Jump to content
Annons

Paroc eXtra isoleringsskiva - stenull


Nicklas Enace

Recommended Posts

Annons

Joachime gav dig svaret.

Innan jag hjälper till måste jag veta, vad är det du behöver rayl-värdet till?

(rayl = Pa * s / m)

Ifall dessa skivor passar bra som absorber i studion. Fast det kanske man inte behöver rayls värdet för att förstår? Hörde från en god vän att det borde ligga mellan 5000-7000..

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha.

Då tror jag att det är rayls/m som du tittar efter (airflow resistivity) inte rayl (characteristic acoustic impedance).

rayls/m = Pa * s / m2

I rapporten joachime gav dig har du kPa * s / m2 (dvs antal tusen Pa * s / m2 = antal tusen rayls/m) så där har du svaret. 🙂

Liten brasklapps-detalj: Tänk på att för optimal absorption behovs olika flödesmotstånd (rayls/m) beroende på vald tjocklek.

Den rekommendation du fått fungerar bra för tjocklekar över 10cm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, vad ska du bygga?

"Skivans höga densitet" står det... både till ljudisolering och akustik är är det bättare med lägre densitet om skivan är 195mm.

sökte lite och hittade:

http://www.johnlsaye....php?f=3&t=7014

edit: om du ska bygga absorbenter så rekomenderar jag att du väljer isover Träregelskiva. 20-35 kg/m3 http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20930

då kan du nog räkna på ca8000 rayls/m.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör ett försök.

1. Istället för att titta på "Specific air flow resistance, Rs" som motsvaras av enheten rayl (det OP först frågade efter) så tittar vi efter "Airflow resistivity, r" som då är av enheten rayl/m.

Då slipper vi räkna i tabellen plus att för absorptionräkningar verkar Airflow resistivity oftare användas.

2. I tabellen finns det då en direkt länk mellan "Air permeability, l" som nästan alltid skrivs ut och "Airflow resistivity, r". Det vill säga vet man det ena så vet man även det andra för Parocs stenullsprodukter. Man tittar bara på de två raderna alltså. (Skit i tabellen nedanför.)

Tex. 150 i tabellen i air permeability ger 6,7 kPa s/m2 i airflow resistivity dvs 6700 Pa s/m2 (eller rayl/m)

air permeability = luftgenomsläpplighet

airflow resistivity = luftflödesmotstånd

Slut!

Tillägg :

För att krångla till det lite till finns tydligen ett flertal enheter som luftgenomsläpplighet uttrycks i.Jag har inte kollat upp om det överensstämmer så jag kan ha fel men vi får väl anta att Paroc har skrivit på ett sånt sätt i beskrivningen att det kan användas direkt i tabellen. T,ex. Luftgenomsläpplighet med ett värde på 120 x 106 m3/m²sPa betyder att jag kollar upp 120 på rad ett och vad värdet då är på rad två.

Som den matematiske ser är förhållandet mellan air permeability och airflow resistivity reciprokt (1/x med decimalkommat rätt). Så jag kan i ovanstående exempel ta (1/120) * 106 = 8333 rayl/m

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...