museo12 (oregistrerad) Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Behöver lite "moderna" synthljud när jag jobbar med Ableton. Tycker både Sylenth 1 och Zebra2 verkar har bra ljud och många möjligheter. Kanske är Sylenth 1 mer lättanvänd och Zebra 2 kan man gå mer på djupet i. Har jag rätt? Någon som använder båda? Vilken hade varit ert förstahandsalternativ i den prisklassen? Någon annan plugg i samma prissegment och användningsområde?
JohnRick Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Denna hade jag tittat på: http://www.kvraudio.com/product/diva-by-u-he Eller dessa: http://www.kvraudio.com/product/strobe_dcam_synth_squad_by_fxpansion
lordnicke Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Sylenth1 e den synth jag använder mest bland dom 2 du nämnde. Diva som nämndes ovanför har jag inte testat men hört mycket gott om men också att den skall vara ganska taskig mot din CPU. //Nicke
Claes Holmerup Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Sylenth 1 gillar jag. Waldorf Largo är också en trevlig bekantskap, liksom DCAM:SynthSquad, som JohnRick nämnde (Diva har jag däremot inte testat). 🙂
vstrs Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Har provat båda och jag föredrar zebran. Prova zebralette, den är gratis och bra. Min favorit är synthmaster, (kostar 130 dollar). Kom ihåg att det finns demoversioner av dessa och tanka ner så det är bara och prova. Det finns många bra gratissyntar också.
museo12 (oregistrerad) Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Tackar för alla förslag! En sak jag funderar på är om Sylenth 1 fortfarande uppdateras?
BHR Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Gör du house så är Sylenth1 absolut bäst om du frågar mej, används flitigt av alla dom större houseproddarna.
hellfog Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 JA beror lite vad för musikstil man håller på med. Zebra 2 passar mig bättre än Sylenth1 som är för mycket Techno, house stuk.
Berg Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Ladda hem ett par tre gratissyntar och gör nåt eget. Varför vill du låta som nåt "modernt"? Om du tänker så så är du antagligen inne på att låta grymt och det gör du enklast genom att låta eget...
Linus Postat 28 oktober 2012 Postat 28 oktober 2012 Ladda hem ett par tre gratissyntar och gör nåt eget. Varför vill du låta som nåt "modernt"? Om du tänker så så är du antagligen inne på att låta grymt och det gör du enklast genom att låta eget... Och du menar att TS inte kan få ett eget sound med syntarna som räknats upp?
museo12 (oregistrerad) Postat 28 oktober 2012 Postat 28 oktober 2012 Tack återigen för svaren och tipsen! Det blir (till att börja med) Sylenth 1. Kollat runt, laddat ner demo, blängt på Youtube mm och har hittat vad jag söker. Zebralette, Diva med flera är också intressanta i senare skede.
Berg Postat 28 oktober 2012 Postat 28 oktober 2012 Och du menar att TS inte kan få ett eget sound med syntarna som räknats upp? Snarare att det är väldigt enkelt att låta som alla andra med syntarna som räknats upp (i ursprungsposten).
mikeni Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 Finner Sylenth1 bäst. Går att göra så mycket med den och det finns så stort urval av nedladdningsbara presets.
Lundin Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 (redigerat) Lite sent kanske men en liten reflektion på dina frågor angående Sylenth1 v.s Zebra 2. Jag har nyligen genomgått några onlinekurser i synthprogrammering med Zebra 2 som verktyg men också där man utgått från Zebra 2 och återskapat ljud från den så exakt som möjligt på Virus TI2, Sylenth1 och Massive och ur det perspektivet när de är satta back-to-back får man ett bra perspektiv på kärnan i soundet i de råa vågformerna syntarna återskapar. I det jag själv upplevde så är Sylenth1 bra på snärtiga in-your-face ljud och har en ganska rå, lite "kantig" karaktär till sig även med effekter på, Massive har i jämförelse en lite metalliskt ton generellt och TI2 någonstans mittemellan Zebra och Sylenth1. Det jag tilltalas av med Zebra 2 är att den är modulär + att den har mycket flexiblare möjligheter till ljudskulptering när du i pluggen har kompressor, EQ och effekter som sen också kan sättas i valfri ordning.. vill du ha 2EQ's.. stoppa in det.. vill du ha kompressor före eller efter EQ.. gör det.. här slår den de andra syntarna på fingrarna med 2 och en halv Zebralängd. Kommer själv köpa Zebra för den blir perfekt som komplement till de andra syntarna jag normalt kör... ska du bara köpa en (1) av dem så kan det vara bra att fråga dig själv vilken typ av musik du kommer göra med den i huvudsak.. Sylenth1 och Massive har bra klipp i sina VCO'er - Zebra har inte riktigt samma klipp men utmärker sig desto mer om du gör atmosfäriska PAD's och liknande.. Sylenth1 uppdateras fortfarande men det är ju inte mycket som är fel så det sker ju inte varje vecka. Sista versionen är 2.21 Redigerat 10 november 2012 av Lundin
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.