Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

LA-610 räknas väl som typ den bästa channelstripen? Och kollar man här,

http://www.uaudio.com/hardware/channel-strips/la-610-mkii.html

så är kompressordelen en LA-2A ... Men efter vad jag minns så anses inte den kompressorn vara så där riktigt superbra, kanske jag har helt fel?

Kan nån reda ut det där?

Nu när jag uppgraderat huvudmicken till en TLM49 börjar jag bli lite småsugen på nån värsta kompressor, men att köpa en hel limpa LA-610 varken vill eller har jag råd med, jag har redan Joemeek VC1Q som jag kan få lite skitigt ljud med, och en Audient Mico som ger superren preamping. Så nån ren kompressorburk att köra ihop med Micon är nåt jag smådrömmer lite om nu. Det borde väl finnas nåt i samm klass med LA-610`s kompressordel? Kanske optokompressor...?

Annons
Postat

Jag räknar inte LA-610 som den bästa channelstripen. Däremot en av de bättre i den prisklassen.

Kompressorndelen har en likadan detektorkrets (opto) som LA-2 och därmed liknande attack och release. Funkar bra i vissa sammanhang och på vissa röster. Men ibland vill man ha större flexibilitet än så.

En av mina favoritkompressorer är Empirical Labs Distressor. Allround med många inställningsmöjligheter utan att man pillar ihjäl sig.

Postat (redigerat)

LA-3 eller LA-4?

Ja det är nog såna jag tänker på. Det var en sån till salu här i forumet för nåt år sen. Men de här är rörkompressorer, och inte optokompressorer? Och optokompressorer har aldrig rör?

Jag hittade lite intressanta trådar om hur man brukar kombinera (seriekoppla) såna här dyra kompressorer i serie och få ännu bättre ljud. Gjorde själv nåt liknande när sjungit in Samban o tyckte sången var för lite komprimerad. Tog ut sångspåret o körde in det i Joemeekens lineingång och fläskade till det på ett sätt jag tyckte blev ganska bra.

http://soundcloud.com/user7908154/deidres-samba-flying-saucers-1

Kanske jag borde koppla micken till Micopreampen och därifrån till line in på Joemeeken och på så vis använda enbart optokompressorn och eq-delen i Joemeeken? Får lite för mig att Joemeekens kompressor är lite bättre än micpreampen i samma burk... MIcon är i alla fall tystare. Jag skulle kunna koppla så, sen lägga nån av mina andra kompressorer/gates sist i kedjan. Måste testa det bara jag blir fri från influensan, nu är det omöjligt att sjunga alls.

Kanske kan jag få ett lyft i soundet utan att lägga ut ett öre?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Opto är en detektorkrets. Liksom VCA (som du hittar i SSL och dBx-burkar).

Sedan kan förstärkningen vara transistor eller rör.

LA-2 är således en rörbestyckad optokompressor.

LA-3 en transistorbestyckad dito.

Postat (redigerat)

Summit Audio TLA-50 är en halvracks "LA2-inspirerad" rörkompressor som börjat krypa ner i pris på begagnatmarknaden.

Nu är jag med. Det var en sån som var till salu här förut.

Men jag kan troligen få snyggare ljud än jag har med att seriekoppla två av de burkar jag redan har. Kanske med Joemeekens opto sist och en lättare multibands prekomprimering före den.

Tack för infon, nu har jag lite bättre koll.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

lite OT.. men appropå LA2A

http://www.youtube.com/watch?v=-Q6XHVSZ6_E

här försöker de sälja ADL 1000 mot LA2A

men jag tycker LA2A:n vinner i alla exempel

vilken Mojo den har.. 🥰

vill ha

Jag bekänner direkt att jag antingen inte hör nån skillnad alls eller så gillade jag ljudet i kopian bättre, orginalet höjer upp diskanten lite, med ett lätt fräsande?

Samtidigt tyckte jag exemplen var så jämt framförda (volymmässigt) att det lät väldigt bra även utan kompression. Plus att det är hopplöst att veta vad man tycker om resultatet av en sångkompression om man inte får lägga in sången i resten av musiken. Jag har märkt att jag gärna gör det misstaget att komprimera aningen för lite från början. Och med portans ganska usla kompressorer går det inte att göra så mycket mer efteråt.

Nu är jag som sagt starkt inne på att komprimera i två steg med Joemeekens optokompressor sist. Jag har en så otäck förkylning nu att jag knappt kan stå på benen, än mindre försöka sjunga, men när det gått över ska jag göra lite test och lägga ut för kommentering. Det kanske går att få ut bättre resultat med de kompressorer jag redan har, bara jag rattar optimalt...

På samban sjöng jag först genom TLM49 - Audient Mico - billig TC C300 multibandskompressor. När jag mixade sen tyckte jag att det var för lite komprimerat och körde sångspåret (och även sologitarren) genom Joemeeken, det blev betydligt fetare, men nu när jag lyssnar noga så har jag nog pressat aningen för mycket.

http://soundcloud.com/user7908154/deidres-samba-flying-saucers-1

Jag är lite ovan med micken fortfarande oxå, det tar ju en stund att lära sig hur den reagerar på allt, och vilken signalväg som är bäst, jag har ju en del olika alternativ...

By the way så tycker jag de här Sound Pures videogrejer är väldigt bra gjorda.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.