Jump to content
Annons

Stormen Sandy förstörde studios i NYC


Linus

Recommended Posts

The South Sound, ett 650 m2 stort musikhus som inhyste studiorna Transistor Audio och Civil Defense samt mängder av övningsrum, blev totalförstört av stormen Sandy. Stora tjocka säkerhetsdörrar av plåt slets sönder och hela huset fylldes av vatten.

All utrustning (mikrofoner/mixer/outboards/instrument/förstärkare/allt) som studiorna samlat på sig under 20 år har förstörts. Det har fått många tekniker från andra studios i NYC att samlas i försök att restaurera och rädda det som går. Allt smutsigt flodvatten och förorenat slam tvättas bort och sedan går man igenom all elektronik med allt vad det innebär från avfuktning till att putsa bort oxid.

Un-Flood BK Music kan man donera till restaureringsarbetet.

fe958a5025dc11e2b7ab22000a1f90e7_7.jpg

70493f5c26c811e290351231381b3f66_7.jpg

c0ea3f5225e611e2ae2a22000a1f9723_7.jpg

Torkstation.

8098662825fe11e280a722000a9e28dc_7.jpg

a983034025fe11e2b44322000a1f92df_7.jpg

b9d16bb425ff11e2b8f122000a1f9345_7.jpg

5dcd38b4260111e2bcd822000a9f129c_7.jpg

bd450f00260211e2a4431231381059a0_7.jpg

fb80c2b4260211e2b1c722000a1fba7b_7.jpg

Alkohol och tops.

dc730eb026e111e2a63622000a1d0343_7.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trist ... men jag fick i alla fall en artikelidé. Vill ni läsa om hur man räddar en mick som man tappat i vattnet? Eller en hårdvarukompressor som rökskadats?

/Mats

Om det gäller SM58 så är det väl bara att gräva ner den i en rabatt i ett år, så är den ok sen 😄

EDIT;

Mats, f.ö. bra idé. Mera "om olyckan är framme"-reportage...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jäkligt trist. Jag tycker dock att det svårt att hitta balans på vad man tycker och känner.

Någon har förlorat hårdvara i en studio andra har förlorat vänner/familj och hem.

8-chilean-quake-625x450.jpg

Jag tror inte den här mannen saknar elektronik mest av allt just nu.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

^^ Nej, verkligen inte jag heller haha.

El + vatten är två feta No-No för mig. Hade ett Alesis Quadraverb som låg under vatten i 4-5 timmar vid översvämning en gång. Bara att kasta, sa elektronikfirman, för den var så ärgad sen så dom skulle nästan få bygga nytt innanmäte sa dom.

Satte kaffet i fel strupe när man såg bilderna ovan. Hoppas dom vet vad dom gör.

Nilsson? Ser du nu, hur bättre det är med mjukvara. Bara trycka på "Backup" så har man dubletter på allt 😉

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara ett vanligt missuppfattande?!

Det ska ni tänka på, OM olyckan är framme. Värsta scenariot är socker. Allt som innehåller socker fullkomligt fräter på koppar. Öl, dricka, mjölk osv.

Spiller ni dricka över elektronik så skölj det omedelbums under rinnande vatten.

Nu i det här fallet är det ju mest skitigt förorenat vatten och förmodligen bräckt vatten och då innehåller det salt. Det iofs är inte lika snabbt förödande som socker.

Dock så blir det förstört. Samma där. Skölja skölja skölja!

Sen är tidskrävande processen att torka!

Borde man i alla fall inte ha destillerat vatten?

Jo det är nog att föredra avjoniserat vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jäkligt trist. Jag tycker dock att det svårt att hitta balans på vad man tycker och känner.

Någon har förlorat hårdvara i en studio andra har förlorat vänner/familj och hem.

8-chilean-quake-625x450.jpg

Jag tror inte den här mannen saknar elektronik mest av allt just nu.

Fast det är så mycket svårare att relatera till. Det de har varit med om är självklart fruktansvärt men jag vet på pricken hur min kropp skulle reagera om jag tappade en 1176:a i en skurhink.

Sen är ju problemet med en sådan retorik det att man aldrig någonsin kan klaga på någonting. Om jag har ont i huvudet någon dag så är det med stor sannolikhet någon som har blivit av med huvudet någon annanstans.

Men jag förstår vad du menar, självklart är inte lite hårdvara något i jämförelse med ett förlorat liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jäkligt trist. Jag tycker dock att det svårt att hitta balans på vad man tycker och känner.

Någon har förlorat hårdvara i en studio andra har förlorat vänner/familj och hem.

8-chilean-quake-625x450.jpg

Jag tror inte den här mannen saknar elektronik mest av allt just nu.

Indeed. Vet att folk tycker jag sätter på mig en pk tråkhatt nu; men det skiter jag fullständigt i. Det är jävligt sne mediarapportering. Stackars Usa som får lida av stormen Sandy. Synd bara att Haiti drabbats många gånger mer av samma storm.. Vad fick man höra om det? Jag fick höra ett kort inslag om det på P3 Nyheter en gång förra veckan.

http://m.guardian.co.uk/world/2012/nov/02/aftermath-hurricane-sandy-haiti-disaster?cat=world&type=article

Men visst. träligt med studion.. men de överlever nog.o

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Trist ... men jag fick i alla fall en artikelidé. Vill ni läsa om hur man räddar en mick som man tappat i vattnet? Eller en hårdvarukompressor som rökskadats?

/Mats

Ja, eller hur man räddar ett mixerbord som man har slagit ut en Gin/Tonic i.... :-D

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man varken äter eller dricker i en studios kontrollrum eller inspelningsrum. Det e vad man har fikarum, pentry o relaxrum till. sen e det för jäkligt att få allt förstört...de har tydligen ingen ljudisolering? eller akustikbehandling där? bara tänker allt med gipsplattor,stenullen, rum i rummen, akustikbehandlingen full med geggigt smutsvatten, giftigt, oljigt, lerigt, brand och översvämning e vidrigt.och börja om från början att bygga nytt. tänk 14 ggr om var man bygger en studio!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...