Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenna, jag har lite probs med mickning av virveln. Jag får inte till det där rätta rasselljudet, det låter helt enkelt bara klong, ungefär som på metallicas st anger, visst kan det va coolt men det vill jag inte ha!

Ett alternativ är att kanske ta å rikta en av överhängsmickarna mer mot virveln, eller finns det några bättre sätt att få virveln att låta som den gör när man spelar på riktigt?

Tack på förhand! /Tjong

Annons
Postat

Sätt en mik på undersidan också (och fasvänd den sen). Antar är det är sejan du vill ha fram.

Postat
Sätt en mik på undersidan också (och fasvänd den sen). Antar är det är sejan du vill ha fram.

Aight det ska jag försöka prova, ifall kablarna räcker ^^.

Hur går fasvändning till i sequencer (stavfel), tex cubase, finns det något engelskt ord för fasvändning som det bara är att smocka på ljudspåret?

Postat

Instämmer. Personligen tycker jag att sejar-micken är viktigare än att ha en mick på ovansidan. Själva attacken tas upp fint ändå av överhäng.

Inte säker på att fasvändning är nödvändigt alls. Lyssna först.

Postat

Tror fasvändning finns nånstans vid EQn och dedär i cubase (kör inte cubase själv).

Kör du både över och undersida på virveln kommer du förmodligen få fasvända, men testa och lyssna dig fram såklart.

Postat

Ifall du inte skulle hitta den eller ifall du senare skulle använda en sequencer som inte har fas vändningsfunktion, ladda då ner AnalogX Phase (dirextx) plugin. Kan vara bra att ha till hands.

Postat
Ifall du inte skulle hitta den eller ifall du senare skulle använda en sequencer som inte har fas vändningsfunktion, ladda då ner AnalogX Phase (dirextx) plugin. Kan vara bra att ha till hands.

Finfina dundertips, den där pluggen blir nog användbar framöver..

Tackar allesammans

Postat

Finfina dundertips, den där pluggen blir nog användbar framöver..

Tackar allesammans

Kul att man var till nytta.

MvH Rickard Gerthsson

Postat

Aight det ska jag försöka prova, ifall kablarna räcker ^^.

Hur går fasvändning till i sequencer (stavfel), tex cubase, finns det något engelskt ord för fasvändning som det bara är att smocka på ljudspåret?

Fasvändningsknappen ser nog ut som ett danskt ö. ▒

Postat

Det heter typ Phase Reverse och i cubase nås det genom att högerklicka på ljudspåret och välja process och sedan Phase Reverse (har jag för mig)

/Jonas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.