Jump to content
Annons

Det låter så grötigt

Recommended Posts

JHoffa (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag är amatör när det gäller mixning och mastring. Problemet med mina låtar är att om jag har tex beat, bas, trummor, synthslinga sammtidigt så låter det grötigt. Jag vet att det beror på att alla instument slåss om frekvenserna och att jag måste separera delarna. Jag skulle vilja ha ett program där man får en överblick över alla sina spår, alltså där man kan se vilka frekvenser de sträcker sig över. Jag vet att jag kan gå via soundforge eller liknande men det blir så osmidigt och jag får ingen överblick. Finns det något bra verktyg/plugg? Jag använder Sonar. Studio hade ju en artikel om eq, den var bra, men den gav inte tillräckligt med svar.

Redigerat av JHoffa
Annons
Postat

Hej..

Först och främst ett tips för att komma runt bummel-syndromet:

Planera vilka ljud du använder...alltså grundljuden... så slipper du använda nedanstående tips.. för ju mindre du processar ljudet desto renare kommer slutresultatet bli...men...

Ett tips jag kan ge och som jag tror kan hjälpa din framfart i mixningens frutrerande värld är att sola trummor och bas ( helst bara bastrumman och basen ) kör dom på varsin kanal utan en massa andra instrument... kör båda i solo-läge..

Ställ in ett högt Q-värde på eq'n så du får en skarp "notch" och skär frekvensen drastiskt..typ -15 db gör detta på ENA kanalen och svep den sakta runt 80 -> 300 hz... ( lite beroende på hur grundljuden låter kan det variera ganska kraftigt vart och hur du behöver skära / boosta....

så lovar jag att du kommer höra att dom vid någon punkt lixom smälter ihop...släpp då alla rattar du pillar på...respektive musen..hmmm

Minska sedan det du skurit bort ( eq'ns gain ska alltså ökas igen...försiktigt)

tills du får bra och jämn nyans mellan kick och bas

När du fått fason på bas och trummor... lägg till ett instrument i taget och LYSSNA!!!! om dom nya instrumenten börjar bråka om basutrymme och midrange