MotherOfSound Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Jag har haft PC i alla år och kört Cubase ända sedan VST (har numera Cubase5) och jag trivs bra som fan med det, men grejen är den att jag funderar på att byta till Mac - och som jag fattar det (har inte forskat så mycket i det iofs) så finns inte Cubase till Mac... Alltså verkar det som att jag måste byta till protools då. Min fråga är, till er som testat båda, hur skiljer dom sig? Det låter på folk jag frågar som att Cubase är mer flexibelt och lätthanterligt, men ja.. Hjälp tack.
Linus Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Windows- och Mac-versionen ligger dessutom på samma installationsskiva. Cubaseprojekt är plattformsoberoende också, flytta mellan PC:n och Macen. Har du pluggar på PC:n som inte finns till Mac, använd frysfunktionen i Cubase på PC:n så får du dessutom med dig allt ljud också.
Peter Roos Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Cubase tycker jag är lättare att lära sig. Det har en bättre midihantering. Pro Tools är bättre när man editerar ljud. Min åsikt, finns säkert andra synpunkter. Mvh/Peter
MotherOfSound Postat 6 november 2012 Trådstartare Postat 6 november 2012 åfan! cubase is the shit.. men jag vet inte. jag har alltid haft pc, och jag har aldrig någonsin haft en s.k "blåskärm" eller något annat krångel, har alltid funkat felfritt. frågan är varför jag funderar på att byta. prylbög kanske? ;P men tack!
pme (oregistrerad) Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 I och med cubase6 så är dessutom prestanda skillnaden mellan PC och Mac i princip borta. Mac har annars alltid legat i bakvattnet hos Steinberg, men med apples framgångar har de fått mer fokus. Men innan man byter så är det nog i alla fall lämpligt att tänka igenom om varför man byter. Om det sedan är för att man har tapeter som matchar en badboll så kan väl det vara skäl nog :-).
Claes Holmerup Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Det är ganska meningslöst att byta plattform bara för att byta. Har du kört PC i många år, så kommer du inte att känna dig särskilt hemma på Mac - och vice versa.
joachime Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Så stor skillnad är det inte på os x och win 7. Det blir större skillnad när win 8 släpps. ;-)
Claes Holmerup Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 ...och jag som bytte från XP till Win 7 så sent som i somras. Skyndar långsamt när det jag har fungerar klockrent, så det lär nog dröja tills Win 9 eller kanske 10 innan jag byter nästa gång... 😉
Linus Postat 7 november 2012 Postat 7 november 2012 Så stor skillnad är det inte på os x och win 7. Det blir större skillnad när win 8 släpps. ;-) Precis, har man lärt sig skillnaderna mellan WinXP och Win7 har man samtidigt lärt sig flera av skillnaderna mellan WinXP och OS X. 🙂 Mac: Sökfunktion längst upp till höger Windows: Vi lägger sökfunktionen längst ner till vänster, i start-menyn Mac: En användarprofil med mappar för dokument, musik, bilder, filmer, bibliotek (användarinställningar etc.) och hämtade filer. Windows: Vi flyttar ut Min musik och Mina bilder ut från Mina dokument. Varje användare får ett "bibliotek" med mappar för dokument, bilder, musik, hämtade filer etc.
Linus Postat 7 november 2012 Postat 7 november 2012 Så det finns ingen större anledning att byta för sakens skull - om du inte vill köra bägge plattformarna på datorn och fritt välja mellan pluggar som enbart finns till Windows och pluggar som enbart finns till Mac.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.