DannyDisorder Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 Vad är det som är så märkvärdigt med dyr mastering, vad för pluggar/hårdvara kör man då? Köp dig Ozone 5 (som någon skrev) och lek runt där, eller ditt DAW's egna pluggar och mastra.. Skulle ett resultat bli så himla märkvärdigt om ett proffs körde med Izotope Ozone mot pro mastering-pluggar?
joachime Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 Vad är det som är så märkvärdigt med dyr mastering, vad för pluggar/hårdvara kör man då? Köp dig Ozone 5 (som någon skrev) och lek runt där, eller ditt DAW's egna pluggar och mastra.. Skulle ett resultat bli så himla märkvärdigt om ett proffs körde med Izotope Ozone mot pro mastering-pluggar? Det man betalar för i första hand är kunskap och bra förutsättningar. Ozone är säkert helt okej verktyg men en av poängerna med mastring är att ha möjlighet att korrigera för den lyssning man haft under produktion och mix. Säg att man mixat/proddat i hörlurar. Om man då mastrar i hörlurar har man egentligen ingen uppfattning om hur resultatet översätter till andra lyssningsmiljöer. Men har man god kunskap och bra lyssning, visst kan man lika gärna göra jobbet själv. 1
wellness music Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 Det man betalar för i första hand är kunskap och bra förutsättningar. Ozone är säkert helt okej verktyg men en av poängerna med mastring är att ha möjlighet att korrigera för den lyssning man haft under produktion och mix. Säg att man mixat/proddat i hörlurar. Om man då mastrar i hörlurar har man egentligen ingen uppfattning om hur resultatet översätter till andra lyssningsmiljöer. Men har man god kunskap och bra lyssning, visst kan man lika gärna göra jobbet själv. + 1
oakleaf (oregistrerad) Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 (redigerat) Vad är det som är så märkvärdigt med dyr mastering, vad för pluggar/hårdvara kör man då? Köp dig Ozone 5 (som någon skrev) och lek runt där, eller ditt DAW's egna pluggar och mastra.. Skulle ett resultat bli så himla märkvärdigt om ett proffs körde med Izotope Ozone mot pro mastering-pluggar? Pluggar har jag, och "lekt" har jag gjort men i det haer fallet aer jag intresserad av att anlita en mastringstekniker. Ozone aer bra men jag far ingen input av nagon med fraescha oeron, som dessutom har god kunskap samt erfarenhet, av Ozone. Redigerat 10 november 2012 av oakleaf
DMM Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 (redigerat) …med risk för lite "kaka på kaka", men sett från ett annat perspektiv: Det är lite som att tro att man kan måla vackert bara man har svindyra penslar, världens bästa färger samt dyrt papper att måla på. Verktygen kan inte göra jobbet, och med en "konstnär" som inte besitter kunskapen och speciellt inte har talangen som krävs så blir resultatet därefter. En person som inte är konstnär, eller besitter talangen och kunskapen, lyckas oftast inte få önskvärda resultat med de bästa verktygen i världen. Däremot en [edit ]talangfull och kunnig konstnär som har bra verktyg lyckas oftast väl, men denne skulle troligtvis lyckas nästan lika bra med billigare färger, penslar och papper då dessa inte är av största betydelse. Fokus bör således hamna på talang och kunskap, inte på verktygen. Redigerat 10 november 2012 av DMM
joachime Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 Hmm... jag är som sagt inte med på att måla (!) upp bilden av mastringsteknikern som konstnär. I förhållande till kunden är man betydligt mer av en hantverkare.
DMM Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 Hmm... jag är som sagt inte med på att måla (!) upp bilden av mastringsteknikern som konstnär. I förhållande till kunden är man betydligt mer av en hantverkare. Haha, jo... ...vi byter ut konstnären mot en snickare då... 🙂
vmbr Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 Förstår dock inte varför man vill skilja så hårt på mixare och mastrare, om man kan göra en riktigt bra mix borde man rimligtvis ha nog med kunskap för att kunna mastra?
FreddeHstd Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 Förstår dock inte varför man vill skilja så hårt på mixare och mastrare, om man kan göra en riktigt bra mix borde man rimligtvis ha nog med kunskap för att kunna mastra? Så är det nog, många stora namn återkommer i olika produktioner som ena gången mixing engineer och nästa som mastering engineer. Konsthantverk kanske? Bra distinktion! Konsthantverkare mer än hantverkare.
Valle Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 om man kan göra en riktigt bra mix borde man rimligtvis ha nog med kunskap för att kunna mastra? Alldeles korrekt, fullständigt rimligt antagande. (Men som även nämnts, inom mastringshatverkarnas arbetsuppgiftsramar ryms även färdigställande och överföring på/till media, vilka i sin tur fordrar särskilda kunskaper, sådana som inte nödvändigtvis har med ljudteknik att göra. Men inte ens det är så fruktansvärt speciellt egentligen. Tidskrävande kanske, ja.)
crillemannen Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 (redigerat) Förstår dock inte varför man vill skilja så hårt på mixare och mastrare, om man kan göra en riktigt bra mix borde man rimligtvis ha nog med kunskap för att kunna mastra? För egen del kan ajg tycka det är lite jobbigt att försöka mastera material man spelat in och mixat. För när man är nöjd med mixen har man ju redan gjort så gott man kunnat. att sedan få ytterliggare perspektiv på materialet och sedan försöka göra den sista touchen kan vara svårt tycker jag. Enklare blir det om jag har extra tid så materialet kan vila en vecka lr två. DÅ är det oftast inga problem. Dock så rekommenderar jag alltid banden jag spelat in att skicka iväg det för mastering. Men ibland vill inte banden lägga ut mer pengar. Sen generellt sett tycker jag alltid mastern låter sämre än min mix haha. Det har att göra med att alla masterare idag kompromissar med materialet för att få upp det i volym. T.ex skära mer bas än vad jag hade velat. Jag kompromissar hellre med volymen än t.ex bas. Men jag är nog mer audiophil i det sammanhanget än vanlig lyssnare som bara vill ha en så HÖÖÖÖÖG master som möjligt. Redigerat 10 november 2012 av crillemannen
Infra101 Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 (redigerat) Yes Crillemannens inlägg var det bästa och mest matnyttiga i hela tråden hittils tyckte jag. Självfallet kan man mastra sitt eget material. Men jag tycker inte att det är att rekomendera. Man blir lite hemmablind och onyanserad för att på ett opartiskt göra ett spår rättvist. Jag gör själv lina pre-masters själv med Ozone. Men slut master lämnar jag alltid bort. Just för att jag vill ha fräscha öron och sinne som lyssnar. Sen vill jag inte att det ska låta som om det kommer direkt från datorn. Jag vill att hela slutmastringen går igenom analoga eq's kompressor och limiters. För att få de där analoga skimmret som enbart digitala plugins inte kan ge. Mina 5 cent. Redigerat 19 november 2012 av Infra101
Ekstasis Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 Mastrar inte alla själv nuförtiden ??? Som sagt alla verktyg finns jag skulle inte komma på tanken på att låta någon annan mastra produktionen iallafall inte utan min närvaro. Målet måste ju vara att få en bra produktion från början som eliminerar behovet av mastering ??? Men som sagt det beror ju på om den som producerar klarar av att göra en fullständig produktion.. om man bara klarar av spela in min inte mixa/mastra..då tycker jag man inte speciellt talangfull..
Ekstasis Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 Yes Crillemannens inlägg var det bästa och mest matnyttiga i hela tråden hittils tyckte jag. Självfallet kan man mastra sitt eget material. Men jag tycker inte att det är att rekomendera. Man blir lite hemmablind och onyanserad för att på ett opartiskt göra ett spår rättvist. Jag gör själv lina pre-masters själv med Ozone. Men slut master lämnar jag alltid bort. Just för att jag vill ha fräscha öron och sinne som lyssnar. Sen vill jag inte att det ska låta som om det kommer direkt från datorn. Jag vill att hela slutmastringen går igenom analoga eq's kompressor och limiters. För att få de där analoga skimmret som enbart digitala plugins inte kan ge. Mina 5 cent. Jaa det är väldigt lätt att lägga olika viritual analog pluggar på masterkanalen det har jag alltid som vana, problemet är att dom äter cpu. Jag kör alltid wavearts tubesaturator på masterkanalen och skulle absolut inte vilja vara uta den..den får hela mixen levande och ger intressanta transienter och harmonics. Min poäng är att du kan med enkla medel med rätt verktyg få väldigt bra resultat enkelt..bara du vet vad du sysslar med.
Infra101 Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 Jo ja förstår vad du menar. Jag använder wave art´s med i viss mån, men det är inte som att skicka igenom signalen genom en Culture Vulture , eller en Avalon kompressor. Eller en Neve för den delen. Nog för att UAD emulerar Neve bra. men det är inte riktigt så jag vill ha det. Man får inte det där härliga skimmret om mixen. Oavsett så skickar skivbolaget ändå grejerna vidare för slutmastring när det är dags för pressning. Iaf dom som jag har haft att göra med. Så jag ser inte poängen att slut mastra själv.
Infra101 Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 Jaa det är väldigt lätt att lägga olika viritual analog pluggar på masterkanalen det har jag alltid som vana, problemet är att dom äter cpu. Men detta gör du väl först när du renderat/spelat in det färdiga spåret ? Med bara ett wav / iaff spår att processa så borde det klara ganska många pluggar med karaktär om man så vill. Annars har man ju en hel uppsjö andra pluggar som drar cpu samtidigt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.