Jump to content
Annons

Trasig SM57a?


Lundell

Recommended Posts

Tjohej!

Jag investerade nyligen i en begagnad Shure SM57a genom Tradera, eftersom man hört så mycket gott om den här micken. När jag satte mig ner för att börja testa den upptäckte jag dock att något var fel. Mikrofonen återger inga frekvenser under ca 200Hz och även diskanten känns dämpad. Kan det vara så att någon har sålt mig en defekt mikrofon? 🙁

Jag har läst lite om att det finns falska kopior på nätet som man bör akta sig för, men har skruvat isär mikrofonen för att kontrollera att elektroniken är rätt och den stämmer in på de beskrivningar jag sett för att identifiera en äkta SM57a. Även lödningen ser hel ut inne i mikrofonen.

Jag undrar om det finns något enkelt sätt att se om mikrofonen fått sig en smäll, att membranet tagit stryk? Inte riktigt listat ut hur man får av toppen på mikrofonen utan att göra sönder det roterbara plasthöljet.

Mvh

Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan du ge ljudexempel? Är det helt "dött" under 200hz menar du? låter konstigt... Spelar den rent annars? distar den? Hur är diskanten dämpad? vad jämför du med? En Shure Sm57 är ju ingen direkt ärlig mick som har en rak frekvensåtergivning. Den börjar ju tappa neråt vid 200hz och tappar uppåt efter ca 13khz, och det är normalt för denna micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställer mig tveksam till att någon lyckats ha sönder en 57:a.

Håller med. De är byggda som pansarvagnar och det ska mycket till för att få dem att paja.

@TS; säljaren sa aldrig något om någon defekt när du köpte den?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställer mig tveksam till att någon lyckats ha sönder en 57:a.

Precis min tanke! Därför det kändes smart att köpa begagnat. 😛

Limpan: Jag kan fixa lite ljudexempel senare idag! Det är helt dött under 200 ja, och diskanten låter som den inte riktigt hänger med den heller, tänk bandpassfilter så det blir "gammal radio" över det hela. Säljaren skrev inget om defekt i annonsen. Har mailat honom för att höra om han ens testat mikrofonen innan han sålt den. Får hålla tummarna att säljaren är ärlig och jag kan få pengarna tillbaka (men lär väl sällan hända.. 🤪 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis min tanke! Därför det kändes smart att köpa begagnat. 😛

Limpan: Jag kan fixa lite ljudexempel senare idag! Det är helt dött under 200 ja, och diskanten låter som den inte riktigt hänger med den heller, tänk bandpassfilter så det blir "gammal radio" över det hela. Säljaren skrev inget om defekt i annonsen. Har mailat honom för att höra om han ens testat mikrofonen innan han sålt den. Får hålla tummarna att säljaren är ärlig och jag kan få pengarna tillbaka (men lär väl sällan hända.. 🤪 ).

Det kan ju annars vara en ganska ball "effekt" mick. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...Vad spelar du in på? Inkopplad i headsetanslutningen på en nyare Ipad/Ipodtouch/Iphone så kapas i stort sett allt under ca 200 Hz. Dockan bör istället användas med Apples Ios-mobiler (förutom äldre typ Ipodtouch generation 2):

http://blog.faberacoustical.com/2009/ios/iphone/iphone-dock-and-headset-io-frequency-response/

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ett ljudprov på mikrofonen. Den går rakt in i ett M-Audio Fast Track Pro USB-interface, så det blir inte fantastiskt, men man hör tydligt skillnaden. Första delen är inspelad med en SM58a i jämförelsesyfte. Det är samma inställningar på båda inspelningarna.

http://soundcloud.com/thunderclash/sm58-vs-trasig-sm57/s-jkELQ

Jag har testat mikrofonen med annan utrustning, dock samma resultat. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du det där lät helt klart fel. De två mikrofonerna låter normalt sett lite olika, men det där var ju som natt & dag. Har inga svar på problemet dock, jag har personligen öppnat upp och gjort om lödningar/kontaktpunkter för att säkra god förbindelse till micken. Säker på att det inte är en kopia du fått tag på? :-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ganska säker på att det inte är en kopia. Elektroniken på insidan ser bra ut. Fanns rätt många jämförelser på Youtube där man kunde se skillnader, som var väldigt avslöjande.

Men ska prova löda om kontakterna i den iaf, kanske händer något magiskt, vem vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckades få loss toppen på den för att kolla på membranet. Tog en bild!

camerazoom2012111013571.jpg

Det verkar vara ett hål vid sidan av membranet, jag gissar att det kan vara boven!

Kan man laga det på ett smidigt sätt tro? Jag tänker någon typ av lim eller väldigt smal tejp. Resten av membranet ser inte ut att vara skadat, så det kanske går att rädda. Bara man kan hindra att det kommer in luft och membranet kan vibrera ordentligt kanske löser problemet?

Surt att man ska behöva leka MacGyver på sin utrustning bara.. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där hålet är sannorlikt problemet med din mick. Membranet verkar ju vara helt annars. Vet inte hur man lagar det där bäst, tror det är svårt att få den att låta som den ska även efter lagning, men värre kan de knappt bli av lite elastiskt lim eller liknande. Har dock ingen erfarenhet av lagning av sånt här, kanske nån annan som vet bätre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning om hur mycket du gav för din Sm57a men var det runt 500:- så kan du lika väl köpa en ny. Finns reservkapslar att köpa men det är inte lönt mödan! Din mick är trasig helt enkelt.. Så där ska inte mickkapseln se ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade att laga, men hände inga mirakel direkt. Kollade även upp reparationer och reservdelar ja, men de var lika dyra som en ny mikrofon.

Däremot hörde gubben som sålde mig micken av sig och erbjöd pengarna tillbaka! Oh happy days. 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är det som alltid imponerat på mig med SM57 renheten i ljudet! Visst är frekvenserna väldigt begränsade, men det som finns är väldigt rent och fritt från dist!

Speciellt klockor, metall och hihats tenderar låta kalas i dessa enligt min mening :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...