Jump to content
Annons

Det låter så grötigt

Recommended Posts

JHoffa (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag är amatör när det gäller mixning och mastring. Problemet med mina låtar är att om jag har tex beat, bas, trummor, synthslinga sammtidigt så låter det grötigt. Jag vet att det beror på att alla instument slåss om frekvenserna och att jag måste separera delarna. Jag skulle vilja ha ett program där man får en överblick över alla sina spår, alltså där man kan se vilka frekvenser de sträcker sig över. Jag vet att jag kan gå via soundforge eller liknande men det blir så osmidigt och jag får ingen överblick. Finns det något bra verktyg/plugg? Jag använder Sonar. Studio hade ju en artikel om eq, den var bra, men den gav inte tillräckligt med svar.

Redigerat av JHoffa
Annons
Postat

Hej..

Först och främst ett tips för att komma runt bummel-syndromet:

Planera vilka ljud du använder...alltså grundljuden... så slipper du använda nedanstående tips.. för ju mindre du processar ljudet desto renare kommer slutresultatet bli...men...

Ett tips jag kan ge och som jag tror kan hjälpa din framfart i mixningens frutrerande värld är att sola trummor och bas ( helst bara bastrumman och basen ) kör dom på varsin kanal utan en massa andra instrument... kör båda i solo-läge..

Ställ in ett högt Q-värde på eq'n så du får en skarp "notch" och skär frekvensen drastiskt..typ -15 db gör detta på ENA kanalen och svep den sakta runt 80 -> 300 hz... ( lite beroende på hur grundljuden låter kan det variera ganska kraftigt vart och hur du behöver skära / boosta....

så lovar jag att du kommer höra att dom vid någon punkt lixom smälter ihop...släpp då alla rattar du pillar på...respektive musen..hmmm

Minska sedan det du skurit bort ( eq'ns gain ska alltså ökas igen...försiktigt)

tills du får bra och jämn nyans mellan kick och bas

När du fått fason på bas och trummor... lägg till ett instrument i taget och LYSSNA!!!! om dom nya instrumenten börjar bråka om basutrymme och midrange

får du använda EQ på dom, panorera dom, ändra volymen... kanske använda EQ ihop med en aning reverb ( små rum i första hand för att flytta ljudet från själva lyssnings-fokus ) + att ändra volymen... det är detta som skiljer en bra mixare från en dålig: att lära sig vilka parametrar som gör vad och hur du sedan bygger upp en solid, tung och transparent mix...

eller ett annat populärt uttryck: Know your gear

Lycka till

JHoffa (oregistrerad)
Postat

mångra bra tips! Jag ska ta och byta ut en hel del instrument till att börja med och planera vilka som passar ihop.

Tack för hjälpen!

• 2 veckor senare...
Postat

är en nybörjare när det gäller mixning, jag fick ett mycket bra tips när jag frågat ungefär samma fråga som du. Att skära mycket bas på de flesta instrument med t.ex en plugg som lowcut. Detta hjälper verkligen jättemycket att få bort grötighet, ljudet blir renare. 🙂

JHoffa (oregistrerad)
Postat

Ja, det har jag också märkt.

Postat

en annan viktig sak är att inte använda för mycket reeverb och delay, visst på enskilda ljud, t.ex lead kan de låta superbt... men om du har de på alla ljud kommer de me all säkerhet bli grötigt... allt handlar om kontraster... för att ett ljud ska låta fett måste det finnas ett par klena ljud.. om en kick ska låta tung måste du klippa rätt bra på low-end på basen... tänkt hela tiden på kontraster.. blir lättare då..

Postat
tänkt hela tiden på kontraster.. blir lättare då..

Prexis...kunde inte sagt det bättre själv..

Det svåra i det "fina" mixarbetet är att lära sig hur monitorerna/högtalarna låter, när det låter riktigt bra.

Jag har haft mina monitorer i snart 10 år och börjar precis lära mig hur mina mixar låter i andra högtalare, datorhögtalare, hemmastereo's m.m... det svåraste att få till ( om man som jag är ett bas-freak) är just botten i ljudet.. 70hz och neråt..

Det jag brukar använda i en normal mixsituation är ett par Beyerdynamic DT-970 Pro slutna hörlurar, K-rok passiva närfältsmonitorer och realtids spectrumanalysator ( i Wavelab ) och sedan växla mellan dessa tre för att få

A/B/C lyssning... att man ser det man hör... sedan jämföra med någon musik man gillar..

Lycka till

/D

Postat
... realtids spectrumanalysator ( i Wavelab ) ...

finns den som vst måntro?

tycker paz analyzer är väldigt otydlig på frekvensbandet.... däremot att kolla panning är väldigt bekvämt.. men frekvensbandet är konstigt... allt har höga låga freks om man inte kör hp filter vilket jag tycker är skumt eftersom ja brukar eqa bort de lägsta på bassen... ändå så säger analyzern att de e mycke fastän ja hör att de inte e de...

shit va komplicerat de blev nu 🙂

aja kortfattat: finns de nån bra frekvens-analyzer?

Postat
shit va komplicerat de blev nu 😎

🙂🙂 ja...åtminstone jag fattade ingenting..

Jag brukar inte stirra blint på analysatorn, mer som ett komplement, och sedan använda öronen... för det är svårt att tyda analysatorn när det gäller basfrekvenserna ( i realtid ) om du låt säga har en medelsnabb låt i 130bpm.

Det finns ju ofta en top-indikator som oftast går att låsa i analysatorn och då få en generell analys över spektrumet på hela låten...

...men det är ju sketasvårt att förklara hur man lyssnar??? kanske får rita en bild... 😎

haw deh.

/D

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.