Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon som kan säga vad som igentligen gäller angående att ta kort under koncerter.

På biljetterna står de att man inte får ta med kamera men på varje koncert jag varit på är det alltid en dussintals kamera blixtar som går av.

Någon som vet om vakteran vid ingeången kan beslagta en kamera om de skulle få syn på en. De verkar mera leta efter medhavd dricka än kameror.

Annons
Postat
[...] Någon som vet om vakteran vid ingeången kan beslagta en kamera om de skulle få syn på en. [...]

Ja, det kan dom.

Postat (redigerat)
[...] Någon som vet om vakteran vid ingeången kan beslagta en kamera om de skulle få syn på en. [...]

Ja, det kan dom.

Om de ser den vid ingång nekar de dig bara inträde.

Redigerat av Pluffo
denton (oregistrerad)
Postat
skaffa presskort från norra Sibiriens Rock och lantlivs magazine

då får du plåta hej vilt :rolleyes:

Skaffade ett fejk press kort i thailand en gång och kom in gratis på en konsert i Australien

Postat

Rockfart; menar skämtar eller.

Postat
Sist jag var på konsert hade jag kameran i brallan när jag gick in, funkade prima 🙂

Precis. För ännu större framgång, placera den vid familjelyckan. Inte så ofta vakterna rotar där 😕

Postat

Nej vakter får inte beslagta någoning överhuvud taget. Är dom ordningsvakter så får dom beslagta vapen, men inget annat.

När det står att det är kameraförbud så är det ägarens eller arragörens önskemål om att det ska va kamera förbud, en rekomedation helt enkelt. Men vakterna kan stoppa dig från att komma in om du har kamera. Men lämnar du den frivilligt till dom så kan du komma in. Men dom får som sagt aldrig beslagta den!

• 1 månad senare...
Postat

ska gå och se Freak Kitchen live den 22a april i sthlm och funderar att ha med mig min digitalkamera som jag är rädd om.. om man gömmer den där inte vakterna letar, så kanske dem har metalldetektor istället? då är det lixom för sent att göra något.. då drar man fram en kamera som luktar pung och får välja mellan att dumpa den eller gå på konsert lixom.. har dem metalldetektorer asså?

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Samtliga konsert/turnéarrangöer idag har en rigoriös kontroll i entrén. Deras vakter har rätt att neka personer som har digitakamera eller kameramobil inträde (allt med stöd av upphovsrättslagen). Dessutom har vakterna rätt att beslagta utrustning som används för att begå brott inom avgränsat område (t.ex. kameror/mobiltelefoner med kamera) & avvisa personer som nyttjar sig av detsamma.

Frågan är vad du/ni ska ha bilderna till...

På Bandens hemsidor finnns konsertbilder som är långt bättrte än de/ni kommer att kunna ta.

Postat

Nej, vakter får inte beslagta kameror.

De kan vänligt be dig lämna lokalen, alt. vägra dig låta komma in.

De får beslagta saker som kan vara fara för liv, hälsa och/eller egendom, men det får å andra sidan vem som helst göra.

Sen vad dom gör är en annan sak, och hur mycket polisen bryr sig när du ska försöka anmäla dom för egenmäktigt förfarande, stöld eller vad du nu kan hitta på.

Och den moraliska aspekten är ytterligare en annan sak.

Ring arrangören o be om presskort, alt. ngn tidning o fråga om de vill ha täckning.

Om de publicerar är en annan sak. Tänk bara på att ha klara papper med en ev. tidning; jag har flera gånger fått hota med process för att få tillbaka mina negativ från stora, svenska nyhetstidningar 😉 (Ja, på den tiden man inte kunde drömma om digitalkameror.... 😉 )

Postat

Ring och fråga dels klubben och dels arrangören om du får fota. Det är det enda man kan göra som privatperson. Oftast går det bra om inte artisten speciellt sagt ifrån att det inte får vara någon fotografering, då är det stopp.

På en del klubbar går det till 99% att fota även utan att fråga ens. Det har ofta att göra med hur stor klubben är och hur snyggt man sköter det. I Stockholm är tex Globen, circus mm svåra medans debaser, kägelbanan och liknande lätta. Jag brukar fota konserter ibland och har oftast inga problem att ha med mig digital systemkamera och stora objektiv samt fota. man får sköta det snyggt bara och helst rinag i förväg o fråga då.

Postat

Är du riktigt rädd om din fina kamera.. Samt införstådd med att det är svårt att få nåra bra bilder överhuvudtaget.. Köp en engångskamera.. Skäller de på dig, alt. tar kameran ifrån dig.. jaha. Släng den i närmsta papperskorg, eller låt dem behålla din fina kamera.. Så kan de ju stå å gnälla hur mycket de vill.. Men inte har de nån rätt å hindra dig å komma in? Antar jag..

//smulan

Postat (redigerat)
Samtliga konsert/turnéarrangöer idag har en rigoriös kontroll i entrén. Deras vakter har rätt att neka personer som har digitakamera eller kameramobil inträde (allt med stöd av upphovsrättslagen). Dessutom har vakterna rätt att beslagta utrustning som används för att begå brott inom avgränsat område (t.ex. kameror/mobiltelefoner med kamera) & avvisa personer som nyttjar sig av detsamma.

Frågan är vad du/ni ska ha bilderna till...

På Bandens hemsidor finnns konsertbilder som är långt bättrte än de/ni kommer att kunna ta.

Visst är det rigorösa kontroller nu för tiden. Men vakterna har ingen som helst rätt att beslagta kameror eller dyligt. För i svenska lag så finns det inget som heter kameraförbud (om det inte gäller millitära angelägenheter eller annat som har med rikets säkerhet att göra), så därför är det inget brott att ta bilder på konserter eller att "smuggla" in en kamera på en konsert. Så det enda vakterna kan och får göra är att ge innehavaren av kameran två allternativ. Antingen så lämnar han in kameran till vakterna och återfår den efter konserten, eller så får han snällt gå där ifrån utan att se någon konsert.

Det enda ordningsvakten får beslagta är vapen, och det i samband med en skyddsvisitation när ordningsvakten gripit personen i fråga.

Dom som visiterar folk på konserter eller fotbollsmatcher är aldrig ordningsvakter utan värdar, väktare. Eftersom en ordningsvakt ALDRIG får visitera någon om inte personen i fråga är gripen.

Redigerat av herwhisper

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.