Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Börjar bli utomordentligt irriterad och det förstör mina dagar, Jag måste ha hjälp med att lösa detta och jag ber er mer kunniga om hjälp. I alla mina projekt händer följande:

Försöker förklara grundligt:

I en loop av audiosamples (kickar) slår den första kicken i loopen inte lika hårt som efterföljande kickar. Detta sker som sagt i alla mina projekt. Har tidigare försökt lösa detta med hjälp via forum osv utan att fått problemet väck. Första kicken kan slå upp till 4 db och efterföljande går sedan upp till omkring 5.

Varför?

Detta händer bara när jag stoppar loopen och spelar den igen. Detta sker inte när loopen spelar om och om igen.

Har lokaliserat problemet till en kompressor som ligger på. Då jag mutar kompressorn så ligger kicken så samma nivå hela tiden oavsett om jag stoppar den och spelar om den ifrån början. Vilka inställningar kan vara fel?

Jag använder Logic Pro 9. Samplet är ifrån Vengeance. Det är Logics kompressor på. Byter jag till Waves SSL kompressor sker tvärtom. Första kicken slår högre än efterföljade. Detta går mig något oerhört på nerverna. Vad kan det vara?

HJÄLP MIG!

Annons
Postat

Antagligen släpper din compressor igenom första kicken utan compression. Och sedan överlappar din release din nästa kick. Sänk releasetiden på compressorn och gör attacken lite snabbare.

Postat

men vafan, om du har en kompressor med kort lång release och några ms attack så kommer den aldrig hinna trycka ner den första kicken men den kommer aldrig gå tillbaka till ursprungsläget beroende på din releasetid vilket gör att den kommer hinna pressa ner följande kickar, du beskrev ju själv problemet. Om det inte är detta du vill så gör ju inte kompressorn det jobb du vill. Tycker du att följande kickar låter bra så kan du ju alltid ställa kortare ms på attacken men det blir fortfarande ett litet klick under första innan releasen hinner börja tugga

Postat

En tumregel med komprimerade kickar är att ha längre attack och kortare release. Då hinner den inte börja trycka ner bastrumman vid attacken och hinner släppa den vid nästa kick.

Om man har för kort attack så äts bastrumman oftast upp... om man inte vill att det ska låta så, såklart 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.