Myrli Postat 12 mars 2005 Postat 12 mars 2005 Mycket prat om att eq:a men inget om hur man gör det. Jag har skulle vilja vet hur jag ska eq:a min gitarr för att det inte ska låta burk. I andra inlägg skrivs det att det är viktigt att använda en bra mik och så ska man använda eq:n för att få ett bra ljud. Men hur gör jag då? Finns det nåt universalknep för just gitarrer, i vilka frekvenser ska jag höja sänka? ljud exempel, en låt ide jag har.. Your browser does not support the HTML5 audio tag Gitarren låter ultra burk hur får jag bort det.
Itzhak Postat 12 mars 2005 Postat 12 mars 2005 (redigerat) Mycket prat om att eq:a men inget om hur man gör det. Jag har skulle vilja vet hur jag ska eq:a min gitarr för att det inte ska låta burk. I andra inlägg skrivs det att det är viktigt att använda en bra mik och så ska man använda eq:n för att få ett bra ljud. Men hur gör jag då? Finns det nåt universalknep för just gitarrer, i vilka frekvenser ska jag höja sänka? ljud exempel, en låt ide jag har.. Your browser does not support the HTML5 audio tag Gitarren låter ultra burk hur får jag bort det. tror först och främst att du skulle kunna nöja dig med en monogitarr, men något snyggt reverb på, så den inte snor så mycket fokus från sången. nåja, det är bara en åsikt. du får helt enkelt se till att ha det ordentligt dämpat när du spelar in din gitarr. det burkiga ljudet är just den burk du sitter i när du spelar in. prova att sätt dig med ryggen mot ett hörn. dämpa hörnet ordentligt. markplattor fungerar bra tjock matta hjälper också till bra med dämpningen, och kanske någon skärm se ska rummet vara hyfsat dämpat i övrigt också. det krävs för att du ska kunna spela in gitarrljudet någolunda rent. sen så får du läsa vidare om olika mickplaceringar. men det fungerar bra med en billig stormembransmick, om du har dämpat ordentligt. och så är det bättre om du lägger upp ett rent spår med bara gitarren, utan effekter. då är det lättare att höra hur det låter. Redigerat 12 mars 2005 av Itzhak Skenström
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 12 mars 2005 Postat 12 mars 2005 (redigerat) http://www.homerecordingconnection.com/new...ew_story&id=154 kolla på bild tre. låt alla instrument ha sin frekvens och skär ovanför/nedanför det intressanta. Redigerat 12 mars 2005 av maxmaxmax
punkrockdude Postat 12 mars 2005 Postat 12 mars 2005 Tur att man sitter med eq plugins och inte parametriska eq rack som hade kostat en del. Jobbar verkligen proffsen på detta viset med nästan varenda kanal? Iof så har väl mixerbord som används i stora studios åtminstone low/mid 1/mid 2/high paragrafiska alternativ på var kanal.
saverman Postat 12 mars 2005 Postat 12 mars 2005 Svårt att säga "så här EQ:ar du"! Beror ju helt på vilken maskinvara du sitter på hur mycket det är som händer när du vrider på /av. Men ställ ett smalt Q-värde och sveprunt med hög gain och se om du hittar något du tycker låter illa. Sen kan du jobba på att få bort dom frekvenserna. Alltid lättare att dra ifrån än att lägga till så se till att du har bra med diskant/bas/mellan redan när du spelar in, gärna lite extra.
wah-wah Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Talar nu enbart för hur jag själv går till väga, men förhoppningsvis kan du dra nytta av något!? 1. Mikrofonplacering. Jag spelar alltid in med rakt ställd EQ och ägnar mycket tid och omsorg till att hitta en mik-placering som återger instrumentet på det sätt som jag upplever det om jag står och lyssnar alldeles intill instrumentet i inspelningsrummet. Den vinkel, höjd etc. som jag upplever att det låter bäst är utgångspunkten för var mikrofonen kommer stå! 2. När väl allt är inspelat brukar jag ännu en gång försöka bilda mig en uppfattning om hur jag vill att helheten ska låta när jag är färdig, vilket innebär att jag får ett tydligt mål att jobba mot och minimerar risken att ratta bort mig. Något som åtminstonde jag har väldigt lätt att göra, men det gäller kanske inte alla?! 3. Dags att börja EQ:a varje enskilt instrument med målsättningen att varje instrument/ljud ska låta så bra som möjligt både individuellt och i helheten. I det här läget är det alltså bra att ha lite koll på frekvenstabellen som har nämnts tidigare i denna tråd. Även jag upplevde den som aningen diffus innan jag kom på hur jag kunde använda den 😱 - Hur separerar man exempelvis bastrumman och basen för att undvika frekvenskrockar och samtidigt bibehålla grundsoundet och botten i dem båda? - Har instrumentet/ljudet något frekvensmässigt område som kan lyftas för att framhäva dess karaktär? Ett trick som har hjälpt mig att bli bättre på att EQ:a är att se EQ:n som en multipel volymkontroll där varje parameter kan höja eller sänka ett visst frekvensområde i ljudstyrka, men att en EQ-förändring även kan färga och förändra ljudets/instrumentets karaktär. - Lyssna på intrumentet/ljudet enskilt. Låter det bra och så som du vill att det ska låta? - Lyssna på helheten. Hur funkar det ihop med övriga instrument/ljud? Krockar det någonstans? Kommer karaktären fram? 4. Jag brukar i ett väldigt tidigt skede bestämma mig för om och hur jag vill lägga effekter på ett enskildt instrument/ljud då detta kommer att påverka ljudets karaktär såpass mycket att jag måste tänka annorlunda vad gäller just EQ. Hoppas att detta kan hjälpa dig lite på traven. Glöm inte att ett bra grundsound är A och O. EQ är bara ett sätt att ytterliggare finjustera det hela om det behövs 🙂 Lycka till. Mvh /wah-wah
Henrik Andersson Vogel Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Håller med om de råd som getts här. Fokusera inte på EQ, utan på instrumentet, rummet, mikrofonen och dess placering. Hur har du spelat in det här?
Piccazzo Postat 16 mars 2005 Postat 16 mars 2005 Och även om du EQ:ar in din gitarr rätt i Solo läget, Hur låter den i arrangemanget. Det är just därför det inte finns skrivna regler för instrument. Alla kan låta bra solo , men i ett arrangemang kanske dom låter skit. Snabbaste tricket är att träna dina öron , och lära känna dina högtalare/Hörlurar.
Jonte Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 Jag som också är dålig på att eq:a, har en tilläggsfråga (som jag i och för sig kan testa själv)... Jag provade ganska nyligen att försöka hitta "karaktären", höjde upp något där, och skar ganska mycket runt omkring... Resultatet blev delvis som förväntat, de flesta ljuden framträdde bättre i mixen. Dock lät det ändå sämre totalt. Inte lika grötigt, men gitarren lät ganska dåligt, framförallt när den var ensam. Sången fick alldeles för mycket midrange osv... Jag antar att jag får fortsätta testa, men kan man göra så att man ändrar om EQ:n beroende på var i låten man är? Eller blir det skit för att det låter som "en annan" gitarr helt plötsligt? Typ nu är gitarren relativt ensam, EQ:a så lite som möjligt för att bibehålla orginalljudet som jag tycker låter rätt bra. Men sen kommer det till sång, kör och keyboard och allt grötar ihop sig. Börja skära med EQ där det går.. För att sedan EQ:a lite mindre igen när gitarren blir relativt ensam igen. Kan det fungera? Blir ju tyvärr lite ljudblind när jag suttit ett tag, och hörde att det lät fel först när jag återgick till ursprungsmixen där jag inte hade testat använda någon EQ. Därav att jag inte testat ovanstående ännu, har helt enkelt inte hunnit ännu.. Blir eventuellt till helgen. Läste även länken ovan, den tyckte jag om. Mailar hem nu, kan nog hjälpa en del tror jag. Jag gick tillväga så att jag försökte hitta var ljudet lät mest, och höjde upp det litegrann. Och klippte bort frekvenser över och under där jag tyckte att dom inte påverkade så mycket längre. Kanske är bättre att istället "prioritera" ett instrument där dom krockar enligt bilden, och sänka ner det som krockar istället för att höjja "karaktären". Kan tänka mig att jag får lite fetare gitarrljud då i alla fall... Och inte pilla på något som inte krockar/ligger utanför "karaktären".
bonzo Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 Typ nu är gitarren relativt ensam, EQ:a så lite som möjligt för att bibehålla orginalljudet som jag tycker låter rätt bra. Men sen kommer det till sång, kör och keyboard och allt grötar ihop sig. Börja skära med EQ där det går.. I såna lägen får man nog prioritera det som är viktigast. Dra ned volym och/eller panorera ut instrument som för stunden inte är viktiga (med automation). Ibland kan det ju dessutom visa sig att helheten blir mycket bättre om man helt enkelt tar bort något. Har du en fläskig keyboard-pad i refrängen så kanske gitarren är överflödig just där, eller tvärtom. Det är ju bara att klicka på Mute för att testa. Annars är väl "regeln" - som du är inne på - att man hellre ska sänka än att höja. Dvs, har du två spår som brottas om samma utrymme, så skär du i det minst viktiga spåret istället för att höja det viktiga.
Piccazzo Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 men kan man göra så att man ändrar om EQ:n beroende på var i låten man är Du kan göra precis hur du vill , Du SKA göra precis som du vill. Av kreativa lösningar föds nya spännade ljudbilder , låtar. Inom all Konstnärlig verksamhet råder det Anarki. Koncentrera dig mer på vad som låter bra hellre än vad som är rätt och fel.
Lundin Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 Resultatet blev delvis som förväntat, de flesta ljuden framträdde bättre i mixen. Dock lät det ändå sämre totalt. Inte lika grötigt, men gitarren lät ganska dåligt, framförallt när den var ensam. Sången fick alldeles för mycket midrange osv... [Offtopic] Tänk på att många instrument, gitarr i synnerhet, har flera fundamentala frekvenser som gör ljudet. Så en gitarr kanske behöver tre (3) punkter som måste bearbetas för att totalljudet inte ska gå förlorat. Anta att du har en akustisk gitarr inspelad och den låter varm och stor men du vill göra den mindre framträdande så sången får bättre rum. Leta upp basfrekvens, midfrekvens och diskant, alltså det som gör själva ljudet, skär sedan bort allt annat, mer eller mindre, beroende på hur det övriga arret ser ut. Om du lyckas kommer gitarren låta som den gjorde från början, med den skillnaden att den låter 2 storlekar mindre ( som en ukulele ungefär fast utan det plonkiga ljudet 😏 ) [/Offtopic]
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 Jonte: Det låter som att du kanske skulle testa att lägga en kompressor som håller ett hårt grepp om volymen. Jag upplever att det blir svårmixat när den hoppar mycket upp och ner på samma spår. Och som tidigare sagts, och som man kan läsa på sidan du pratade om, kan det vara vettigt att låta instrument ha flera toppar i Eq:n. Olika Eq på olika ställen? Visst. Kör med read/write-funktionen. ( för om jag inte minns fel har väl du Cubase? )
Orient Postat 29 mars 2005 Postat 29 mars 2005 Gör som jag gjorde från början!gör en ganska avancerad låt, sen sparar du pengar och anlitar en känd mixare och säg att han ska mixa din låt. Då kan du vara med i studion när han mixar skiten. Men det betyder inte att du kommer att kunna mixa som han, men det är ett steg som jag tycker hjälpte mig. Jag har mer och säga men orkar inte skriva, så inga kommentarer om vad jag skrivit nu, jag mår bättre utan de.Tack för mig och lycka till
Villa Superstar Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 Kan man eq:a midispår i Cubase (och andra program också för den delen)? Tänkte försöka mig på att eq:a för första gången och har laddat hem lite olika eq:s men nu vet jag inte hur jag ska kunna använda dom i programmet. Kan få fram eq:n på audiospår men inte på midispår. Om det inte går hur ska man då göra för att ta fram en basstämma så att den inte drunknar i de andra stämmorna.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 Kan man eq:a midispår i Cubase (och andra program också för den delen)? Tänkte försöka mig på att eq:a för första gången och har laddat hem lite olika eq:s men nu vet jag inte hur jag ska kunna använda dom i programmet. Kan få fram eq:n på audiospår men inte på midispår.Om det inte går hur ska man då göra för att ta fram en basstämma så att den inte drunknar i de andra stämmorna. om det är ett vsti - öppna mixern, se till att "hide VST instrument channels" inte är markerad. ( Den finns åt vänster, innan kanalstripparna ) Sen borde ditt instrument ligga - om du inte ändrat standardordningen - längst till höger, förbi audio- midi- och gruppkanaler. Sen är det bara att lägga på pluggar, eq och allt annat som en vanlig audiokanal.
Villa Superstar Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 Kan man eq:a midispår i Cubase (och andra program också för den delen)? Tänkte försöka mig på att eq:a för första gången och har laddat hem lite olika eq:s men nu vet jag inte hur jag ska kunna använda dom i programmet. Kan få fram eq:n på audiospår men inte på midispår.Om det inte går hur ska man då göra för att ta fram en basstämma så att den inte drunknar i de andra stämmorna. om det är ett vsti - öppna mixern, se till att "hide VST instrument channels" inte är markerad. ( Den finns åt vänster, innan kanalstripparna ) Sen borde ditt instrument ligga - om du inte ändrat standardordningen - längst till höger, förbi audio- midi- och gruppkanaler. Sen är det bara att lägga på pluggar, eq och allt annat som en vanlig audiokanal. Tusen tack
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.