Jump to content
Annons

Separera trumljud i Halion Sonic SE


jannew

Recommended Posts

Hej!

Tänkte höra om någon vet hur man separerar trumljuden i Halion Sonic SE,vad jag vill göra är att ha baskagge,virvel,hihat,mm på separata spår så man kan editera dom.

Hittar inte något sätt i manualen.

Någon som vet?

Har Cubase 6.5 o senaste uppdate.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte provat Halion Sonic, men på föregångaren Hypersonic tror jag inte det gick. Misstänker det är samma på Halion Sonic.

Förhoppningsvis får du svar från nån som använt Halion Sonic snart, men ett "ful-hack" är att ladda samma trumset på flera instrumentplatser, och bara använda en trumma på varje instrumentplats.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Hypersonic 2 gick det utmärkt att få ut separata spår på de 16 kanaler som fanns så även i HS.. Men jag sitter o kikar i Manualen och kan inte se hur många individuella utgångar som finns tillgängligt.. tror inte att de är så många som 16 men kan ha fel.. Du går helt enkelt in i Mixview i HS, längst ut i högra hörnet finns en liten meny som default står på "Main" klicka där så ser du hur många möjliga utgångar du kan skicka ljudet till, hmmm..tror jag har en svag minnesbild av att de är 4st inklusive Main.. kan ha fel...

sen behöver du ladda HS i VST-racket (F-11), sen klickar du i VST-racket på den lilla pilen till vänster om namnet ( till höger om "E-symbolen") väljer Activate all, eller bara de du vill/kan använda så kommer nya kanaler dyka upp i Cubase.

Jag tror inte att trumdelen var så genomtänkt att varje ljud kunde få sin egna utgång.. å andra sidan har jag aldrig kört den multitimbralt så du får prova å se.

Om inte trummorna mappas ut till egna kanaler blir det nog tyvärr så att du får köra Signia's ful-trick och ladda samma ful-trummor på flera spår i HS och sedan spela ett

ful-ljud i taget via sin egen midikanal men då i värsta fall gruppera vissa trumljud om de inte går att få helt separata.. Fult isåfall..men vad gör man 😉

Redigerat av Lundin
se par erat t ex t
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går bara att välja separata output för varje midikanal i Halion Sonic - inte för enskilda ljud på midikanalen. Då behöver du en trumplugg, som t ex BFD, Superior Drummer, Addictive Drums, Battery, Centipeak eller liknande...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

This is the way to göra..

Hoppas bara att Halion Sonic SE kan skicka ut på flera kanaler.. de é la gött isåfall.

Halion_sonic_mapping_Cubase_bild1.jpg

Och bild 2..

Halion_sonic_mapping_Cubase_bild2.jpg

Happy hunting.

EDIT: Tänkte inte på att bilden blir bredare för dig om du inte har dubbla skärmar.. sorry.. hoppas det går ändå.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, detta blir mitt första inlägg på det här forumet.

Som svar på din fråga;

Markera hela midispåret som du vill separera (i ditt fall trumspåret).

Gå in på MIDI-menyn och klicka på "Dissolve part".

Det kommer upp en ruta. Välj "Separate Pitches"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, detta blir mitt första inlägg på det här forumet.

Som svar på din fråga;

Markera hela midispåret som du vill separera (i ditt fall trumspåret).

Gå in på MIDI-menyn och klicka på "Dissolve part".

Det kommer upp en ruta. Välj "Separate Pitches"

Ja, så kan det ju vara också.. själv brukar jag alltid tro att det är de svåraste alternativen som efterfrågas.. annars kan man ju hoppas att det stått "Separera en kombinerad MIDI-fil för att få alla trumdelarna uppdelade på egna MIDI-spår.." istället.

.. må bästa förslag vinna.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så kan det ju vara också.. själv brukar jag alltid tro att det är de svåraste alternativen som efterfrågas.. annars kan man ju hoppas att det stått "Separera en kombinerad MIDI-fil för att få alla trumdelarna uppdelade på egna MIDI-spår.." istället.

.. må bästa förslag vinna.

Ja absolut, men om man inte är en veteran inom programet (inte för att jag är det) så kan det vara svårt att formulera sig exakt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja absolut, men om man inte är en veteran inom programet (inte för att jag är det) så kan det vara svårt att formulera sig exakt rätt.

No worries, jag spånade i allmänhet att det vore förargligt om det inte framkommit tidigare med tanke på vilka typer av motfrågor vi ställt..

EDIT:

Fast nu blir jag ju nyfiken om det var en MIDI-fil som problemet rört sig kring...

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo igen

Har varit borta ett tag men ser att ni brainstormat under tiden :-)

Det jag var ute efter var kunna dela upp dom olika trumljuden så jag kan editera dom för sig,typ på dom andra trumpluggarna,som det är nu så är många ljud trumsets men inte bara tex bastrumma.,virvel,mm.

Jag ska testa era förslag och får se om jag lyckas :-)

Tack för brainstormandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dissolve Part funkar väldigt bra om man behöver dela upp ett midispår med trummor och få de olika trummorna på varsitt midispår. Du kommer fortfarande att få ut alla ljuden på samma utgång från Halion Sonic, men alltså varje trumma på ett eget midispår.

Som jag uppfattade det från början, så trodde jag att du ville ha ut ljuden på separata ljudutgångar från Halion Sonic för att kunna hantera de olika trumljuden separat i mixern, men det du frågar efter handlar alltså inte om Halion Sonic, utan om midispår i Cubase. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha.. ja du ser.. man sitter o klistrar o fixar o sliter sitt hår med en lösning, sen var det en midi-fil som skulle dissikeras.. ohboy..

Då vet man i fortsättningen att inte gå på det krångligaste alternativet.

Skönt att det löste sig, o grattis Whooperz - you nailed it.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo igen

Har nu suttit och testat och löste det så här:

Jag valde ett trumljud i HS och spelade in.

Markerade sen det midi spåret och gick till Midi-dissolve part och då blev det separata midi spår.

Sen markerade jag alla nya spår och valde Export-audio mixdown.

Klickade i "Channel batch export " längst upp till vänster och valde sen dom kanaler jag vill ha.

Under " import into project " ska Pool oct audio track vara förbockade.

Och exporterade dom och voila så hade jag separata ljudspår som jag nu kan editera som jag vill.

Märkte att en del ljud hade effekter på så det kan väl slå av i HS om man vill ha en torr mix.

Har säkert missat något men nu kom jag i mål i alla fall :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...