Nicklas Enace Postat 9 november 2012 Dela Postat 9 november 2012 Har svårt att få fram raylsvärdet på denna isoleringsskiva. Någon som vet hur man kan räkna ut det eller vart man kan få info ifrån utan att maila Paroc? 😉 Anledningen är att jag behöver svar hyfsat fort.. 🙂 610 x 1220 mm 195mm tjock http://www.paroc.se/losningar-och-produkter/produkter/pages/allmanna-byggisolering/paroc-extra- Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 9 november 2012 Dela Postat 9 november 2012 Kan den här tabellen hjälpa? http://www.paroc.com/spps/BI_attachments/Airflow_resistance_table.pdf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicklas Enace Postat 9 november 2012 Trådstartare Dela Postat 9 november 2012 Kan den här tabellen hjälpa? http://www.paroc.com...tance_table.pdf Jag önskar att det var till hjälp, det är säkert det men jag har svårt att tyda denna.. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 9 november 2012 Dela Postat 9 november 2012 Joachime gav dig svaret. Innan jag hjälper till måste jag veta, vad är det du behöver rayl-värdet till? (rayl = Pa * s / m) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicklas Enace Postat 9 november 2012 Trådstartare Dela Postat 9 november 2012 Joachime gav dig svaret. Innan jag hjälper till måste jag veta, vad är det du behöver rayl-värdet till? (rayl = Pa * s / m) Ifall dessa skivor passar bra som absorber i studion. Fast det kanske man inte behöver rayls värdet för att förstår? Hörde från en god vän att det borde ligga mellan 5000-7000.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 9 november 2012 Dela Postat 9 november 2012 Aha. Då tror jag att det är rayls/m som du tittar efter (airflow resistivity) inte rayl (characteristic acoustic impedance). rayls/m = Pa * s / m2 I rapporten joachime gav dig har du kPa * s / m2 (dvs antal tusen Pa * s / m2 = antal tusen rayls/m) så där har du svaret. 🙂 Liten brasklapps-detalj: Tänk på att för optimal absorption behovs olika flödesmotstånd (rayls/m) beroende på vald tjocklek. Den rekommendation du fått fungerar bra för tjocklekar över 10cm. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adrumdrum Postat 9 november 2012 Dela Postat 9 november 2012 (redigerat) Som sagt, vad ska du bygga? "Skivans höga densitet" står det... både till ljudisolering och akustik är är det bättare med lägre densitet om skivan är 195mm. sökte lite och hittade: http://www.johnlsaye....php?f=3&t=7014 edit: om du ska bygga absorbenter så rekomenderar jag att du väljer isover Träregelskiva. 20-35 kg/m3 http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20930 då kan du nog räkna på ca8000 rayls/m. Redigerat 9 november 2012 av adrumdrum Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 9 november 2012 Dela Postat 9 november 2012 (redigerat) Hejsan Jag använde denna när jag bygger absorbenter. Funkar bra och lättjobbat tycker jag http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20906 Mvh Anders Redigerat 9 november 2012 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lavid Postat 11 november 2012 Dela Postat 11 november 2012 jag är inte bra på att tyda tabeller och förstår inte riktigt hur svaret han letar efter finns i tabellen.... faktiskt alls, jag förstår itne alls. hahaha förklara som om jag vore ett litet barn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 11 november 2012 Dela Postat 11 november 2012 (redigerat) Jag gör ett försök. 1. Istället för att titta på "Specific air flow resistance, Rs" som motsvaras av enheten rayl (det OP först frågade efter) så tittar vi efter "Airflow resistivity, r" som då är av enheten rayl/m. Då slipper vi räkna i tabellen plus att för absorptionräkningar verkar Airflow resistivity oftare användas. 2. I tabellen finns det då en direkt länk mellan "Air permeability, l" som nästan alltid skrivs ut och "Airflow resistivity, r". Det vill säga vet man det ena så vet man även det andra för Parocs stenullsprodukter. Man tittar bara på de två raderna alltså. (Skit i tabellen nedanför.) Tex. 150 i tabellen i air permeability ger 6,7 kPa s/m2 i airflow resistivity dvs 6700 Pa s/m2 (eller rayl/m) air permeability = luftgenomsläpplighet airflow resistivity = luftflödesmotstånd Slut! Tillägg : För att krångla till det lite till finns tydligen ett flertal enheter som luftgenomsläpplighet uttrycks i.Jag har inte kollat upp om det överensstämmer så jag kan ha fel men vi får väl anta att Paroc har skrivit på ett sånt sätt i beskrivningen att det kan användas direkt i tabellen. T,ex. Luftgenomsläpplighet med ett värde på 120 x 106 m3/m²sPa betyder att jag kollar upp 120 på rad ett och vad värdet då är på rad två. Som den matematiske ser är förhållandet mellan air permeability och airflow resistivity reciprokt (1/x med decimalkommat rätt). Så jag kan i ovanstående exempel ta (1/120) * 106 = 8333 rayl/m Redigerat 11 november 2012 av cborg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lavid Postat 11 november 2012 Dela Postat 11 november 2012 Ah! ja jag tror jag är med :-) Tack så mycket!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicklas Enace Postat 12 november 2012 Trådstartare Dela Postat 12 november 2012 Finns tydligen fler än jag som är förvirrad av alla dessa siffror.. 🙂 Christian: Med andra ord är den klart godkänd att användas som absorbent? Har fått ett pris på 70:-/kvm, är det ett bra pris möjligtvis? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 12 november 2012 Dela Postat 12 november 2012 Ja det får vi väl tro om värdena stämmer. Kolla så att den inte dammar eller luktar för mycket ifall du skall bygga egna absorbenter med ram och tyg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicklas Enace Postat 12 november 2012 Trådstartare Dela Postat 12 november 2012 Ja det får vi väl tro om värdena stämmer. Kolla så att den inte dammar eller luktar för mycket ifall du skall bygga egna absorbenter med ram och tyg. Absolut.. tack för hjälpen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adrumdrum Postat 12 november 2012 Dela Postat 12 november 2012 Om du ska köpa så köp isover istället för stenull, stenullen dammar och är full i massa smågrus som man inte vill ha att göra med när man bygger akustik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicklas Enace Postat 13 november 2012 Trådstartare Dela Postat 13 november 2012 Om du ska köpa så köp isover istället för stenull, stenullen dammar och är full i massa smågrus som man inte vill ha att göra med när man bygger akustik. Tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.