Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Jag kör en iMac med 8 GB RAM.

Har tidigare lirat med Cubase Studio 5 (i 32-bitarsläge). VST Performance började då bråka någonstans kring 4-5 VST-syntar. Har nu uppgraderat till Cubase 6.5 (och kör i 64-bitarsläge), men bråket börjar ungefär vid samma mängd VST igång samtidigt. Visst borde 8 GB i 64-bitarsläge motsvara åtminstone 4 gånger så mycket minne mot att köra 32-bitarsläge (Max 2GB)? Eller tänker jag fel nu?

Hjälp!

Annons
Postat

Det beror på vilka iinstrument du kör med och som du beskriver det så tror jag snarare att du hade behövt uppgradera CPU:n istället för minnet...

Om instrumenten är ljudalstrande så gör det normalt ingen skillnad med minnet, utan då är det datorns CPU som belastas av instrumenten.

Om du använder stora samplingsbibliotek som streamar ljudet från disk, så mappas samplingarna upp i RAM för snabbare access - och då har minnet stor betydelse.

pme (oregistrerad)
Postat

Och latencyn har mycket stor betydelse för antalet plugins.

Postat

Det beror på vilka iinstrument du kör med och som du beskriver det så tror jag snarare att du hade behövt uppgradera CPU:n istället för minnet...

Om instrumenten är ljudalstrande så gör det normalt ingen skillnad med minnet, utan då är det datorns CPU som belastas av instrumenten.

Om du använder stora samplingsbibliotek som streamar ljudet från disk, så mappas samplingarna upp i RAM för snabbare access - och då har minnet stor betydelse.

Jag kör mest samplers, till exempel Battery, Nexus, Kontakt. Det jag tycker är konstigt är att det ger ungefär samma utslag nu när jag kör 64-bitars versionen som tidigare med 32-bitars. Borde inte minnet räcka längre då jag kör 8 GB och mest samplers?

pme (oregistrerad)
Postat

Jag kör mest samplers, till exempel Battery, Nexus, Kontakt. Det jag tycker är konstigt är att det ger ungefär samma utslag nu när jag kör 64-bitars versionen som tidigare med 32-bitars. Borde inte minnet räcka längre då jag kör 8 GB och mest samplers?

VST performance mätaren mäter i princip hur mycket cpu marginal du har innan du får "underrun" vilket låter som knaster. Det har väldigt lite med minne att göra.
  • 4 veckor senare...
Postat

Ledsen för sen replik:

Som jag förstår detta så borde alltså de VST-samplers jag använder utnyttja RAM istället? Kör en hel del kanalpluggar också, hur jobbar dom, mot RAM eller CPU?

Postat (redigerat)

Alla plugins drar CPU-kraft. Det är bara instrument med stora samplingsbibliotek som har nytta av mycket RAM.

- och som sagt, så hjälper det att ställa in högre latency, eftersom datorn får mer tid att göra sitt jobb då.

Kör man med onödigt hög samplingsfrekvens, så påverkar det också eftersom datorn blir mer belastad vid högre samplingsfrekvens.

Redigerat av Claes
Postat

Jag förstår. Läste precis på om Cubase 7 och ASIO Guard. Verkar kunna vara något för dom som har liknande problem som mig. Tack för svaret!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.