Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har lusläst Claes artikel på wikipedia om akustik idag, och nu undrar jag om inte bästa sättet att dämpa rummet för lyssning är att bygga två stora kuber och sätta över monitorerna(öppen framsida då givetvis)

Då borde det väll bli rätt bra efter spegelmetoden, och så kanske dämpa väggen bakom sig oxå. Är inte det bästa sättet? två stora lådor på en kvadrat meter över monitoren.....................eller är det bättre att ha ett moln i taket och dämpskärmar på väggarna?

Vad säger ni, och framförallt vad säger Claes

Annons
Postat (redigerat)

Jag vet inte hur stort rum du har men anta väggen du spelar mot är 3 meter bred, så kan du lika gärna bygga en riktig baffelvägg med infällda högtalare. Du kan söka på "flush mounted speakers". Med denna konstruktion kommer du runt SBIR problem men inte förstareflex sidor och tak. Dessa måste behandlas oavsett med antingen absorption (vanligast) eller difusion.

Redigerat av wellness music
Postat

Jag vet inte hur stort rum du har men anta väggen du spelar mot är 3 meter bred, så kan du lika gärna bygga en riktig baffelvägg med infällda högtalare. Du kan söka på "flush Lou Ted speakers". Med denna konstruktion kommer du runt SBIR problem men inte förstareflex sidor och tak. Dessa måste behandlas oavsett.

Ja, fast nu sa han ju faktiskt "...framförallt, vad säger Claes?" 😆😉

Postat

...fast jag tror nog att Wellness är minst lika kvalificerad att svara på sådana frågor. 🙂

- men för säkerhets skull så kan jag tillägga att jag instämmer i det han säger. SBIR slipper man ifrån vid flushmontering, men i övrigt behöver man i vanlig ordning behandla med absorbenter enligt spegelmetoden.

Postat (redigerat)

...fast jag tror nog att Wellness är minst lika kvalificerad att svara på sådana frågor. 🙂

Ja det tror jag också!

Redigerat av AnthonyS
  • 1 månad senare...
Postat

Tror att det här med flush mounted speakers blir lite väll avancerat för min del, Har ett par genelec 8030 och kommer snart att flytta hemstudion till ett annat rum, har lite svårt att få till det bra

med basregistret i mixarna............., kommer min ide med kubarna att hjälpa mig eller är iden världelös? isåfall hur tjocka skall jag bygga dom och är glasull ett lämpligt material?

Postat

Om man säger såhär.. om det var "den bästa lösningen".. varför har då inte alla "riktiga studios" så? Stora kuber på högtalarna alltså. Jag är ingen akustikexpert, men jag brukar alltid resonera så.

"om det nu är så jävla bra.. varför har inte alla proffs så?". Så tänkte jag tex innan jag köpte min kemper. "Om den nu är så perfekt. Varför har inte massa proffs en?", sen såg jag att det var många stora namn som använde den flitigt. Så jag slog till.

Postat

Ok, men detta är ju som sagt ingen proffsstudio, tänkte däremot köra med cleas spegelmetod, Frågan är altså hur gör jag absorbenterna, hur tjocka och vilket material? vill få bättre koll på basen och detta borde väll bli bättre än att inte akustikbehandla alls?

Postat

Ok, men detta är ju som sagt ingen proffsstudio, tänkte däremot köra med cleas spegelmetod, Frågan är altså hur gör jag absorbenterna, hur tjocka och vilket material? vill få bättre koll på basen och detta borde väll bli bättre än att inte akustikbehandla alls?

Basfällor i hörnen, flytta ut högtalarna från hörn och nära väggar. Sen vet du vad spegelmetoden är va? Annars kan du kolla upp "studio rescue" på tuben så ser du hur du ska göra 🙂 Om du har ett litet rum så är det viktigt att inte "over do it", du vill ju inte döda ljudet, utan kontrollera det. Var noga med basen om du har ett litet rum också. Eftersom för mkt dämpning kan ta död på basen. Den behöver ju lite yta för att göra sitt jobb.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.