Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag läser hipp som happ om att suroundsystem ger ljudbilden en tredje dimension. Det är ju inte alls sant.

Mono - En punkt. Egentligen ingen dimension alls. Framifrån. (Lite osäker)

Stereo - En dimensioner. Vänster-höger. (tänk er ett sträck, en X-axel.)

Suround - Två dimensioner. Vänster-höger, bak-fram (X-axel och Z-axel.)

Du kan aldrig få ett ljud att låta som att det kommer från taket, iaf inte med dagens högtalarplacering och teknik.

...eller tänker jag helt fel nu?

Annons
Postat
Jag läser hipp som happ om att suroundsystem ger ljudbilden en tredje dimension. Det är ju inte alls sant.

Du kan aldrig få ett ljud att låta som att det kommer från taket, iaf inte med dagens högtalarplacering och teknik.

vi har ju två öron.

sourrund bygger ju på vår hjärnas föreställning om rummet vi är i. vi hör inte att ljudet kommer bakifrån, utan snarare kan dra den slutsatsen, utifrån vår erfarenhet om rummet(akustiken) och vår placering i det.

för övrigt så kan man ju tala två dimensioner i stereo, eftersom vi har x-axeln och en tidsfaktor.

vill man sen prata om en tredje dimension så handlar det ju ändå om en upplevelse, ut efter vad våra 2 öron uppfattar.

ok, jag hittar bara på nu, och spånar rätt av. men det kanske stämmer på någon punkt.

Postat

Jag vet att det finns tricks som gör att vi tror att det kommer från vänster eller höger sida, alltså en illusion. Men det är inte riktigt dit jag vill komma..

Postat

alltså egentligen kan vi juh få en komplett 3d-ljudkänsla bara med stereo.. vi har som sagt bara två öron så med ett par hörlurar borde vi alltså kunna simulera precis vad som hälst.. felet är juh att om vi rör på huvudet så förstörs alltihop.. med surround funkar det bättre för då kan vi vrida på huvudet till höger och vänster utan att 3d-känslan försvinner.. men så som surround är idag så funkar det inte riktigt om vi vrider på huvudet upp eller ned eftersom det inte finns någon ljudkälla uppifrån eller nerifrån.. hade man 4 högtalare i en "pyramid" form runt huvudet skulle det funka bra att silmuler 3d-ljud riktigt bra även när du vrider på huvudet åt olika håll.. men flyttar du då på huvudet så funkar det ändå inte.. så då måste du hålla kvar ditt huvud i centrum av pyramiden för att det ska funka..

man skulle kunna simulera 3d-ljud till 100% redan i stereo om man bara kunde anpassa ljudet efter hur vi rör på oss... annars får vi helt enkelt låta bli att röra på oss och då funkar det som sagt utmärkt med stereo...

Postat

tredje dimensionen är ju såklart tid 😱 Spelar du musik utan att ta hänsyn till tidsdimensionen låter det skit!

Postat
Spelar du musik utan att ta hänsyn till tidsdimensionen låter det skit!

Offbeat? 😛

Postat
alltså egentligen kan vi juh få en komplett 3d-ljudkänsla bara med stereo.. vi har som sagt bara två öron så med ett par hörlurar borde vi alltså kunna simulera precis vad som hälst.. felet är juh att om vi rör på huvudet så förstörs alltihop.. med surround funkar det bättre för då kan vi vrida på huvudet till höger och vänster utan att 3d-känslan försvinner.. men så som surround är idag så funkar det inte riktigt om vi vrider på huvudet upp eller ned eftersom det inte finns någon ljudkälla uppifrån eller nerifrån.. hade man 4 högtalare i en "pyramid" form runt huvudet skulle det funka bra att silmuler 3d-ljud riktigt bra även när du vrider på huvudet åt olika håll.. men flyttar du då på huvudet så funkar det ändå inte.. så då måste du hålla kvar ditt huvud i centrum av pyramiden för att det ska funka..

man skulle kunna simulera 3d-ljud till 100% redan i stereo om man bara kunde anpassa ljudet efter hur vi rör på oss... annars får vi helt enkelt låta bli att röra på oss och då funkar det som sagt utmärkt med stereo...

Går att mäta upp örats form, för positioneringen (speciellt i höjdled) beror mycket på hur örats form släpper in ljudet. Om man sen använder hörlurar med en gyro så kan man positionera saker i full 3D. Fast inte sånt som finns i varje mans hem direkt :-)

Postat

Jag tror nog inte att man ska dividera för mycket med de specifika orden de använder. Dom vill väll bara få fram att de känns rymligare och beskriver så.

Postat
nej den fjärde dimensionen är tid!

1d: fram-bak

2d: höger-vänster

3d: upp-ner

du har fel.

Det går alldeles utmärkt att ha tre dimensioner med position i x, position i y och tid. Så det så.

Postat
du har fel.

Det går alldeles utmärkt att ha tre dimensioner med position i x, position i y och tid. Så det så.

hur funkar det där då?

//smulan

Postat

Kan vi inte ha en metafysisk diskussion om dimesioner, det vore kul 😉

Vi kan diskutera hur man positionerar ljud, både med utgångspunkt från de mänskliga sinnena, matematik samt fysik. Har vi tur kommer vi in på en härlig debatt om "the grand unified theory" och kan lyckas komma på hur den fungerar. Då får vi nobelpriset, och kan dessutom förklara alla fenomen i universum 😉

Who's with me?

Postat

jo det går med två högtalare. men svårt att fåtill i hemmet.

hemma skulle det nog vara bätre med en högtalare i taket 😉

Postat
Kan vi inte ha en metafysisk diskussion om dimesioner, det vore kul 😆

Vi kan diskutera hur man positionerar ljud, både med utgångspunkt från de mänskliga sinnena, matematik samt fysik. Har vi tur kommer vi in på en härlig debatt om "the grand unified theory" och kan lyckas komma på hur den fungerar. Då får vi nobelpriset, och kan dessutom förklara alla fenomen i universum 😲

Who's with me?

Jag är på om man får fika?

Postat
Mono - En punkt. Egentligen ingen dimension alls. Framifrån.

Skönt att du kan se monoljud som dimensionslöst. Nästan imponerad. (missat denna tråden helt)

Postat

Stereo är definitivt inte som ett rakt streck från höger till vänster, då har något gått galet. Man har ju en djupdimension också, d.v.s. efterklang.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.