Jump to content
Annons

Dina tips och trix


herwhisper

Recommended Posts

Vi som sitter hemma och pular med musik har tips och trix som vi kanske inte alltid tänker på att vi använder. Sådant som man bara gör av bara farten. Det är sådana saker som är självklart för en annan som kan va grymt nyttigt för någon annan att lära sig.

Så om vi kan lära ut lite av våra små hemligheter till varandra så är det ju jättebra!

Det behöver inte alls va några stora och komplicerade grejor, utan även dom små sakerna kan hjälpa till!

Så jag får börja med några små enkla tips.

1: Jag har kommit på att när jag ska lägga mig och sova, det är då jag kommer på dom bästa ideérna. Så jag har en liten bandspelare vid sängen så att jag kan nynna in mina ideér innan dom försvinner.

2: Jag var engång för otroligt länge sedan på en musikkurs. Och det enda jag kommer ihåg ifrån den kursen var att alltid lyssna på vad alla i bandet säger!

Och att man ska testa alla ideér som läggs fram, oavsätt vem det är som kläckt idén. Det kan va just den idén som gör att låten blir en hitt!

3: Underskatta aldrig kompressorns värde i en mix.

Jag kommer ihåg när jag började spela in musik, jag hade fruktansvärt svårt att få in sången i mixen. Den va utanför på något sätt. Jag satt timmtal och trixade med EQ, men det ville sig inte riktigt. Tills jag kom på att använda mig av kompressorn. Den gjorde verkligen underverk med mixen. Det var helt plöttsligt busenkelt att få in sången i mixen. Så nu går kompressorn varm hemma hos mig, jag använder den till alla instrument i varierande grad.

4: Ha alltid en referenslåt som du växlar till då och då när du mixar. Det ska va en låt som är så nära du vill att din låt ska låta.

För använder man sig inte av en referenslåt så är det väldit lätt hänt att det man mixar inte alls låter bra när man jämför med en "riktig" låt. Så för att spara tid, använd en referenslåt!!!

5: När du sitter och mixar så är det superviktigt att ta små femminuterspauser lite då och då! För man tröttar ut öronen snabbare än vad man tror. Så för att minska risken för tinnitus och dåliga mixar. Ta en paus!

Nu så är det eran tur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

3:an stämmer här med. Hade när jag började svårt att fatta vilken nytta den gjorde men nu kan jag inte leva utan endorphin.

En sak som gäller för mig är att inte låsa mig fast i det project jag håller på med för tillfället utan jag har ett bra antal project på g. Tröttnar jag på ett och tycker det blir uselt byter jag till ett annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag försöker spela in allt jag kommer på tex en ackord slinga eller att bara nynna in någon ide man får, skriva ner alla tokiga textförslag.

Rätt som det är så funkar något av det i en låt man håller på med

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har för vanan att alltid gå runt med block och penna. När jag glömmer dessa hemma så kommer jag givetvis på den underbara texten och blir tvingad att rusa in i närmsta person och fråga om de har nedteckningsutrustning.... man ska därför inte vara blyg!

Mitt andra råd är att inte anse att man ska kunna producera lika bra som sitt favoritbands senaste. Man har en inlärningskurva och det tar sig tid att lära sig saker. Ha tålamod! Rom byggdes inte på en dag heller.

Lika viktigt som att ta pauser är att kunna sitta regelbundet med sin musik. Att leka en timme efter jobbet gör en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var strukturerad. Sitt inte trött och utkörd framför datorn, det tjänar ingenting till ändå. Själv ställer jag klockan på 08.30 och försöker jobba till 15.00 nångång. Då får i alla fall jag mest gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

finslipa mindre och se till att få saker färdiga istället för och ha en bunt (som jag) som är bra men aldrig blir klara.

Word!

Änu bättre är att skaffa sig en musikalisk partner som sparkar en lite i baken när det behövs. "Äh ditt egghuvud. Nu har du hållt på i ett halvår med samma djävla slinga. Nu får ju faktiskt den här låten vara klar."

Att jobba själv med datormusik är farligt likt musikalisk masturbation. Det är roligt och trevligt, men det har inte med någon annan att göra... 🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt bästa tips är att lägga många många fler timmar på musiken än man egentligen borde. 🙂

Och så starta nätbolag förstås. 🙁 Det sätter fart på kreativiteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en smartphone, en Sony Ericsson P800, mest på skoj. Den har något som heter Röstanteckning, och där spelar jag in mina snabba idéer som på en liten memobandspelare. Sedan kan jag bluetootha röstanteckningen till min PowerBook, så får jag den som en ljudfil. Denna kan jag importera till Cubase, så får jag min idé direkt in i låten. Ganska fränt, det blir ju snorenkelt att höra idén i sitt sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här länken går till Download.com och ett litet program som heter Studio Buddy. det är helt och hållet uppbyggt av frågor t.ex "How do I record drums "

svaret i fönstret bredvid tipsar om mickval , avstånd , overheadvinkel etc. Faktiskt jävligt bra för både nybörjare och som uppslagsverk för den mer vane.

http://www.download.com/Studio-Buddy/3000-...ml?tag=lst-0-13

Man skulle ju önska att alla färska blåbär skulle ha den liggandes på sitt skrivbord innan man postar frågorna hit . Inte för att det är nåt fel på blåbär ......eh

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...