joachime Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Du rumphögg mitt citat och svarade på en bifråga, och jag pallade inte utveckla... Jag svarade på en av dina frågor. På vilket sätt är det ett problem du inte orkar bemöta?
Valle Postat 1 november 2012 Trådstartare Postat 1 november 2012 Valle, jag skulle nog säga att "magiska" hjälpmedel är ganska nya på banan. Det är för att du tycker att det är du som bestämmer var gränsen går för vad som ska få anses "magiskt" och inte. Skulle nog jag säga.
Valle Postat 1 november 2012 Trådstartare Postat 1 november 2012 Jag svarade på en av dina frågor. På vilket sätt är det ett problem du inte orkar bemöta? Frågan du svarade på var bara en bifråga, ett sorts förtydligande till "Men hur var det från 50- till 60-tal, från 70- till 80-tal (gubbarnas tidsåldrar)... var den tekniska utvecklingen inte lika 'svår'?" Det är förstås inte ditt fel om jag formulerade mig korkat.
SadamJR Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Valle, jag skulle nog säga att "magiska" hjälpmedel är ganska nya på banan. Det är för att du tycker att det är du som bestämmer var gränsen går för vad som ska få anses "magiskt" och inte. Skulle nog jag säga. Les Pauls inspelningar ansågs nog som magiska på sin tid.
joachime Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Frågan du svarade på var bara en bifråga, ett sorts förtydligande till "Men hur var det från 50- till 60-tal, från 70- till 80-tal (gubbarnas tidsåldrar)... var den tekniska utvecklingen inte lika 'svår'?" Jo, men det var ju en hypotetisk fråga som bara en mycket liten del av forumet eventuellt kan svara på. Så därför valde jag att svara på den mer konkreta följdfrågan.
Valle Postat 1 november 2012 Trådstartare Postat 1 november 2012 Jo, men det var ju en hypotetisk fråga som bara en mycket liten del av forumet eventuellt kan svara på. Så därför valde jag att svara på den mer konkreta följdfrågan. Som, som sagt, helt saknade relevans på egen hand. Du kan dock svara på (huvud)frågan. Med dina kunskaper/meriter bör du ha en ganska så klar uppfattning av vad som tekniskt sett ansågs hippt på 60-talet (sedan via 70-talet) och på 80-talet, och om dess utveckling var stor (= svår) eller bara marginell.
crillemannen Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Tänker inte skriva något mer än att jag inte håller med OP någonstans i trådstarten. Låter mer som en hemma pulare som skall rättfärdiga att han inte har några bra prylar lika mycket som gamla studiorävar alltid måste säga att analogt är 1000x bättre en digitalt bara för de spenderar flera 100k på sin studioutrustning / Peace 3
aROCKER Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 (redigerat) Att det digitala håller osv..javisst, säger sig självt...men när vill man ha det soundet, lite "kallt/sterilt" som jag uppfattar det, utan skön "botten"/saturation/mättnad. glömde...VÄRME! Detta är ju en smaksak...ingen diskussion man ska ta med gemene man...jag gillar inte sterila produktioner och ett säkert sätt att undvika det är via rullbandsmättnad. Sedan är det inte hundra procent säkert att jag alls kan särskilja...men nog fan är det en lättare väg att ta via rullband om man vill nå en viss "känsla" av färdig produkt. Bara att lyssna på gamla portainspelningar där man chockas av hur feta trummorna lät. Redigerat 1 november 2012 av aROCKER
Farmer Boy Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 (redigerat) Det är för att du tycker att det är du som bestämmer var gränsen går för vad som ska få anses "magiskt" och inte. Skulle nog jag säga. så kan det ju vara, såklart, men kan inte du utveckla ditt resonemang om magiska studiohjälpmedel som alltid funnits? Du skrev själv som replik på en vision om kommande automixprocessorer och nämde då automatisk tonkorrigering som ett exempel, så jag antog (felaktigt?) att du menade liknande grejer... Redigerat 1 november 2012 av Farmer Boy
Valle Postat 1 november 2012 Trådstartare Postat 1 november 2012 Låter mer som en hemma pulare som skall rättfärdiga att han inte har några bra prylar lika mycket som gamla studiorävar alltid måste säga att analogt är 1000x bättre en digitalt bara för de spenderar flera 100k på sin studioutrustning Jag låter inte som en hemmapulare. Jag är en hemmapulare. Mina prylar är inte lika "bra" som dina. Men det gör inget, för mina produktioner blir lika bra som dina. Om inte bättre. See? 1
pile63 Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Efter ha läst genom denna tråden börjar undra lite. Är inte huggorm fridlyst i Sverige? Sedan, var får man tag i recept på huggorms soppa? 😛 2
wellness music Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 ... för mina produktioner blir lika bra som dina. Om inte bättre. See? Jo, men visst brukar väl du lämna bort dina grejjer för mastring för att på så sätt få extra värme i produktionerna? 2
Die Hard (oregistrerad) Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Jo, men visst brukar väl du lämna bort dina grejjer för mastring för att på så sätt få extra värme i produktionerna? Jäpp han skickar dem till mig som sätter mig på dem och släpper av en varm fis så vips har de värme. 😑
Valle Postat 1 november 2012 Trådstartare Postat 1 november 2012 men kan inte du utveckla ditt resonemang om magiska studiohjälpmedel som alltid funnits? Du skrev själv som replik på en vision om kommande automixprocessorer och nämde då automatisk tonkorrigering som ett exempel, så jag antog (felaktigt?) att du menade liknande grejer... Det har alltid funnits mer eller mindre "magiska" studiohjälpmedel. Mellotronen var väl rätt så "magisk". När Neve kom med sin "auto fader" (70-tal) ansågs det säkert "magiskt".
Valle Postat 1 november 2012 Trådstartare Postat 1 november 2012 Jo, men visst brukar väl du lämna bort dina grejjer för mastring för att på så sätt få extra värme i produktionerna? 😄 O'ja! Jäpp han skickar dem till mig som sätter mig på dem och släpper av en varm fis så vips har de värme. 😑 Eeeeww!
Valle Postat 1 november 2012 Trådstartare Postat 1 november 2012 Efter ha läst genom denna tråden börjar undra lite. Är inte huggorm fridlyst i Sverige? Sedan, var får man tag i recept på huggorms soppa? 😛 Hoppas du inte blir anmäld för det där. Jag och några till har fått varningar utdelade för mindre. En gång sa jag "fan".
Zakyath Postat 2 november 2012 Postat 2 november 2012 du kan inte posta lite analogt överdriven musik med ett kallt sound och något helt digitalt med lite varmare sound? tänkte väl det. mycket snack, lite substans.
Claes Holmerup Postat 2 november 2012 Postat 2 november 2012 du kan inte posta lite analogt överdriven musik med ett kallt sound och något helt digitalt med lite varmare sound? Nej. Jag spelar bara in digitalt eftersom det låter mycket bättre än de gamla analoga inspelningarna, så jag ser ingen orsak att gå tillbaks och skaffa utdaterad utrustning bara för att göra en jämförelse som jag blev klar med för många år sedan, när jag gjorde mig av med den sista rullbandaren. tänkte väl det. mycket snack, lite substans. Tvärtom; Mycket snack med egna välgrundade beslut efter att ha testat själv.
Zakyath Postat 2 november 2012 Postat 2 november 2012 Du behöver inte illustrera med din egna musik, utan andras fungerar mycket väl också
Claes Holmerup Postat 2 november 2012 Postat 2 november 2012 Du behöver inte illustrera med din egna musik, utan andras fungerar mycket väl också Det går ju inte eftersom ingen annan än de som har varit inblandade i projekten vet vilka prylar som har använts. De senaste 10-15 åren har helt säkert en förkrossande majoritet av musiken i alla möjliga genre, spelats in med "kalla" DAW-system...
mixopenta Postat 2 november 2012 Postat 2 november 2012 De enda gångerna jag har upplevt att digitalt är "kallare" än analogt, var på den tiden jag synkade ett 16 bitars soundscape system med tape. Det var då en markant skillnad på ljuden som gick in i den enheten, vilka jag upplevde som väldigt endimensionella, hårda och så där smetigt "in yer face". Det som gick in/ut på tape hade rundare kanter och lite mer djup liksom. Men på senare tid nu när jag spelar in i 24 bitar kan jag inte märka någon skillnad, snarare klarare och mer disktinkt (än tape).
Demonproducenten Postat 4 november 2012 Postat 4 november 2012 De enda gångerna jag har upplevt att digitalt är "kallare" än analogt, var på den tiden jag synkade ett 16 bitars soundscape system med tape. Det var då en markant skillnad på ljuden som gick in i den enheten, vilka jag upplevde som väldigt endimensionella, hårda och så där smetigt "in yer face". lustigt med tanke på att just det systemet har ett rykte om sig som väldigt naturligt välljudande
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.