Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag känner 2st som suttit med metronom i 20-25 års tid och bara filat. De har inte gjort en jävla låt själva utan bara harvat covers år ut och år in. Sjukt duktiga rent tekniskt men de fattar noll av musik enligt mig.

Annons
Postat

Alltså, ärligt talat, om det jag upplever som slarv inte upplevs som slarv av "andra", då blir jag orolig.

Typ Bruce Springsteens falsksjungande?

Postat

Typ Bruce Springsteens falsksjungande?

😳

😆

😱

Postat

Ahhh.. F**n orkar inte läsa allt men visst f**n finns (fanns) det musiker som kan kombinera att lira med en jävla känsla med otrolig teknik.. Lyssna t.ex på Jaco Pastorius.. Ok.. han hade någon slags "brain damage" typ mano depressiv men när han spelar är han helt otrolig i både tajming/känsla något otroligt! Ta en lyss här

Live in Italy 1986 .. Helt otroligt! 🙂
Postat

Ok. Är det då, enligt din partiska åsikt, dålig smak att exempelvis Thelonius Monk eller Miles Davis eller Richard Jarrett eller Esbjörn Svensson släppt en massa instrumentala soloplattor?

Thelonius Monk är ett intressant namn i sammanhanget. Han fick länge leva med att en stor del av kritikerkåren menade att han inte kunde spela alls.

Postat

Miles Davis kunde trumpeta med både teknik känsla..

Miles musik! 🥰

Postat

Förresten. Kan musikalitet ersättas med teori och teknik hos en instrumentalist?

Postat

Förresten. Kan musikalitet ersättas med teori och teknik hos en instrumentalist?

jep, vad ska en instrumentalist med "musikalitet" till? sitter tekniken så kan ju instrumentalisten spela det exakt som den som komponerade musiken avsåg.

Postat

jep, vad ska en instrumentalist med "musikalitet" till? sitter tekniken så kan ju instrumentalisten spela det exakt som den som komponerade musiken avsåg.

Så du menar att man kan vara helt omusikalisk då?

Postat

jag är skeptisk till att någon kan oerhört mycket musikteori och har perfekt teknik utan att ha ett uns av musikalitet, men visst... folk använder ju datorer som instrumentalister idag, hur musikaliska är de?

Postat
Så du menar att jag enbart tycker det för att jag inte kan se mig själv bli lika teknisk?

Det stämmer bara inte.

kanske inte enbart

eller kanske enbart

eller kanske inte alls

Postat

Så halkade vi då in på teorispåret... The horror...

Postat

Thelonius Monk är ett intressant namn i sammanhanget. Han fick länge leva med att en stor del av kritikerkåren menade att han inte kunde spela alls.

Haha, ja. Och man vill ju gärna mena att karln kunde det. Har några magiska plattor med honom, så sjukt bra...

Postat

Jag skulle säga att det är en JÄVLA stor skillnad på att spela med känsla och att enbart fokusera på teknik/spelfärdighet. Jämför tex jeff porcaro med simon phillips i toto.. och ja, tyvärr, hör du inte skillnad på deras MUSIKALITET är hoppet ute.. 😉

Postat

Jag skulle säga att det är en JÄVLA stor skillnad på att spela med känsla och att enbart fokusera på teknik/spelfärdighet. Jämför tex jeff porcaro med simon phillips i toto.. och ja, tyvärr, hör du inte skillnad på deras MUSIKALITET är hoppet ute.. 😉

ja

till skillnad från dig måste ju dom övriga i toto vara hopplöst omusikaliska eller bara allmänt pantade som inte inser det

Postat
det är en JÄVLA stor skillnad på att spela med känsla och att enbart fokusera på teknik/spelfärdighet.

Varför det?

Postat

Men slarv kan inte vara annat än slarv. Det fattar alla med förnuft.

Lite som Eddie Van Halen, som slarvade med varenda lick under åtminstone 3 skivor. Han hade rätt mycket tur i tonträffen, och blev lite omskriven. När jag spelar fel så blir det inte lika bra.

Jag vet inte hur mycket som är omtjat i denna diskussion (har inte läst hela tråden, skall göra det nu) och var det kommer att landa; men i min värld så finns det absolut nånting som kan kallas "känsla" och det behöver förstås inte stå i kontrast med musikalisk teknik.

Det finns två gitarrister (möjligen tre, det beror på vilket år det är) som kan spela mig tårögd, och dessa två (tre) är musikaliskt oerhört tekniskt skickliga.

En gitarrist som inte är bland mina tre men ändå bör nämnas är John Norum. Fantastisk tekniker; och varenda ton betyder nånting. Jämför gärna med Tony Borg, tekniskt skicklig, men man somnar efter fyra takter. Varför? Känsla saknas.

En annan klassisk motsats bland de ickemusikaliskshowofftekniska är Kiss vs AC/DC. Kiss är okänslig halvdynga (skräp) medan AC/DC är oerhört superkänslig halvdynga (svinbra).

Vääääldigt mycket hårdrock från -81-83 är oerhört okänsligt framförd.

***

Men detta var redan sagt?

tjing

  • Gilla 1
Postat

EDIT: Det var ett långt, gnälligt och omoget inlägg. Musikervärlden klarar sig bättre utan det. ☺️

😄😆

Det är med långa inlägg som med dyra Axe-FX processorer för dig, risken är stor att de försvinner lika fort som de kom. 😉

Ok, kanske lite elak, men det är ju fredag... 🙂

Postat

Varför dras nästan bara gitarr-"hjältar" fram i sådana här diskussioner - och varför likställer man "teknisk skicklighet" med snabbspelande?

Ja, det där har jag också märkt, men så där var det redan på åttiotalet. Det talas om tekniska gitarrister när det till större delen handlar om hur snabbt det går.

Det fanns många som kunde lira i 200 på åttiotalet, men hur många var det som egentligen var bra?

Själv kan jag tycka att Malcolm Young är en teknisk gitarrist på sitt vis...eller är det bara så att han har en god teknik? Både och? Eller inget av dem?

Hur som helst är han fantastisk på det han gör...

Postat

det är också därför vi hyllar kollektivet men klagar på liraren som diva i lagsporter

Du är klok ibland, men snälla, lägg bort det som var sant 1983 och inse... äh jag låter som en fjortis men det är fan sant:

Det finns ingen mellanmjölk. Ministrar mördas. Det sitter nazister i riksdan. Zlatan, den störste individualisten inom svensk idrott nånsin, är SÅ NÄRA GUD i sverige som Jesus nånsin varit. Vi hyllar divan.

Det finns inget "hylla kollektivet" längre. Det är borta. Sen ganska länge. Alla vill tralla. Alla vill vara individualister.

Jag säger inte att det är bättre eller sämre, men jag säger att det är. Ny tid. Det måste du se.

****

psst. kom igen nu: "Källa på det där?" 😉

Postat

glädje och tillfredsställelse för den som spelar?

Det låter konstigt. Inte fan blir jag glad om det känns som satan när jag spelar på något, men inte berörs alls när jag lyssnar på det.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

tur att dom känner dig då

måste vara oerhört berikande

😆 ja med såna vänner....

Postat

ja

till skillnad från dig måste ju dom övriga i toto vara hopplöst omusikaliska eller bara allmänt pantade som inte inser det

Jag förstår inte? Jag var ju inte med i toto...? Vad menar du.. ( ☺️ )

Man behöver ju inte alls vara pantad för att inte inse det! Jag säger bara att om man inte HÖR skillnaden mellan jeffs spel och simon phillips så kanske denna tes inte ens är något att diskutera så att säga.. Men ok, jag ger en hint: Lyssna på "känslan" i spökslagen i "rosanna".. en är en dator och en bär på en svängande rytm..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.