som Limpan skrev. Guitar rig är dock jävligt bekvämt. Man kan spela in mitt i natten om man vill. Om du har råd är Kemper det bästa alternativet som du kan fortsätta spela in i natten om du vill.
Zakyath Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Har alltid kört med gitarrpluggar i min hemstudio (Guitar Rig) och tycker jag fått ett bra sound och har till och med fått en del komplimanger över gitarrljudet. Men jag inbillar mig ändå att det måste låta bättre att rigga en mick framför en riktig förstärkare, därför har jag börjat kika på Blackstar HT-5C. Men jag har inga referenser alls. Har provspelat i musikaffär, men det hjälper ju inte eftersom jag inte vet hur det låter inspelat. Undrar om någon har spelat in med en distad gura och en Blackstar HT-5 som de har på youtube, spotify eller vad som helst så man får höra 🙂 http://www.youtube.com/results?search_query=blackstar+ht-5&oq=blackstar+ht-5&gs_l=youtube.3..35i39j0l9.370.2302.0.2743.14.14.0.0.0.0.146.1103.10j4.14.0...0.0...1ac.1.ZilgH972JrU shit, det var svårt... hoppas du uppskattar allt jag gått igenom för din skull
NutCase Postat 9 november 2012 Trådstartare Postat 9 november 2012 Zakyath, jag har redan lyssnat genom Youtube, men vill höra i en seriös inspelning närmare det jag håller på med poprock, dist, fender. Die Hard: jag har en hyfsad preamp (3000:-), en SM57, ett vardagsrum (ev en Blackstar HT-5 då). Du tror inte jag får så mycket bättre resultat med de förutsättningarna?
Die Hard (oregistrerad) Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Zakyath, jag har redan lyssnat genom Youtube, men vill höra i en seriös inspelning närmare det jag håller på med poprock, dist, fender. Die Hard: jag har en hyfsad preamp (3000:-), en SM57, ett vardagsrum (ev en Blackstar HT-5 då). Du tror inte jag får så mycket bättre resultat med de förutsättningarna? Hur bra är rummet?
AnthonyS Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Om det inte är trasigt, laga det inte. Om du har ett ljud du är nöjd med när du lirar genom Guitar Rig så kör på! Det låter inte per definition bättre för att du köper en rörstärkare. Jag själv kör på båda varianterna, men då har jag köpt en stärkare som jag valde på väldigt specifika grunder och inte för att den eventuellt skulle låta bättre än pluggarna. Missförstå mig inte, jag förringar på intet vis din idé och nyfikenhet är alltid bra när det kommer till ljud. Men en analog rörstärkare garanterar inte bättre gitarrljud.
NutCase Postat 9 november 2012 Trådstartare Postat 9 november 2012 Die Hard, rummet är ett vanligt vardagsrum, alltså inget akustikanpassat alls. Jag är väldigt nyfiken på hur det låter att micka upp. Jag gjorde det för 3-4 år sedan, och om jag inte minns fel så var vi så besvikna att vi valde en POD istället, så ni har förmodligen rätt då ni säger att det inte är en gyllende lösning. Jag är bara rädd för att en plugg låter platt och statiskt jämfört med en äkta stärkare. Ser dock en väldigt stor fördel med att kunna spela in på natten, etc. Tack för svar alla. Jäkligt intressant att läsa. Vill gärna höra vad ni har att säga.
Die Hard (oregistrerad) Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Jo att en plugg låter statisk och platt kommer man inte ifrån. Tunt också.
MrBluesman Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 Det beror på vad man vill åt ljudmässigt. Förstärkarsimuleringar är ett fantastiskt verktyg i många fall. Det man eventuellt förlorar är sustain/rundgång från högtalare in i gitarrmikarna. Går iof att simulera med monitorer... Personligen gillar jag att laborera med riktiga stärkare, men jag är heller inte främmande för att använda pluggar när det passar (eller blanda). Är du nyfiken på riktig stärkare och har pengarna så kör hårt. Om inte annat så är det utvecklande och inspirerande att lira med riktig stärkare. Splitta och spela in lajn-signalen också så kan du ju jämföra/blanda med simulering!
NutCase Postat 10 november 2012 Trådstartare Postat 10 november 2012 Jag ska provspela på en Blackstar HT-5C nästa vecka ev, men vette fan om det kommer hjälpa så mycket eftersom jag vill veta hur det låter uppmickat och inspelat lite mer. Synd att det inte går att hyra en :/
Bullerbyn Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 Gillar du hur den låter så är nästa steg att lära dig att micka stärken så det blir bra. Finns ingen stärk som automatiskt låter svinbra rakt in i datorn...
CHAE Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 (redigerat) Hej NutCase, jag kanske inte tillför så mycket till den här diskussionen men jag gör såhär; från gitarren och genom pedalbordet tar jag linesignalen från min Marshall-topp (8100) och låta den gå via interface till GuitarRig. Väl därinne väljer jag en låda och "mikar upp" den tills jag får det soundet jag är ute efter. Det kan låta någonting åt det här hållet -> Du är trubbel på två ben Det kanske inte faller precis alla i smaken men för min musik passar det alldeles utmärkt. Dock; på just det här spåret är det sex olika gitarrsignaler (2x 100 % OD, 2x 50% OD och slutligen 2x clean signal) för elkompet. Samma recept använder jag även när det kommer till helt cleana elgitarrer. Klar fördel är ju att man kan ju tracka elguror närsomhelst på dygnet och spara både familjens psyke och grannarnas hörsel 😉 Å andra sidan så bommar man ju flera andra faktorer som flera redan har belyst (akustik, mikar, respons etc). Värt det? Om du frågar mig så "ja". Vad vill jag då har sagt med det här? Jo, att ett alternativ för dig kanske är att köpa en topp av något slag. Du har ju redan varit inne på Blackstar så varför inte kika närmare på HT-5H (topp-varianten av "din" combo) eller någon annan valfri topp som passar plånboken? 🙂 Nåja... Mina fem cent 😑 Vänligen, CHAE Redigerat 10 november 2012 av CHAE
NutCase Postat 10 november 2012 Trådstartare Postat 10 november 2012 Hej CHAE, tack för svar och tack för länken. låter bra! Men jag vill nog micka upp stärkaren på traditionellt vis om jag ska köpa en och köra så, annars kan kan jag nog lika gärna köra på som vanligt med GR5. 🙂
CHAE Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 (redigerat) Hej CHAE, tack för svar och tack för länken. låter bra! Men jag vill nog micka upp stärkaren på traditionellt vis om jag ska köpa en och köra så, annars kan kan jag nog lika gärna köra på som vanligt med GR5. 🙂 Ja för fän, kör på. Det är kul att laborera med mikteknik på stärkare (och allt vad det innebär) men jag tänkte mest att om det skulle bli stört jävla omöjligt att mika en stärkare i rummet så är det här, imo, ett mycket användbart alternativ 🙂 När du väl handlat en ball stärk så vore det ju askul att få höra lite ljudexempel 🙂 Vänligen, CHAE Redigerat 11 november 2012 av CHAE
Guitar Nilsson Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 Ärligt talat, hur mycket betyder rummet om man närmickar en stärkare med en dynamiska SM57? Det går ju att skärma av med ett täcke eller nåt sånt med. Akustiken i rummet är knappast ett problem lika som det är vid mickning av trumset. 1
Henric Svensson Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 Köpte nyligen två pluggar en för bas Mark bass studio 2 samt en gitarrplugg TH2 från ett företag som heter overloud - låter grymt bra! Gitarrpluggen TH2 har många fräcka finesser bl a kan du blanda två olika förstärkare t ex ett rent och ett distat ljud via expressionpedalen från ditt midiklav. I mina öron låter det verkligen stärkare om ljuden och jag upplever en väsentlig förbättring på speciellt distljuden jämfört med guitarrig och amplitube som jag använt tidigare. http://www.overloud.com/products/th2.php
NutCase Postat 12 november 2012 Trådstartare Postat 12 november 2012 Ärligt talat, hur mycket betyder rummet om man närmickar en stärkare med en dynamiska SM57? Det går ju att skärma av med ett täcke eller nåt sånt med. Akustiken i rummet är knappast ett problem lika som det är vid mickning av trumset. Bra fråga, undrar jag också, särskilt om man har micken precis vid nätet.
NutCase Postat 15 november 2012 Trådstartare Postat 15 november 2012 Kollade in "Kemper"...my God, vill ha! Svindyr dock. Inte en chans att jag har råd med den. Synd att det inte finns ett billigare alternativ i mjukvaruform :/
NutCase Postat 17 november 2012 Trådstartare Postat 17 november 2012 Köpte tillslut en Blackstar. Det är en 2x10". Har suttit och spelat in på väldigt låg volym och vad ska jag säga då i jämförelse med pluggarna jag kört tidigare. Nu har jag ju inte så mycket erfarenhet av att micka upp en stärkare än och mixa, men första slutsatsen är att pluggar som GR5 låter rätt bra ändå och funkar helt klart. Dock så dödar de mixen lite känner jag då ljudet lägger sig platt som en matta över allt, medan stärkaren släpper igenom sång och bas bättre. Det är dessutom uppenbart att pluggen dödar dynamiken. Man kan inte urskilja enskilda strängar knappt så det är något pluggar alltid kommer ha svårt med. Fattar vad som menas när man säger att pluggar saknar det där "thump" som stärkare har. Jag är skitnöjd. Det är svårt att få till ett lika "fett" ljud med stärkare än plugg, men man vinner på dynamiken och känslan av äkta rörstärkare. Ångrar mig inte en sekund.
NutCase Postat 17 november 2012 Trådstartare Postat 17 november 2012 Undrar dock om jag kanske borde ha tagit 12-tum istället för 10. Kommer jag märka någon avsevärd skillnad? :/
sage590 Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 10" eller 12" visst finns det skillnader. Frågan är ju vad man vill ha... Det går ju att skaffa en 12"låda och köra igenom när det behövs. Du kan ju också spela in en helt ren signal parallellt och köra pluggar på och blanda i mixen = det bästa av två världar.
NutCase Postat 17 november 2012 Trådstartare Postat 17 november 2012 Jag antog att 12" per automatik var bättre eftersom det är större än 10" lol. Antar att det ger fetare, tyngre sound. Vem vill inte ha det i rock? :/ Kanske ska ta och byta.
AnthonyS Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 Kul att du är nöjd! Glöm nu inte bort dina pluggar, ty de är fortfarande en gitarrists mycket goda vänner. Rock on!
NutCase Postat 17 november 2012 Trådstartare Postat 17 november 2012 Jag är förvånad över hur pass bra pluggen låter. Efter ett tag pillandes till så måste jag nog säga att förstärkaren inte låter bättre eller sämre än pluggen, bara annorlunda. Man har ju underskattat pluggen sjukt mycket i alla fall.
sage590 Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 (redigerat) Nja... bättre.... Man brukar ju säga lite svepande att du får ett tightare ljud i en 10", snabbare attack. Medan en 12" oftast kan upplevas som lite kraftigare i basen (större membran flyttar mer luft). Men jag skulle säga att du har nytta av bägge inom rock. Gör dig inte av med 10", komplettera med en 12" i stället. Finns billiga på thomann... edit: Tänk också på att om du spelar för svagt i förstärkaren tappar du också en hel del dynamik och frekvenser. Redigerat 17 november 2012 av sage590
NutCase Postat 17 november 2012 Trådstartare Postat 17 november 2012 Jag spelar nog så svagt det bara går tyvärr. Man kan till och med höra plektrumet slå mot strängarna. Men bor man i lägenhet så gör man. Antar att jag tappar massor feeling på så låg volym, men vad gör man. Det är hur som helst en grym stärkare, måste dock vänja mig lite och lära mig mixa denna. Märkte att det gör väääldigt stor skillnad i ljudbil om man ens flyttar micken 1 cm hit eller dit! Så 10" eller 12" är varken bättre eller sämre, bara annorlunda?
sage590 Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 (redigerat) Så 10" eller 12" är varken bättre eller sämre, bara annorlunda? Just så... Lugna dig med att skaffa flera grejjer, bli grym på det du har först. Du kommer att hitta dina egna sweetspots med micken, som gör det du vill med ljudet. Testa också att spela in på lite högre volym (när det går såklart...) det kommer att öppna upp ljudet på ett trevligt sätt. Jag har också en Blackstar, ht40, de är mycket bra. Snygg förstärkardist och ett bra, punchigt rent ljud. För att inte tala om priset... Redigerat 17 november 2012 av sage590 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.