Jump to content
Annons

Tystnad innan låt, hur många sek


rockstone

Recommended Posts

Annons

Personligen tycker jag att det ska början exakt där filen börjar. Kanske nån super-duper-milli-0.00000-sekund efter hehe.

Låtar som tar tid på sig att börja är bara jobbigt.

Däremot i slutet ska det vara en paus såklart, på ett par sekunder. Brukar aldrig vara noga med hur länge, bara det blir en liten paus så är jag nöjd.

Nästan-ontopic: Livespelningar som spelats in, där hela konserten är bevarad, ska enligt mej ALLTID klippa precis där låten börjar, så att mellansnacket hamnar efter låten...

Aja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt som kan vara värt att tänka på är att vissa musikspelare har en sorts autofade i början/slutet av låtar. Om man inte har i alla fall någon kort tystnad innan låten så kan det göra att lyssnaren missar låtstarten och en del av upplevelsen kan förtas. Själv finner jag det irriterande om ljudet från att jag trycker ner en tangent (= playknappen) går "in" i själva låten. Själv brukar jag lägga ungefär 0,2-0,5 sekunders tystnad innan start. Efteråt är inte lika petigt, men i ett albumsammanhang kan den tystnaden ha ett konstnärligt värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och mixar/mastrar, eller försöker iallafall. Nu undrar jag hur länge det skall va tyst innan och efter en låt när jag ska göra audio mixdown, finns det någon standard eller vad man ska kalla det?

Menar du just när man kör ut mixen från DAW-programmet, så tror jag inte det finns nån standard eller underförstådd praxis.

Däremot brukar en del inte jobba ifrån absoluta nollpunkten i DAW-programmet, utan lägger början på låten "en bit in", så får man dels lite tystnad innan och dels kan det vara praktiskt av varierande skäl, t.ex. om man behöver göra introt längre eller skicka ut MIDI-dumpar till externa enheter innan låten börjar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Halkbi. 0.2-0.5 sekunds tystnad före känns ganska lagom - och sedan är det nog mer eller mindre standard att ha 2 sekunders paus mellan låtarna, men pausen mellan låtarna ställer man i brännarbrogrammet och inte genom att ha tystnad i audiofilerna, men upp till 0.5 sekund extra när att det har blivit helt tyst, kan vara lagom i audiofilerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Halkbi. 0.2-0.5 sekunds tystnad före känns ganska lagom - och sedan är det nog mer eller mindre standard att ha 2 sekunders paus mellan låtarna, men pausen mellan låtarna ställer man i brännarbrogrammet och inte genom att ha tystnad i audiofilerna, men upp till 0.5 sekund extra när att det har blivit helt tyst, kan vara lagom i audiofilerna.

Exakt vad jag skulle skrova. Men ja brukar jävlas och ha 28 minuters tystnad innan en låt. Bara för att jag är så häftig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att lite äldre cd-spelare, bilstereosar, är sämre på att hinna med i svängarna om man hoppar mellan låtarna?

Jag brände en cd förut, helt utan mellanrum/tystnad i början på låtarna, för att höra hela låtarna måste man lyssna från första till sista låt, utan att hoppa mellan låtarna, annars försvann det lite i början. Nyare spelare kanske är mindre känsliga? Dumt att chansa, en halv sekunds tystnad före låten märker man inte som nån sorts irriterande tystnad heller.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Halkbi. 0.2-0.5 sekunds tystnad före känns ganska lagom - och sedan är det nog mer eller mindre standard att ha 2 sekunders paus mellan låtarna, men pausen mellan låtarna ställer man i brännarbrogrammet och inte genom att ha tystnad i audiofilerna, men upp till 0.5 sekund extra när att det har blivit helt tyst, kan vara lagom i audiofilerna.

2 sek paus standard? Jag brukar ställa in en halv sekund där med... Kanske dax att tänka om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att lite äldre cd-spelare, bilstereosar, är sämre på att hinna med i svängarna om man hoppar mellan låtarna?

Jag brände en cd förut, helt utan mellanrum/tystnad i början på låtarna, för att höra hela låtarna måste man lyssna från första till sista låt, utan att hoppa mellan låtarna, annars försvann det lite i början. Nyare spelare kanske är mindre känsliga? Dumt att chansa, en halv sekunds tystnad före låten märker man inte som nån sorts irriterande tystnad heller.

Det kan nog stämma att äldre spelare kan ha problem med det. De kan också ha problem om man normaliserar till högre signal än -0.3dBFS, har jag för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Exakt vad jag skulle skrova. Men ja brukar jävlas och ha 28 minuters tystnad innan en låt. Bara för att jag är så häftig.

Viktigt ocksa att processa tystnaden genom feta och dyra kompressorer sa att tystnaden har det raetta trycket.

Skaemt asido.... ca 0,3 brukar vara najs tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog stämma att äldre spelare kan ha problem med det. De kan också ha problem om man normaliserar till högre signal än -0.3dBFS, har jag för mig...

Kan -0.3dBFS vara ett värde som motsvaras av det jag kan ställa in i min Finalizers limiterdel, det är en grej som kallas "Digital Ceiling" och går att ställa i tiondelar från 0,0 till - 1 db. Jag brukar ha den på -0,2 db, utan att riktigt veta varför, har nog läst att ett sånt värde är normalt... Kanske vore smart att krypa ner lite lägre där, jag som DAW-lös inspelare har ju inte 100 koll på nivåer och peakar som ni normala mjukvarulirare...?

Link to comment
Dela på andra sajter

enda regeln är att det måste vara minst 2 sek innan första låten på skivan.

alltså inte på filen

mellan låtar gör amn som man vill

det beror ju på om låtarna passar ihop eller inte

eller helt andra anledningar

tex kan man ha spårbyte mitt i en låt

mer vanligt med klassisk musik

jag har inte hört att det ska vara något problem med det på cd-spelare

först när man konverterar till mp3 eller liknande kan det bli problem då det kan lägga till lite tystnad

eller tex på spotify där det hörs ett tydligt hack

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - 2 sekunder paus lägger nog brännarprogrammen till automagiskt före första låten, men det är kanske bäst att kolla - för det är inte säkert att alla är lika bra på att hålla sig till standarden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - 2 sekunder paus lägger nog brännarprogrammen till automagiskt före första låten, men det är kanske bäst att kolla - för det är inte säkert att alla är lika bra på att hålla sig till standarden.

I min porta kan man välja hur långt mellanrum man vill ha mellan alla låtar... Men inte före första låten eller efter sista.

Jag är körd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...